Shimano 105 bromssystem

Shimano 105 bromssystem
Hej!

Har börjat meka lite på en cykel och behöver lite hjälp kring all kompabilitet...

Så som det ser ut nu/såg ut innan jag tog isär det: ST505 handtag - BH59 bromsslang - RS505 bromsok

Plan för nya bromssystemet: ST505 handtag (ha kvar de gamla då de är i gott skick) - BH90 slang (byta slang då det krävs för de nya oken) - RS7170 (då RS505 inte verkar finnas kvar till salu någonstans).

Bägge bromsok är tyvärr trasiga och behöver bytas ut. Men eftersom RS505 inte längre produceras och finns till salu någonstans blir jag tvungen att byta till RS7170-bromsok och därmed byta slang till BH90 för enligt Shimanos kompatibilitets-diagram tar RS7170-bromsok endast denna slang. Enligt diagrammet bör BH90 slangen passa ST505 men även passa bromsok R7170, därmed bör det vara kompatibelt. Tänker jag rätt här? Kan jag ha kvar de gamla handtagen utan att byta de? Om någon på happy har erfarenhet av liknande byten uppskattas synpunkter och tips. Cykeln för övrigt är en specialized sequoia elite 2018.

Shimano 105 bromssystem
Shimano är ganska smidiga med bromsokskompatibiliteten. Det enda du egentligen behöver ha koll på är om det är flat- eller postmount samt om de har banjoinfästning eller ej av slangen. Är dessa två faktorer samma funkar vad som helst (även om det lär finnas något enstaka undantag som jag inte känner till).

Skillnaden mellan 59- och 90-slangen är bara innerdiametern och därmed även vilken pin man ska använda. Oliver är likadana. Allt funkar till allt här också, men det finns ingen anledning att använda 59-slangen (som har grövre innerdiameter vilket blev dåligt tillsammans med bockstyrereglage varpå man minskade ner den).

Så ja, din föreslagna lösning fungerar. Det fungerar även att behålla befintliga slangar, vilket gör det hela ännu smidigare (slipper linda om styre osv). Problemet som uppstod förr var att bakbromsen blev lite svampig och tog långt in pga att volymen på oljan var större med gamla slangen, varpå sådana problem uppstod. Det är bättre numer, men jag vet inte hur stort problemet verkligen var ens från början (har aldrig cyklat med dina reglage). Om jag ville göra det enkelt för mig hade jag bara bytt ok, testat hur det funkade och sen åtgärdat om behov uppstod. Man måste lufta om systemet i alla fall, så det åker du såklart på två gånger om du inte byter bromsslang men sen ändå vill göra det.

Shimano 105 bromssystem
Instämmer till viss del, även om tabellerna är väldigt bra ifall man säkert vill få 100% rätt direkt. I många fall fungerar andra lösningar tillräckligt bra eller till och med perfekt, men det är en halv vetenskap att komma ihåg hur det låg till när man väl står där.😛 Färskvarukunskap som forumet är grymt på att svara på!☺️

Tillbaka
Topp