Servicebok på cykel

Race

Medlem
Servicebok på cykel
Hej allihopa!
Är en 16 årig grabb som precis har köpt min cykel för egna stålar ( är alltså fattig nu )
Det blev en Crescent Atto 2020.

Jag är väldigt pedant och vill att allting ska vara perfekt, och nu har jag fastnat på att skaffa fram en servicebok likt det bilar har. Som cykelhandlaren lätt kan stämpla på vid olika servicetillfällen / större lagningar osv. Men vet inte vart jag kan få fram en, har ni här några tips på vart man kan skaffa en eller hur man gör en själv? Cykeln är två veckor gammal och från den auktoriserade cykelhandlare jag köpte den från, kommer det med en gratisservice inom tre månader ( när inkörningsperioden är klar ) Så det skulle vara roligt att få det innan :)

Sedan undrar jag hur ni gör med vinterförvaring med era cyklar - läste på cykelmanualen att däcken tar stor stryk utav att bara stå utan att köras. Har ni tips på ngn billig ”cykelhängare” så att man får bort belastningen på däcken. Anledningen till att jag vinterförvarar den är att jag vill att den slipper all salt och skit vintersäsongen för med sig. Speciellt på en cykel för 9 000kr!!
Tacksam för svar,
Bild på inköpet :)

BD679081-FC1D-47AB-B4D1-820D9891C2C2.jpeg

Servicebok på cykel
Grattis till nya cykeln!

Kul engagemang också, men för bilar är serviceboken bra eftersom man kan få motor- och växellådahaveri och för att när bilen säljs efter några år betingar den fortfarande ett ganska stort värde, vilket ingen vågar betala om man inte kan visa upp någon form av bevis för att man gjort den service som behövs. Din cykel kommer tyvärr bara kosta ett par tusenlappar om några år, och köparen av den bryr sig inte ett dugg om du har en servicebok eller ej.

En cykel är jättebra att serva regelbundet, men de flesta grejer åtgärdas då behov finns snarare än med jämna tidsperioder. Samtliga ingående delar som behöver service på en cykel för 9000 kr är också förhållandevis billiga, så även om en ganska dyr sak går sönder handlar det ändå om någon tusenlapp eller kanske i värsta fall två. Det kan exempelvis vara ett bakhjul eller en växelförare, och i de fallen klarar man sig under tusenlappen för motsvarande kvalitet som originaldelen.

Istället för att lägga tid på en servicebok hade jag lagt energin på att studera växeljusteringar och allmänt cykelunderhåll. Hitta lite rutiner kring att smörja kedjan och byta slitdelar. Sådant blir mycket bättre och billigare om du lär dig själv än att behöva krångla in till cykelhandlaren, eftersom det annars krävs att du får lämna in cykeln ganska ofta (alternativt köra slut på sakerna och sen låta någon annan byta).

Däcken kommer inte vara ett problem. Det är inte en bil. Se till att ha lite luft i däcken bara, så ordnar det sig. Att cykla i saltet är såklart dåligt för cykeln och kräver mer underhåll, men det är bra för dig. Jag skulle rekommendera längre skärmar med förlängningslappar (kallas egolapp fram, kompislapp bak), vilket sparar på drivlinan.

Försök komma över beloppet du betalat och ut och cykla! Nästa cykel kommer kosta minst 25k..?

Servicebok på cykel
Grattis till nya cykeln!

Kul engagemang också, men för bilar är serviceboken bra eftersom man kan få motor- och växellådahaveri och för att när bilen säljs efter några år betingar den fortfarande ett ganska stort värde, vilket ingen vågar betala om man inte kan visa upp någon form av bevis för att man gjort den service som behövs. Din cykel kommer tyvärr bara kosta ett par tusenlappar om några år, och köparen av den bryr sig inte ett dugg om du har en servicebok eller ej.

En cykel är jättebra att serva regelbundet, men de flesta grejer åtgärdas då behov finns snarare än med jämna tidsperioder. Samtliga ingående delar som behöver service på en cykel för 9000 kr är också förhållandevis billiga, så även om en ganska dyr sak går sönder handlar det ändå om någon tusenlapp eller kanske i värsta fall två. Det kan exempelvis vara ett bakhjul eller en växelförare, och i de fallen klarar man sig under tusenlappen för motsvarande kvalitet som originaldelen.

Istället för att lägga tid på en servicebok hade jag lagt energin på att studera växeljusteringar och allmänt cykelunderhåll. Hitta lite rutiner kring att smörja kedjan och byta slitdelar. Sådant blir mycket bättre och billigare om du lär dig själv än att behöva krångla in till cykelhandlaren, eftersom det annars krävs att du får lämna in cykeln ganska ofta (alternativt köra slut på sakerna och sen låta någon annan byta).

Däcken kommer inte vara ett problem. Det är inte en bil. Se till att ha lite luft i däcken bara, så ordnar det sig. Att cykla i saltet är såklart dåligt för cykeln och kräver mer underhåll, men det är bra för dig. Jag skulle rekommendera längre skärmar med förlängningslappar (kallas egolapp fram, kompislapp bak), vilket sparar på drivlinan.

Försök komma över beloppet du betalat och ut och cykla! Nästa cykel kommer kosta minst 25k..?

Tack för ditt långa svar - det uppskattas. Gällande serviceboken så tänkte jag mer på att det kunde vara en liten rolig grej bara, men är i sammanhanget en liten skitgrej :)
Önskar dig en trevlig och coronafri söndag!

Servicebok på cykel
Grattis.
Jag föreslår att du gör din egna "servicebok" på datorn. Ett Excelark typ. Jag har gjort en till rallybilen för att hålla koll på "underhållet"/ändringar på setup/etc.
När jag mekade i Team CykelCity hade jag en pärm med ett uppslag för varje cykel där jag noterade uppgifter om resp cykel som kunde vara värt att veta/komma ihåg. Då använde jag "rutat papper o blyertspenna", enklast att hantera i tävlingssammanhang.

Servicebok på cykel
Jag brukar använda träningsappen strava för att veta när jag servade vissa delar senast. I strava kan man mata in sina cyklar plus dess delar. Man loggar sedan all cykling man gör med och kan då se hur mycket man kört med varje del. Jag använder det mest för att hålla koll på när dämparna skall servas samt för att se hur många mil jag fick ut av en drivlina innan den börjat strula.

Servicebok på cykel
+1 på ProBikeGarage ihop med Strava. Fördelen är bl a att man kan ha många komponenter registrerade och "montera/montera av" dem på olika cyklar. Då håller den reda på hur många mil man gjort på ett visst däck eller drev. Förutsatt av man loggar allt man kör i Strava förstås. Bra när man flyttar grejer mellan cyklar, eller byter beroende på terräng och väder.

Servicebok på cykel
Mitt första inlägg här :p
Men köpte mig en Scott mtb idag och fick faktiskt med en servicebok. Med vilka intervaller den ska servas och plats för signatur och stämpel.

Servicebok på cykel
Slår också ett slag för Probikegarage. Sedan gör du det största underhållet själv genom att införskaffa bra smörjmedel och rengöringsprodukter till din cykel och tvätta den ordentligt och regelbundet. Har du en ren och välsmord hoj så slits delarna inte alls lika mycket och det blir mycket roligare att cykla på en cykel som funkar.

Servicebok på cykel
fast appen är väl gratis så köpa behövs inte. Jag har lagt in rätt mycket grejor men det är väl egentligen mest dämperiet som är intressant. I alla fall mig med just min kombo av diagnoser och syndrom. Mina tvångstankar omfattar inte serviceintervall.

Servicebok på cykel
Jag ser inget i google play om att det kostar men det är inte omöjligt att tänka sig att jag betalt och glömt bort det...brukar vara snål dock

EDIT. Skulle säga att det är värt 35 spänn om man har fulldämpad. Fast ett annat alternativ nämndes i annan tråd så kan vara värt att kolla upp det först i så fall. Enda som kan förbättras i probike är fler standardkomponenter och att jag hellre haft ett web gui som komplement till appen. Annars tycker jag den är väldigt bra. Backup till Excel vore kanske också bra om de konkar eller nåt.

Servicebok på cykel
Kör strava har 3 hojar, varav en FS så tror jag ger den en chans. Har kört feedback sports app förut ett tag men föll mig inte riktigt i smaken

Servicebok på cykel
Är det fortfarande ProBikeGarage som gäller eller har nån testat nåt annat, typ dessa? Eller webbtjänst?

Servicebok på cykel
service.jpg

Om du använder Strava så kan du lägga in cykel och komponenter där. Då kan du se hur långt respektive del har gått och när du servar/byter ut något så "pensionerar" du den gamla delen och lägger till den nya.

Servicebok på cykel
Finns det några nya roliga alternativ på sista tiden?

Jag har använt ProBikeGarage typ sedan telefonen var ny, för dryga 3 år sedan, men nu lär den snart gå i pension.
Trist att behöva börja om från 0 då, så skulle helst ha en tjänst som sparar datan i molnet eller lite mer standardiserad.

Stravas egna är nog enklaste vägen, men det är många cykla hemma, och komponenterna flyttar mellan dom.

Servicebok på cykel
Finns det några nya roliga alternativ på sista tiden?

Jag har använt ProBikeGarage typ sedan telefonen var ny, för dryga 3 år sedan, men nu lär den snart gå i pension.
Trist att behöva börja om från 0 då, så skulle helst ha en tjänst som sparar datan i molnet eller lite mer standardiserad.

Stravas egna är nog enklaste vägen, men det är många cykla hemma, och komponenterna flyttar mellan dom.
Är man inte inloggad där då? Jag har iallafall en logga ut-knapp.. Kan inte föreställa mig att man inte bara kan logga in i appen på ny telefon och sen är det färdigt. Har inte koll, men så stenålders kan det väl ändå inte vara?

Helt grym tjänst i övrigt. Använder den på fem cyklar och framförallt för stigcykeln är det smidig att hålla koll på dämparservicen med appen.

Servicebok på cykel
Till min stora glädje inser jag att ni har rätt.

Man loggar ju inte in med något konto, utan gör enbart en autentisering till att läsa ens Strava-data.

Men installerade det på en gammal telefon nu och allt finns.

Då blir jag såklart nyfiken på vart det sparas.
Och vad som händer om man byter från Andriod till Apple eller omvänt.

Servicebok på cykel
Till min stora glädje inser jag att ni har rätt.

Man loggar ju inte in med något konto, utan gör enbart en autentisering till att läsa ens Strava-data.

Men installerade det på en gammal telefon nu och allt finns.

Då blir jag såklart nyfiken på vart det sparas.
Och vad som händer om man byter från Andriod till Apple eller omvänt.
Fast det stämmer väl inte? Strava vet inte hur långt min kassett har rullat..

Det är väl bara ett konto som vilket som helst? Det sparas väl på en server hos dom som driver appen, antar jag..

Servicebok på cykel
ProBikeGarage sparas nog endast lokalt i telefonen, som jag förstått det. Det borde däremot gå att söka upp databasen i telefonen, alternativt mejla skaparen av mjukvaran för hjälp att flytta över informationen.

Edit: Det kanske synkas till någon server ändå. har dock för mig att jag fick tom logg när jag bytte telefon senast, men kan minnas fel på äldre dar...

Senast ändrad:
Servicebok på cykel
Fast det stämmer väl inte? Strava vet inte hur långt min kassett har rullat..

Det är väl bara ett konto som vilket som helst? Det sparas väl på en server hos dom som driver appen, antar jag..
Nu vet jag inte exakt hur du menar.
Du kan lägga in en kassett i strava, du kan lägga in en i probike, och exakt, dom känner inte till varandra. Men använder samma ridelog-data för att räkna ut hur långt dom rullat.

Men probike på två olika telefoner känner till samma kassett.

Det är ju inget konto, som i, man loggar inte in med något "probike-konto". Jag antar att dom skapar ett "under the hood" baserat på ens strava-id.

Servicebok på cykel
Nu vet jag inte exakt hur du menar.
Du kan lägga in en kassett i strava, du kan lägga in en i probike, och exakt, dom känner inte till varandra. Men använder samma ridelog-data för att räkna ut hur långt dom rullat.

Men probike på två olika telefoner känner till samma kassett.

Det är ju inget konto, som i, man loggar inte in med något "probike-konto". Jag antar att dom skapar ett "under the hood" baserat på ens strava-id.
Jag vet inte heller vad jag menar!?

Här kan man logga ut iallafall.

031A9FDB-B346-432E-84A5-27E1AE2123A2.jpeg

Jag vågar inte prova, och nu blev jag väldigt rädd om min telefon därtill. Tänk om jag inte vet hur långt den där kedjan på lvg-hojen rullat längre.. Blir ju tillbaks till stenåldern direkt utan ProBikeGarage!?

Servicebok på cykel
Jag vet inte heller vad jag menar!?

Här kan man logga ut iallafall.

Jag vågar inte prova, och nu blev jag väldigt rädd om min telefon därtill. Tänk om jag inte vet hur långt den där kedjan på lvg-hojen rullat längre.. Blir ju tillbaks till stenåldern direkt utan ProBikeGarage!?
Spännande, den har jag aldrig märkt förut :p
Man loggar ju aldrig in..

Men det är ingen fara, loggade ut på extratelefonen nu.
Man kommer tillbaka till "sync with strava", sen finns allt igen.

Servicebok på cykel
Kollade på probikegarage nu, blev ju lite sugen iom denna tråd. De verkar ha problem med integritetsinformationen. De måste för att kunna uppdatera appen inkludera den. Om de inte gör det så lär den väl riskera att bli ouppdaterad och en säkerhetsrisk? Såg att det fans en annan Hubtiger Bike management, någon som testat?

Servicebok på cykel
Började nyss använda ProBikeGarage och den är ju superbra men lite oroväckande att utvecklaren verkar gått under jorden, finns diskussion i ProBikeGarage strava club. Ingen har lyckats få kontakt med han under hela hösten.

Där tipsade man även om appen ”mainTrack” finns iaf till iPhone.

Ngn som prövat mainTrack?

Kör vidare med ProBikeGarage sålönge den funkar men vore kul om
Det finn ngt lika bra ifall ProBikeGarage klappar ihop

Tillbaka
Topp