[semi-OT] Skalplagg?

xyz-saft

Aktiv medlem
[semi-OT] Skalplagg?
Hej,

Mitt gamla regnställ (ett didriksson) har gett upp och det är dags att skaffa något nytt. Jag tänker mig skaljacka och byxor av något slag, men har noll koll på vad jag ska titta efter.

Användningsområdet är mest (barnvagns)promenader på någon timma, och utelek. Det händer att jag ger mig ut på kortare turer med ryggsäck så om det fungerar till det är det bra. När det kommer till cykling så kanske det får vara med på enklare transportcykling i civila kläder. Ska jag ut och träna och/eller cykla till jobbet har jag andra kläder för det.

Så vad ska jag välja? Vad är en vettig budget? Tänker att hellre bra men dyrt och att jag kan ha det ett tag än att jag måste köpa nytt nästa år (men det får ju vara inom rimliga gränser, vad det nu är).

[semi-OT] Skalplagg?
Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:

att köpa Klättermusen för det användningsområdet är ju som att köpa en stridsvagn för att åka till affären två ggr i veckan.

Jag fastnade på "att jag kan ha det ett tag än att jag måste köpa nytt nästa år". Det går att hitta Klättermusen på rea med :)

Mjo visserligen :) Men jag skulle nog ändå satsa på något enklare. Jag och sambon har haft våra Precip-ställ ett tag utan nu så det fungerar nog också.

[semi-OT] Skalplagg?
Köp något utan fluorerade ämnen tycker jag. Det är smutsig skit som borde vara förbjudet. Det finns ett antal märken som kör utan, t.ex fjällräven, lundhags och houdini och klättermusen.

[semi-OT] Skalplagg?
Luthman Photography sa:
Marmot Precip-stället låter väl vettigt för dina ändamål. Om du ändå vill ha någon form av märkeskläder.

Marmot är bra, har ett ställ i gore tex paclite som jag är nöjd med, jackan kostade ca 2000:- och byxorna ca 1200:- Har även en Klättermusen-jacka som jag köpte - 99, den ser knappt använd ut, men är mer för högfjällsbruk, klättring mm, hållbart är det definitivt, men dyrt. Har diverse andra skalplagg med, men för TS användningsområden rekommenderar jag något liknande mitt marmotställ.

[semi-OT] Skalplagg?
Klättermusen är väl lite väl långt utanför tänkt användningsområde och lite väl dyrt kan jag känna. Bra med många förslag, och extra tack för tanken om flourerande ämnen. Är det goretex man ska undvika enkelt sagt?

[semi-OT] Skalplagg?
xyz-saft sa:
Klättermusen är väl lite väl långt utanför tänkt användningsområde och lite väl dyrt kan jag känna. Bra med många förslag, och extra tack för tanken om flourerande ämnen. Är det goretex man ska undvika enkelt sagt?

För tillfället är det väl Gore-tex (de har gått ut med att de ska vara fria från flourkarboner 20XX, minns inte när), men även några andra, minns inte exakt vilka dock.

[semi-OT] Skalplagg?
Luthman Photography sa:
xyz-saft sa:

För tillfället är det väl Gore-tex (de har gått ut med att de ska vara fria från flourkarboner 20XX, minns inte när), men även några andra, minns inte exakt vilka dock.

De har väl sagt att de ska plocka bort miljöproblematiska PFC ur sina plagg till typ 2023 tror jag. Sedan kan man kanske inte räkna med att alla har samma uppfattning om vilka ämnen som är miljöproblematiska.

I stort sett alla vattentäta andasplagg som inte är uttalat fria från fluorkarboner kan man nog räkna med att de innehåller dessa ämnen i någon form.

