Serva Fox float RP2?

flierman

Aktiv medlem
Serva Fox float RP2?
Jag behöver serva både fram- och bakdämpare nu på min och tjejens cykel och funderar på att lära mig göra en av dem själv för att kunna göra det i framtiden samt att spara pengar.

Vad jag kan se så har en FOX RP2-bakdämpare bara luft och det finns ingen olja, stämmer det? Då satsar jag i så fall på att byta packningar och grejor på den själv och lämna in framdämparen på service då det får bli en senare sak att lära mig (olja och grejor).

Det ser relativt enkelt ut att serva bakdämparen när jag ser på filmen på

Vad behövs förutom verktyg, är detta rätt kit och det enda som behövs beställas? http://www.cyclecomponents.com/catalog/product/view/id/12770/

Tack på förhand för svar och tips!

Senast ändrad:
Serva Fox float RP2?
För luftburksservice behöver du inte mickla med oljor, men beroende på hur gammal bakdämparen är kanske du behöver göra stora servicen där man även öppnar upp rubbet och byter dämparolja och grejer, det är ett skicka-iväg-jobb för alla förutom de mest erfarna.

Serva Fox float RP2?
Det är rätt kit.
Det är busenkelt å serva gaffeln oxå- finns liknande servicevideos på gaffelservice- bara å följa instruktionerna.

/T

Serva Fox float RP2?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> För luftburksservice behöver du inte mickla med
> oljor, men beroende på hur gammal bakdämparen
> är kanske du behöver göra stora servicen där
> man även öppnar upp rubbet och byter dämparolja
> och grejer, det är ett skicka-iväg-jobb för
> alla förutom de mest erfarna.

Men på de videos jag tittat på så finns ingen olja i bakdämparen eller har jag fel?

Framdämparen har olja (Reba) och den ska jag skicka iväg men bakdämparen tänkte jag göra själv.

Dämparen är från 2011.

Serva Fox float RP2?
flierman skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För luftburksservice behöver du inte mickla
> med
> > oljor, men beroende på hur gammal bakdämparen
> > är kanske du behöver göra stora servicen
> där
> > man även öppnar upp rubbet och byter
> dämparolja
> > och grejer, det är ett skicka-iväg-jobb för
> > alla förutom de mest erfarna.
>
> Men på de videos jag tittat på så finns ingen
> olja i bakdämparen eller har jag fel?
>
> Framdämparen har olja (Reba) och den ska jag
> skicka iväg men bakdämparen tänkte jag göra
> själv.
>
> Dämparen är från 2011.

Det är en väldigt liten mängd olja i luftburken. Ett par milliliter bara. Men det är bara för att smörja alla delar som rör sig. Däremot är det mer olja inuti själva dämparen, men där ska du inte in och pilla själv.

Serva Fox float RP2?
flierman skrev:
>
> Men på de videos jag tittat på så finns ingen
> olja i bakdämparen eller har jag fel?
>
> Framdämparen har olja (Reba) och den ska jag
> skicka iväg men bakdämparen tänkte jag göra
> själv.
>
> Dämparen är från 2011.

Att de inte visar det på youtube är bara ännu en indikation på hur meckigt det är att få isär (och framförallt ihop) själva dämperiet i en RP. Det är betydligt mycket enklare att serva allt på Reban själv, inklusive moco-enheten där oljan är.

Hade jag vart du hade jag skickat iväg bakdämparna, 2011 är rätt länge sen och om du har cyklat rimligt ofta på hojen är det nog dags. Däremot framgaffeln borde du kunna ge dig på själv med hjälp av Srams instruktioner och alla hobbymeckare på tuben

Serva Fox float RP2?
Det jag pratade nu var bara den del som jag gör utan att bland in olja, luftburken med andra ord.

Man måste ju lära sig, jag bara cyklar..inte så intresserad av hur det fungerar inuti eller vad som finns där så därför frågar jag :-)

Men jag har kikat på filmer angående att byta tätningar och o-ringar i bakdämparen och förutom fox float fluid och tätningarna i kittet man köper är det väl inget mer som ska bytas på den delen?

Den stora servicen, hur ofta bör den göras? Dämparen är från 2011 och jag har cyklat kanske 150 timmar om jag bara skjuter från höften med tid.

Serva Fox float RP2?
Jag brukar serva luftburken varje år, storservice typ varannat eller var tredje år. Gaffeln plockas isär helt och hållet en gång per år och smörjoljan byts när det behövs. Oftast 2 ggr per år.

Men då kör jag nog ungefär lika mkt som du gjort sen 2011 på ett år.

Serva Fox float RP2?
Här är vad Fox säger: http://www.ridefox.com/fox_tech_cen...ice_Intervals.html#Rear_Shox_Service_Interval

Var 100:e timme alltså. Många kör längre än så utan problem, så jag låter det vara osagt om du rent måste göra det. Men det är ju rätt ovärt om du spenderar pengar på en liten service nu bara för att ändå göra storservice om bara någon månad för att returdämpningen kajkar ur eller något annat liknande symptom på att det är storservicedags.

Serva Fox float RP2?
Ja det kanske är dags för stor service då jag är osäker på hur länge jag har kört på den.

Jag gör nog bytet på luftburken ändå själv för att lära mig det. Någon idé vem som kan göra den stora servicen? Jag såg att cyclecomponents gör air sleeve service men de verkar inte ha den stora servicen i sitt sortiment.

Skulle vara smidigt med något ställe dit man kan skicka dämparen i så fall.

Serva Fox float RP2?
England verkar vara grjen, Mojo eller Tftuned till exempel. Vad jag har hört så skickar typ alla (iaf i UK) till Mojo ändå för att fylla gas, eftersom Fox har gjort det osedvanligt meckigt med behov av specialverktyg+ANNAT

Serva Fox float RP2?
marran skrev:
> England verkar vara grjen, Mojo eller Tftuned till
> exempel. Vad jag har hört så skickar typ alla
> (iaf i UK) till Mojo ändå för att fylla gas,
> eftersom Fox har gjort det osedvanligt meckigt med
> behov av specialverktyg+ANNAT

Ah ok, tack för tips. Jag kollade med min lokala kille och han kunde ev komma med ett pris då de sköter skickning och service via dem.

Serva Fox float RP2?
Hej Där!
Jag har gått den riktiga vägen ett par ggr och skickat till fox distributör i danmark (biketoys) och dom har liksom inte gjort nått rätt nån gång. alltså varning. dessutom var deras mek sjuk hela tiden så det tog en jävla tid. Mojo och TF däremot är super.
MVH P

Serva Fox float RP2?
grön orange skrev:
> Hej Där!
> Jag har gått den riktiga vägen ett par ggr och
> skickat till fox distributör i danmark (biketoys)
> och dom har liksom inte gjort nått rätt nån
> gång. alltså varning.

Instämmer, skickade min efter att all olja läckt ur, kom tillbaka betydligt sämre än innan. Stum och skum fjädring, och obefintlig skillnad i de olika lägena.

Serva Fox float RP2?
Service på en rp2 kostar 1100kr på tf. Det är nästan vad en ny bakdämpare kostar. Finns det inget billigare ställe? Känns annars helt meningslöst att serva billiga dämpare utöver air-sleeve.

Tillbaka
Topp