Serva lager i spdpedaler...lönt??

frisk

Aktiv medlem
Tjenare!
Lite expertråd... har ett par SPD pedaler av modellen Shimano 520 där lagret i vänsterpedalen har börjat strula... Klickar och låter aldeles för mycket nu...
Är det någon mening att försöka serva dem eller är det lika bra å köpa ett par nya?? går det ens skruva upp dem och få ihop med med bra resultat???

pedal.jpg ht=242

Tackar!! Ser ju ut som ett riktigt kul pussel...! :-)
Är det inte ett h-vete att få kulorna att ligga på rätt ställe när man skruvar ihop pedalen sen?? När jag servar nav kör jag med så pass mycket fett att kulorna sitter som fastklistrade i det... funkar det här med??

Dom är enkla om än lite pyssliga att serva. Beroende på hur man är lagd så kan man antingen lägga en timme per pedal eller så köper man nya för 250kr.

Gör nog ett test att serva dem iaf... Hur är den där plastdelen fastskruvad i pedalen??? (den där man lossar lagret) Normalgängad på båda pedalerna eller ej?? Vet att det står "Tighten" och en pil på den delen men den kanske bara visar vilket håll man fäster pedalen i vevarman???

De är gängade åt olika håll. Vilken som går åt vilket håll kommer jag tyvärr inte ihåg. Det går att göra fuskservice genom att dränka lagret i avfettning, blåsa rent med tryckluft alt. lägga på tork och sedan smörja på med rejält med fett. Då slipper man pilla med kulorna.

Jag lagade ett par likadana pedaler fast det stod xtr på dem. Det handlade mest om att hitta rätt butik. Enligt pedalogerna så gick det inte, på cykel city kunde jag köpa en axel med lager och montera på ett ögonblick med hjälp av ett litet plastverktyg som följde med./J :)

Det räcker att ha plastverktyget eller helt enkelt använda en polygrip och en trasa, sen göra rent och fetta in allt. Man brukar inte behöva byta något, möjligen kulorna. (men i ditt fall kanske något var trasigt..).

hap... nu har man gjort ett försök iaf... dock mindre lyckat!
vred snabbt sönder de där splinsen med polygripen trots jag hade tyg mellan.
vred tills den var helt rund men lossna ville den inte... och ja! har vridit åt rätt håll...
skall de sitta så j...a hårt??? västa av allt gav upp och satte tillbax pedalen på cykeln och tro det eller ej men missljuden och knäppandet är borta...!

Har ni andra som lyckats användt specialverktyget eller har ni kört med polygrip???

Missljudet o knäppandet, kan det ha kommit från gängorna mot vevarmen? Kanske skruva av pedalen göra rent gängorna, sätta på lite fett och skruva tillbaka borde vara standard på pedalknäpp.

Jag Har uppleft dess knäppa ljud flera gånger från samma spd pedal.
Jag har varje gång monterat isär, fettat om och satt ihop igen.
Det största problemet var att få rätt tryck på kullagret så att pedalen varken gick för lätt eller för trögt. Klickljudet var borta och allt var ok.
Men...
Samma jädra pedal krånglar hela tiden, om och om igen!!
så jag börjar tröttna rejält nu. Funderar på att om en SPD krånglar mer än två ggr så är det kanske lika bra att byta ut
eller?

Tillbaka
Topp