Sequoia sökes för provcykling :)

DJ_Datte

Medlem
Hej Happy,

Har blivit helt tagen av Spec. nya Sequoia, och vill så gärna införhandla en, men det känns lite farligt köp utan chans att prova på. Är det någon som har en och är ok att man kommer och provar en, eller har kanske tips var man skulle kunna hitta en och prova (tex show etc).

Tack på förhand :)

//D

Bor i Malmö. ,men det finns öresundståg ;)

Är det du som har cykeln? Hur stor är den? Tror jag ligger precis mellan 54 o 56, men det verkar inte finnas bra storleksguider på nätet för specialized cyklar :( De verkar bara basera allt på en persons längd (1.78 för mig).

Sportson kränger ju Specialized. Du kanske har något att kika på?
Enligt deras återförsäljarkarta finns de representerade i Helsingborg och Halmstad i södra delen av landet.

Vilken modell är det du e sugen på?

Jag bor i Gbg och inhandlade en av Tobias på Spezilized här i Gbg, fick grym hjälp med inställningar mm... provcyklingen var heller inga problem.

Köpte med skärmar, pakethållare och en vattentät sidohängd väska från Thule för jobbpendling.

Jag är 182 åker 56:a på racer och köpte likaså en 56:a av Sequoian

Kan bara säga att det är en grym cykel att cykelpendla på, ta med dig riktigt mycket packning på för en camping-semester eller bara åka fort på utan att behöva bekymra dig för ojämnheter i marken.
Visst den väger lite mer men den håller garanterat så länge du vill och kommer ge dig grym träning i alla väder.

slr9000 sa:

Jag bor i Gbg och inhandlade en av Tobias på Spezilized här i Gbg, fick grym hjälp med inställningar mm... provcyklingen var heller inga problem.

Köpte med skärmar, pakethållare och en vattentät sidohängd väska från Thule för jobbpendling.

Kan bara säga att det är en grym cykel att cykelpendla på, ta med dig riktigt mycket packning på för en camping-semester eller bara åka fort på utan att behöva bekymra dig för ojämnheter i marken.
Visst den väger lite mer men den håller garanterat så länge du vill och kommer ge dig grym träning i alla väder.

Mest sugen på Eliten, verkar tuff och bra allround paket. Tjejen är en grym tourare, själv har jag CX och Räcer, men tänkte att det skulle vara kul att åka ut och toura lite (och sen också kul att testa/cykla på en stålram :) ).

Hade de Sequoian i lager, så man kunde dyka upp o testa, eller behövde man beställa först?

Tack för förslagen!

DJ_Datte sa:
slr9000 sa:

Mest sugen på Eliten, verkar tuff och bra allround paket. Tjejen är en grym tourare, själv har jag CX och Räcer, men tänkte att det skulle vara kul att åka ut och toura lite (och sen också kul att testa/cykla på en stålram :) ).

Hade de Sequoian i lager, så man kunde dyka upp o testa, eller behövde man beställa först?

Tack för förslagen!
Den finns hemma, men slå en signal innan du åker dit, någon kan ju köpt den dagen du droppar in.

DJ_Datte sa:
slr9000 sa:

Tack för förslagen!

Har den stålram?

Nu blev den poppis. Stål!!!

Bor man i Malmö kan man ju ringa runt till de närmsta först.
Annars tåg till götet :) dom är mycket trevliga på Specialized concept store.

NickPick sa:
Nu blev den poppis. Stål!!!

Bor man i Malmö kan man ju ringa runt till de närmsta först.
Annars tåg till götet :) dom är mycket trevliga på Specialized concept store.

Mailade Specialized Concept i Köpehamn, men de har inte svarat än. Försöker slå dem en pling imorgon.

@Sir9000, hade du sjyssta förslag på skärmar och bags? :)

slr9000 sa:

Är det du som va deras sista kund för år 2016?
Träffade på dig i butiken.
Är också sugen på Sequoian.
Hur mycket mindre snabb är den jämfört med en vanlig racer?
Med tanke på de breda däcken..

Funderar på Elite- modellen.

Då är det klart som tusan att du ska ha Sequoian om du ska ut å toura, inge snack.

Nejdå senast jag var där i helgen så hade de båda modellerna inne iaf.
Annars plockar de hem åt dig utan konstigheter

Jag har den enkla modellen (helsvarta) den är helt i stål
Den snäppet upp (cirka 20 000) är också stål tror jag men plastgaffel.
OBS osäker

Modellen upp har kolgaffel, ett snäpp vassare växlar samt hydrauliska bromsar.

Den är det mina ögon fastnat på. ?

Senast ändrad:
Klashklash sa:
slr9000 sa:

Är det du som va deras sista kund för år 2016?
Träffade på dig i butiken.
Är också sugen på Sequoian.
Hur mycket mindre snabb är den jämfört med en vanlig racer?
Med tanke på de breda däcken..

Funderar på Elite- modellen.
Jag tycker inte att min croix de fer med feta däck är så värst mycket långsammare än min racer. Har övervägt att sälja racern men det blir väl en förlustaffär så den får nog stanna ändå!

FYI så har jag kört med WTB nano hela sommaren/hösten och de gillar jag! Slog till på ett par Vittoria Hyper till damens cykel som jag tänkte testa själv först :)

Sitter specialized's egna däck "sawtooth" på alla modeller av sequoia? Det ser ju hyfsat snabbt ut.

evirob sa:
FYI så har jag kört med WTB nano hela sommaren/hösten och de gillar jag! Slog till på ett par Vittoria Hyper till damens cykel som jag tänkte testa själv först :)

Sitter specialized's egna däck "sawtooth" på alla modeller av sequoia? Det ser ju hyfsat snabbt ut.

