Serious vs Merida.

Ulf T

Ny medlem
Serious vs Merida.
Hej,

Jag är en 52 år gammal gubbe som skall börja cykelpendla till jobbet och har funderingar på två cyclocross kandidater;
1. Merida CX 100 (5995:- XXL)
2. Serious Grafix cyklocross (7200:- Bikester).

Är det någon som har erfarenhet av Serious cyklar? Denna cykel har bättre komponenter, bla Tiagra växlar (Merida har Claris växlar).
Merida är väl kanske ett mer känt märke (bättre kvalitet på ramen?) och väger något mindre.

Serious vs Merida.
Hej Ulf
Jag kör på en Serious Grafix Pro från Bikester (1 år sen inköp) och min erfarenhet är att... Cykeln går fint! Mer än så vill jag inte uttala mig om för jag har väldigt lite annat att jämföra med.

Jag köpte till SKS Bluemels B45 28" Stänkskärmar i mattsvart och monteringen var enkel, det saknades ett hål i ramen men det gick utmärkt att fästa med buntband. Inget skrammel och jag håller mig torr.

Serious vs Merida.
OK, tack för informationen. Det verkar vara hyfsad kvalitet på Serious-ramen även för att vara Bikesters egna märke. Brukar vara lite skeptisk till "egna märken". Tyckte jag såg att dom t.o.m. lämnar 10 års garanti på ramen.
Hursomhelst har jag köpt båda modellerna och tänkte jämföra dom hemma och sedan utnyttja ångerrätten i ett av fallen...

Tillbaka
Topp