Gänga på demonterbar ventilkägla Presta?

Jag beställde en nr 10-40 gängtapp och ett gängsnitt också. Den har en gängstigning på 25,4/40=0,635 och en ytterdiameter på 25,4X0,19=4,83 mm. Den ligger egentligen spot on vad jag kan mäta mig till. Råkade förväxla 0,5 och 0,6 mm mallen och skrev -60 istället för -40. Tror att detta är den helige Graal.
Var hittade du den, jag gick bet när jag sökte efter en sådan?

Hej

Gängan är UNS 10-40, Nr 10 står för 3/16 tum, vilket är 3/16X25,4=4,76 mm. Gängstigning är 25,4/40=0,635 mm. S:et i UNS betyder Special (det är klart att det är special!)
Fick grejorna i brevlådan och både gångtapp och gängsnitt passade perfekt mot en ventilförlängare.

UNS10-40.webp

Jodå, det funkar.
Man kan/bör ju borra in 15 mm med ett 3,5 mm borr och sedan borra in ca 6 mm med ett 4 mm borr, och gänga in i yttersta änden bara, då får man tätningen att gå emot mot innerytan på 3,5 mm hålet.
Nu hittade jag inte ett 3,5 mm borr (orkade inte leta) utan jag drog in 15 mm med ett 4 mm borr och gängade upp en bit ytterst. På med en droppe gängtätning på gängorna så var det klart. Man får ju se till att man inte kletar tätningsmedel så man sätter igen ventilen bara.

Schwalbe Clik.webp

Tillbaka
Topp