Servicekostnader Nishiki (kedja, kassett, bromsskiva, klossar)

Effy99

Ny medlem
Hej!
ska lämna in min Nishiki hyrbid Xc7 för service. Det var ett tag sedan, kanske ett par år som senaste servicen.

Enligt servicekillen på cykel butiken behöver cykeln följande

Ny kedja
Ny kassett
Nya bakbromsbelag bak
Ny bakbromsskiva bak
Nya bromsklossar

Kan någon ge min en indikation av vad de ovan delarna kan kosta, inklusive arbete? Se foton. Cykeln är från 2007.

mvh
Effy
Bike.JPG

NickPick

Aktiv medlem
Nej, det är jättesvårt. Du får nämnda butik, stad, timpris och om cykeln är tvättad eller inte först.
Om grejerna (vanliga slitdelar) är slut så bör de ju ändå bytas. Svider det i masbörsen så kan man ju byta själv.

Effy99

Ny medlem
Butiken finns i Stockholm. Har tyvärr ingen aning vad timpriset kan vara. Cykeln är tvättade. Behöver bara en ungefär kostnadsförslag, mellan tummen och pekfingret :-)

moros

Aktiv medlem
Reagerar på att man skall byta bromsbelägg och bromsklossar, det får vara antingen eller :) Timkostnaden kan ju landa på en 700-1000 sen vet man ju omöjligen vilka ockerpriser de kör på delarna? Är det 8-delat? Det landar nog på minst 1500 i alla fall. Kör de med fastpris / del som i dämparservice-tråden så kan det nog bli dyrare. Men över 1h kan man nog inte dra ut på det för att byta en kassett, kedja, skiva och belägg.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ny kedja - 300 kr
Ny kassett - 500 kr
Nya bakbromsbelägg bak - 250 kr
Ny bakbromsskiva bak - 250 kr
Nya bromsklossar - det är samma sak som belägg. Ska det bytas fram med (troligt) 250 kr

Räkna med kanske 2 timmar för jobbet då det kan vara lite kärvigt om den inte fått service på länge.
Timpris 800?

kalis

Aktiv medlem
Be butiken om ett kostnadsförslag. Känner du att prislappen är orimlig kan du ju fråga en till och Happy. Det är väl ändå lättare än att vi som inte ska göra jobbet killgissar lite ;-)

rois

Aktiv medlem
Hej!
ska lämna in min Nishiki hyrbid Xc7 för service. Det var ett tag sedan, kanske ett par år som senaste servicen.

Enligt servicekillen på cykel butiken behöver cykeln följande

Ny kedja
Ny kassett
Nya bakbromsbelag bak
Ny bakbromsskiva bak
Nya bromsklossar

Kan någon ge min en indikation av vad de ovan delarna kan kosta, inklusive arbete? Se foton. Cykeln är från 2007.

mvh
EffyVisa bilaga 495511

Enklast är att fråga servicekillen, som gav förslag på vad som skall bytas. Han borde veta.
Jag undrar vad som är skillnaden mellan bakbromsbelag och bromsklossar. Borde vara samma.
Annars är inget av det som skall göras speciellt svårt. En normalhändig person klarar det med de specialverktyg som behövs.
PS. Såg att fler svarat innan jag lyckades posta.

eucalyptus

Aktiv medlem
Timpriset hos de allra flesta cykelverkstäder ligger på 1200kr / timme.

Ovannämnda jobb är en helservice (1200kr) + material (cirka 1000kr beroende på butikens pålagda marginaler).

Så räkna med 2200kr +- hundralappar beroende på vart man går och de kan få tag på delar.

OldBones

Aktiv medlem
Svårt att säga men generellt sett så är det billigare att köpa en bättre begagnad pendlare på Blocket i ditt fall, om du nu inte vill byta ut delarna själv... Då kan det väl gå på en runt 600 spänn skulle jag tippa på 🤔

Stumpy

Aktiv medlem
Svårt att säga men generellt sett så är det billigare att köpa en bättre begagnad pendlare på Blocket i ditt fall, om du nu inte vill byta ut delarna själv... Då kan det väl gå på en runt 600 spänn skulle jag tippa på 🤔
En bättre begagnad pendlare på Blocket behöver nog ungefär samma service.

123456789

Aktiv medlem
Gav bort en gammal dam jonne till en bekant. Sned gaffel på den så det får du fixa sa jag. Hon lämnade in på Enskede cykel. 1200 gick det på... Så arb tid då ca 800 plus gaffel kan man väl säga då ....

OldBones

Aktiv medlem
En bättre begagnad pendlare på Blocket behöver nog ungefär samma service.

Många fina stålisar på Blocket i 600-1000 spänn segmentet som går alldeles utmärkt att använda som pendlare/nöjes-trampare 🤷‍♂️

Att betala över 2,000 spänn för att serva trådskaparens cykel på en cykelverkstad är i mitt tycke slöseri men kan ju vara så att hen har en emotionell koppling till hojen 👀

darkforce

Aktiv medlem
kostnad beror på vilken verkstad men allt från 1500-2500 gissningsvis finns säkert nån nisse på hörnet som gör de för en tusing

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer