Service på FOX 32 Float 2015..

Mickem02

Aktiv medlem
Hej,
det är dags för ytterbensservice på gaffeln och jag tänkte göra detta själv. Det jag funderar på är servicekiten som finns till FOX 32. Det finns både 803-00-878 och 803-00-944. Vilket ska man ha? Och det verkar vara lite olika info om mängden olja i benen. Senaste är att det ska vara olika mängd, 15ml vs 25ml.

Och sen har jag läst tidigare att någon i Stockholm hade verktyget till packboxen att låna ut? Någon som vet vem detta var?

Tack å förhand,

Micke

Du skall använda 803-00-944 till den.

Om du läser på koden på benet på gaffeln så kan du köra in det på Ridefox hjälpsektion så ser du exakt vilken modell du har och
leta sedan upp den i tabellen över oljemängder.

803-00-944 är de nya varianterna (flangeless) som ersätter alla gamla packningar, tror inte ens Fox tillverkar de gamla längre (low friction Gold compatible) men det ligger säkert lite gammalt på hög hos butikerna.

Bra instruktionsvideo:

Här kollar du vad du har för gaffel:
http://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=footer

Jag gjorde samma service för första gången igår. Cykeln hade gått ett år (inget på vintern) och oljan såg som ny ut inuti. I mitt fall hade det nog räckt att ställa den uppochned ett tag så att gaffeloljan dränker in skumringarna (de var nästan torra vilket jag misstänker är mkt dåligt). Oljetabellen har du här:

http://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=454

Du ska ha oljan Fox 20wt gold. I de flesta gafflarna ska det vara 30 ml per ben (men d varierar något). Fox float fluid behöver du inte till ”Lower leg service”.

Det rinner ut en hel del olja när du tar isär gaffeln. Bra att ha någon bra behållare under o samla ihop oljan till miljöstationen. Se till att montera bort bromsen o tejpa upp den på styret eller så före så du slipper kontaminera beläggen. Fox har bra videos på sin hemsida (som dock visar en mer grundlig service).

Vill du köra budgetvarianten kan du ju låta packboxarna sitta kvar. Återanvända skumringarna om de ser ok ut. Bara fiska upp skumringarna rengöra, dränka in i ny olja och sätta tillbaka dem. Sedan ny olja i ytterbenen.

Stort tack bamsebjörn! Jag beställde olja och packningar igår. Ska bli intressant att se hur min olja ser ut. Jag cykelpendlar med min året runt, men har dock spolat av den efter varje pass. Gaffeln är servad i somras senast, så det är nog hög tid.

//Micke

Tillbaka
Topp