Semesterfundering, var é "alla"?

Var lite kö i Åre i helgen, men var ju också en av de finaste helgerna på länge. Intressant nog kände jag igen hen hel del personer i liftkön från Järvsö (och jag är ju väldigt sällan där). Så den här communityn är nog inte så stor. Järvsö var stendött när jag var där tidigare under sommaren. Lite folk i Kungsberget också. Träffar sällan på någon MTB-cyklist i hemmaskogarna heller. Skönt på ett sätt, tråkigt på ett annat.

Jag är och bilar i Europa, varit och vänt nere i Biscayabukten, och har väl sett två-tre ”riktiga” mtb och lika många räsrar monterade på bilar på en vecka. Är folk ute och kör med sina fincyklar så kör de då inte där jag kör.

Det som förvånar mig är att det känns mer dött nu än före pandemin… Kan uppdämd längtan efter utlands/flyg-resa fortfarande sitta i?

Inte MTB-relaterat men brukar vara på Smögen om somrarna. Relativt lite folk o båtar i år. Möjligen är det vädret men enligt handlare på bryggan så är det en klart nedåtgående trend för försäljningen.

Under juni månad reste drygt 3,1 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Flygresandet i juni ligger totalt sett på jämförbara nivåer med juni 2023. Utrikesresandet ökade sammantaget med 6 procent under månaden medan inrikesresandet minskade med 20 procent.
Saxat ur rapport från Swedavia. Så i juni restes det mer utomlands än förra året. Och det är tydligen en trend.

Kan nog vara så att de som sitter pyrt till nu sitter riktigt pyrt till efter ett par år med ”höga” räntor (kanske har nallat av sparkapitalet för att hålla fasaden uppe, men nu är det slut) och inflation, medan de som har råd nu reser utomlands igen.
Jag tycker dock det är mycket väglöss, husbilar och annat bös längs vägarna, mer än vanligt i alla fall.

Jag flyger rätt mycket i tjänsten, tror inte på att folk inte har råd att åka utomlands. Flygplatserna är knökfulla, men ang järvsö håller jag med att det är lite folk.

Åker till Gotland imorgon får se hur det är där.
Jag reser också en del i tjänsten, och det som slagit mig efter pandemin är att planen är nästan alltid fullbokade, oavsett destination.

Jag reser också en del i tjänsten, och det som slagit mig efter pandemin är att planen är nästan alltid fullbokade, oavsett destination.
Japp, sist till London fick jag frågan vid incheckning om jag kunde tänka mig ett annat flyg. Checkade dock in för tidigt så jag blev inte erbjuden några pengar..

Haha, jag har flugit en gång (fram och tillbaka då) post pandemi, Arlanda-Ronneby t.o.r Inte fullt!

Karlskona var bara för pyssligt att åka tåg till från Stockholm.

Å man måste betala för overhead handbagage.. ftw. Å andra sidan verkar man få prio boarding om man gör det.

Egentligen en förbättring för det vara ett jävla gubbrace innan för att få plats

Jag är och bilar i Europa, varit och vänt nere i Biscayabukten, och har väl sett två-tre ”riktiga” mtb och lika många räsrar monterade på bilar på en vecka. Är folk ute och kör med sina fincyklar så kör de då inte där jag kör.
Gjorde liknande observation idag. Transporterade familjen och två cyklar på taket. Tidigare känns det som man såg cyklar på många fler mötande fordon, idag kanske två, tre bilar med cyklar lastade.

Gjorde liknande observation idag. Transporterade familjen och två cyklar på taket. Tidigare känns det som man såg cyklar på många fler mötande fordon, idag kanske två, tre bilar med cyklar lastade.
Blixtrande fartkameror i Frankrike förresten, skickar de boten till Sverige nu för tiden? Frågar åt en kompis.

,

Åker till Gotland imorgon får se hur det är där.
Har precis gjort en vecka på Gotland. Mycket folk i Visby, skapligt med folk i Ljugarn och Fårösund. Annars var der glest med folk. Har kunnat boka boende på nya ställen allt eftersom vi letat nya bra grusvägsområden, och inte några problem att hitta ledigt. Riktigt fin vecka blev det, och många nya fantastiska grusvägar hittade vi. Hoppas det blir lika bra kommande vecka.

Har precis gjort en vecka på Gotland. Mycket folk i Visby, skapligt med folk i Ljugarn och Fårösund. Annars var der glest med folk. Har kunnat boka boende på nya ställen allt eftersom vi letat nya bra grusvägsområden, och inte några problem att hitta ledigt. Riktigt fin vecka blev det, och många nya fantastiska grusvägar hittade vi. Hoppas det blir lika bra kommande vecka.
Vi bor strax söder om ljugarn i en stuga så där är det nog lugnt ?

Bilar söderut varje år och i år så är det betydligt färre svenskar än vad man är van vid, däremot fler danskar.

En kombination av OS och Tour da France kan ha en avskräckande effekt då det är sjukt mycket folk kring rivieran men det verkar inte rå på danskarna.

Upplever att man inte kan vara lika spontan med camping iaf då det är väldigt fullt på de flesta platser. Tidigare har man kunnat boka sent och följa vädret men inte längre verkar det som. Verkar dock finnas husbilsplatser ledigt på de flesta ställena så det kanske är det man skall satsa på istället... :unsure:

Är på mallis, och det är fullt med både badbrallor (mycket svenskar men mest tyskar dock, som man förväntar sig) och dyra landsvägscyklar. Cyklarna är nog mest hyres kanske. Många vekar ha råd med charter.

Rivera del Garda var fullt med el-mtb folk, aldrig sett så mycket cyklar utanför barer som i den staden. Var och varannan bar hade cykelställ. Gissar att de flesta var tyskar?

Reagerade med på att majoriteten av cyklarna man såg var el-MTB. Stannade på ett par ställen i Österrike och man hade verkligen anammat framtiden.

Reagerade med på att majoriteten av cyklarna man såg var el-MTB. Stannade på ett par ställen i Österrike och man hade verkligen anammat framtiden.
Det är ju lite specifik miljö det där, har man Alperna i trädgården öppnar ju el-MTB upp enorma möjligheter att ta sig ut (och hem).

Upplever att man inte kan vara lika spontan med camping iaf då det är väldigt fullt på de flesta platser. Tidigare har man kunnat boka sent och följa vädret men inte längre verkar det som. Verkar dock finnas husbilsplatser ledigt på de flesta ställena så det kanske är det man skall satsa på istället... :unsure:
Kanske är för att många med husbil helst inte står på camping… ;)

Tillbaka
Topp