Ja det verkar så, är ju ett custom däck som bara finns i en storlek, gjordes primärt för just Sequoian.

A G sa:
JIBO i Karlshamn hade en hemma igår när jag var där. Sawtooth däck och packväskor. Såg mycket fin ut! :-)

https://www.jibo.se/

Tack för tipset!

Började ringa runt kl 10!
Cykelcity Lund hade inställningen att det var OK att titta men inte röra, ingen prov :(
Specialized Concept CPH lagerför inte "den typen" a cykel, så ingen lycka.
JIBO Karlshamn var jättetrevliga och har en basmodell 54 hemma som de var ok med att man kom och provcycklade - Success! :)

Tack för tipsen allihop! :)

//D

DJ_Datte sa:
Tack för tipset!

Cykelcity Lund hade inställningen att det var OK att titta men inte röra, ingen prov :(
JIBO Karlshamn var jättetrevliga och har en basmodell 54 hemma som de var ok med att man kom och provcycklade - Success! :)

//D

Kul! Det är min "LBS", har bara gott att säga om dem! :-) Lycka till!

DJ_Datte sa:
A G sa:
JIBO i Karlshamn hade en hemma igår när jag var där. Sawtooth däck och packväskor. Såg mycket fin ut! :-)

https://www.jibo.se/

Tack för tipset!

//D

Ring och kolla med Roslins Cykel i Ystad innan du åker ändå till Karlshamn ;-)
Dom brukar ha mycket i lager och vara hjälpsamma.

Cykelcity alltså. De har ju gått i konken här i GBG och fortfarande har de inte lärt sig något verkar det som.

Åkte till Karlshamn, fick cykla Sequoia!

De var väldigt trevliga på Jibo, och jag fick cykla! Skön som attan, flyter på jättebra, skönt / intressant styre med flare :)

De hade en 54, men när jag beställer blir det nog en 56a för mig!

Så otroligt sugen nu! :)

DJ_Datte sa:
Åkte till Karlshamn, fick cykla Sequoia!

De var väldigt trevliga på Jibo, och jag fick cykla! Skön som attan, flyter på jättebra, skönt / intressant styre med flare :)

De hade en 54, men när jag beställer blir det nog en 56a för mig!

Så otroligt sugen nu! :)
Det är väl bara att slå till? Säsongen är ju snart igång på riktigt om vädret fortsätter så här!

Jag har själv funderar på Sequoian men också på om det finns ngt likvärdigt att jämföra med? Har sett Canyon inflite men tycker den ser mer ut som cx.

Var lite långt bort och sent men har en 52a Expert man kan få prova, min chef har en 54a. Riktigt skön cykel med så bra däck att de verkar utöka bredderna framöver på Sawtooth :)

Är man i Stockholm har vi på Specialized Concept Store alla modeller i lager och är det torrt ute får man givetvis prova.

Specialized Concept Store i Köpenhamn har väl gått i konkurs?

Jag är också sugen på den. Den ska komma in om 10 dagar till min LBS så då ska jag prova.
Verkar riktigt schysst och planen är att pendla på den för min del.

Akoa sa:
Cykelcity alltså. De har ju gått i konken här i GBG och fortfarande har de inte lärt sig något verkar det som.

+1

Ska man ta dubbelt betalt mot internetshoparna (fair enough att den jämförelsen kanske haltar lite när den inte ligger i Sverige) och överleva får man ju någonstans ge dubbelt så mycket, kanske inte per pryl men iaf totalt sett om man vill ha något slags lojalitet. Och att ha provcyklar som man sedan ev säljer med lite rabatt är liksom ett gott steg i rätt riktning.

Sequoia Elite beställd, med mudguards, racks, panniers, hela paketet :) (Antar jag måste posta i väntar på paket tråden nu :) )

Enda jag saknar är hur man gör wheelsen tubeless, vad behövs? Väldigt lite dokumentation på nätet, men vi har ett par ägare i tråden som kanske kan dela med sig om hur prylarna ser ut när de kommer?

Måste man beställa stans no tubes gunka, eller finns det något att få tag på i Specialized Göteborg?

Tack för all hjälp! :)

//D

DJ_Datte sa:
Enda jag saknar är hur man gör wheelsen tubeless, vad behövs?
Måste man beställa stans no tubes gunka, eller finns det något att få tag på i Specialized Göteborg?

Du behöver tejp, tätningsvätska och ventiler

ventiler och vätska beställer du från valfri tysk:

ventil.PNG

tejpen beställer du billigast från Ebay

tejp.PNG

Kolla bara så att du väljer nån tysk eller engelsk leverantör så går det ganska snabbt
Kolla även att du väljer en lämplig bredd på tejpen

När du ska få in vätskan i däcket via ventilen så är det bra att ha en "valve core remover" (ventilkägleborttagare?)

Skrmklipp.PNG

//D

johnboy sa:
Jag har själv funderar på Sequoian men också på om det finns ngt likvärdigt att jämföra med? Har sett Canyon inflite men tycker den ser mer ut som cx.

Ridley X-Trail, jag har en sån, riktigt trevlig cykel. Blir kul när 38mm däcken åker på framåt våren.

johnboy sa:

Orbea Terra 2017 eller Mason Bokeh i olika varianter.
Valde själv bland dessa för ett tag sen och det blev den senare.

emilh sa:
johnboy sa:

Orbea Terra 2017 eller Mason Bokeh i olika varianter.
Valde själv bland dessa för ett tag sen och det blev den senare.

Fett! Har du fått den ännu? Jag har gått och suktat länge men fegade ur tillslut :(

Tillbaka
Topp