[semi-OT] Skalplagg?
Ang Gore-tex kör de flourkarbonfria alternativ i alla serier från och med 2018 utom pro, som defacto är det bästa funktionsmaterialet, vattenpelare, andningsförmåga och slitstyrka. Flourkarbonerna sitter i DWR -en, dvs impregmeringen, laminatet är fortfarande vattentätt. Många alternativa material är väldigt ojämna i kvallite’. Om man inte vill lägga pengarna på Gore skulle jag satsa på tierras regnställ, flon. Monomaterial, tror polyestern är återvunnen, inga flourkarboner och sjukt prisvärt. Tierra ligger lite under radarn men prylarna är galet bra. Fjällräddningen, diverse sherpa och åre lavincenter är några exempel på användare som skiter i årets kulör och siktar på det som funkar (dvs inte fjällräven om det regnar)

[semi-OT] Skalplagg?
Hey

Jag har använt mitt Stellar equipment ställ nu sedan i April. Haft det i helt sjukt regnväder i England och Norge utan något att klaga på.

Jag använder denna jacka: https://www.stellarequipment.com/se/m-lightweight-shell-jacket-blue
Och dessa byxor till: https://www.stellarequipment.com/se/m-lightweight-shell-pants-blublack#product-information

Vet inte riktigt om man kan få bättre saker till samma pengar.

Använt de på vandring i Norge, skidtouring i Norge(ja Glissuer jag gick två dagar), turistat i regn i England och festat på Roskilde festivalen utan klagomål på dessa saker.

[semi-OT] Skalplagg?
Salle73 sa:
Ang Gore-tex kör de flourkarbonfria alternativ i alla serier från och med 2018 utom pro, som defacto är det bästa funktionsmaterialet, vattenpelare, andningsförmåga och slitstyrka. Flourkarbonerna sitter i DWR -en, dvs impregmeringen, laminatet är fortfarande vattentätt. Många alternativa material är väldigt ojämna i kvallite’. Om man inte vill lägga pengarna på Gore skulle jag satsa på tierras regnställ, flon. Monomaterial, tror polyestern är återvunnen, inga flourkarboner och sjukt prisvärt. Tierra ligger lite under radarn men prylarna är galet bra. Fjällräddningen, diverse sherpa och åre lavincenter är några exempel på användare som skiter i årets kulör och siktar på det som funkar (dvs inte fjällräven om det regnar)

https://www.gore-tex.com/pfcgoal

2018? Gore själva säger ju själva slutet 2020 respektive 2021-23.

[semi-OT] Skalplagg?
Jag har hur mycket tex-kläder som helst men det har ändå blivit ett klassiskt galonställ som är favoriten. Det är helt tätt på gott och ont, dessutom slitstarkt och billigt. HellyHansen set med jacka/byxa för en femhunka, behöver aldrig tveka att ställa mig på knä eller sätta mig någonstans med dom kläderna till skillnad mot känsliga skalplagg.

[semi-OT] Skalplagg?
Fick hem Race Faces Agent jacka förra fredagen, använder den till stigcykling och vardags.
Så jävla bra, bra ventilation, tål hur mycket vatten som helst, luvan är tillräckligt stor för att täcka hjälmen. Huvan hålls på plats med en magnet, när man inte använder den.

[semi-OT] Skalplagg?
Maakus sa:
Fick hem Race Faces Agent jacka förra fredagen, använder den till stigcykling och vardags.
Så jävla bra, bra ventilation, tål hur mycket vatten som helst, luvan är tillräckligt stor för att täcka hjälmen. Huvan hålls på plats med en magnet, när man inte använder den.
Hur är den att gå med barnvagn? Och kortare turer med ryggsäck?

[semi-OT] Skalplagg?
Tack igen för alla tips. Det lutade länge åt Stellar Equipments, men idag hade outdoorexperten bra rea på Houdini BFF (~1800 kr för jackan och ~1500kr för byxorna) så nu har jag beställt ett sånt. Skulle det av någon anledning inte sitta bra får jag skicka tillbaka det och beställa från SE istället.

Tillbaka
Topp