Shimano GRX växelreglage slutat att fungera - hur löser jag detta?

weldion

Aktiv medlem
Mitt 11-växlade högerreglage till min gravel packade ihop första timmen på semestern, så cykelsemestern är lite hotad just nu.
Kan bara växla mellan de två högsta växlarna just nu.
Fått det att fungera när cykeln hänger uppochned i mekstativet, så det känns som det är något skitfel egentligen.
Har i alla fall inte givit upp om att få igång det.

90A4C317-DA5F-473B-8022-E8E4FF80675D.jpeg

86850B7F-6A34-4DC9-BD66-B1048D2231ED.jpeg

Har hittat ett Shimano 105-reglage till salu att ha som en temporär lösning till det går att beställa ett nytt GRX (om 14-15 veckor).
Tråkigt dock med 2000 spänn för en hyllvärmare.

Finns det någon roligare lösning (förutom att få igång nuvarande reglage)?
Byta till någon Sram AXS-lösning (finns säkerligen inte i lager)? Har ett par passande hjul med X01 Eagle-kassett monterad.
Köpa en hel GRX-grupp (även DI2), fruns gravel skall få GRX ändå.
Ser dock dystert ut med leveranstider på egentligen allt. Ett 105-reglage kanske ändå är en rimlig lösning för att få trampa snart igen.

Berk

Aktiv medlem
Det finns en problem med GRX växelreglage där den inte drar med vajern när man börjar vid högste växel. En polare har haft den problem några gånger efter har tryckt ut baxväxeln när bakhjulet togs bort. Enda lösning då vekar vara att delvis demontera delar i växel reglaget och sätta ihop igen, men jag vet inte mer än det. Tror dock att den inte växlar alls i så fall, inte bara mellan två växlar som in din situation.

EDIT: vet inte om det var demontera eller bara öppna som du har gjort för att sätta in vajern rätt.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Läste just på nån engelsk sajt om två små fjädrar (tror de syns i mitten av din bild) som kan hoppa ur spår på Shimanoreglage.
Minns inte var jag läste men du kan möjligen titta noga där OM det är orsaken.
(har bara Sram själv så det är inget jag är säker på)

Berk

Aktiv medlem
Läste just på nån engelsk sajt om två små fjädrar (tror de syns i mitten av din bild) som kan hoppa ur spår på Shimanoreglage.
Minns inte var jag läste men du kan möjligen titta noga där OM det är orsaken.
(har bara Sram själv så det är inget jag är säker på)

Gissar att det kan vara samma problem polaren berättade om.

d_anders

Aktiv medlem
Med reservation för att jag aldrig har skruvat med reglaget så tror jag fortfarande att den nedre änden av din fjäder sitter fel

weldion

Aktiv medlem
Med reservation för att jag aldrig har skruvat med reglaget så tror jag fortfarande att den nedre änden av din fjäder sitter fel
Om det är den här, som du länkade till i en annan tråd, så är det inte samma fel som jag har.
Mitt reglage går inte att rubba och i länken så går det att rubba men greppar inte tag.

Berk

Aktiv medlem
Problemet jag berättade om verkar vara specifik för GRX. Men jag vet inte mer än jag redan har skrivit.

d_anders

Aktiv medlem
Jag hade gissat att de ska sitta på varsin sida av den lilla klacken som en fjäderände sitter på. Då går mekanismen förhoppningsvis tillbaka till ett sorts jämviktsläge efter växling. Fast det är en ren gissning.

weldion

Aktiv medlem
Nu har jag haft möjlighet att kika lite mer på växlingen.
EED9F197-8026-4CF1-86AD-0A004BA18D54.jpeg

Klack nr 1 är fjäderbelastad och fjädern fungerar fint. Den sköter växlingen till lättare växel.
Klack nr 2 är också fjäderbelastad och fjädern där fungerar fint. Den klacken sköter växlingen till tyngre växlar.
Frågan är vad drevet närmast vajer-”hjulet” har för funktion. Klacken för att gå till en lättare växel löper inte över det drevet. Är det någon fjäderbelastad klack drevets ovansida?
Reglaget fungerar fint när det är uppochned, vänder man det rätt så är det kass.
Kuggarna ser ändå rätt slitna ut.
EA724539-D9FC-49E4-A85F-F0705EF6BB06.jpeg

d_anders

Aktiv medlem
Ok. Jag trodde att skåran precis där pil 2 slutar var gjord för en fjäderände. Tyckte mig se änden på en tidigare bild, men det var nog något annat.

d_anders

Aktiv medlem
Till vänster om klacken där den röda pilen börjar trodde jag att det sitter en fjäderände som hamnat på vift

weldion

Aktiv medlem
Till vänster om klacken där den röda pilen börjar trodde jag att det sitter en fjäderände som hamnat på vift
Nu så har jag plockat bort reglaget från hojen. Nu så blir det att gå till botten med problemet.
Kanske skulle anlita farbror som är hobbyurmakare och modelljärnvägsbyggare. Småpillsvan.

weldion

Aktiv medlem
Nu är nog felet hittat.
245C704D-C02F-49A7-8ADF-3A78AD861EF7.jpeg

Där nere under dreven ligger något som rör sig väldigt lätt.
Vet inte om det sitter fast och att det är något som skall vara fjäderbelastat eller om det är något som gått av och ligger och skramlar.

weldion

Aktiv medlem
Då är nästa fråga följande: någon som vet om man kan köpa mekanismen löst eller om någon har ett kvaddat reglage att sälja?

weldion

Aktiv medlem
Nu så verkar det ordna sig på bästa sätt.
Cyklade in till Biketown i Falun för att höra om de hade något kvaddat reglage att plocka delar från.
Ickesanicke sade Biketownpersonalen och frågade istället hur gammalt reglaget är.
Ringdes ett samtal och sa att jag kunde komma senare i veckan och plocka ut ett nytt reglage!

kais01

Aktiv medlem
Nu så verkar det ordna sig på bästa sätt.
Cyklade in till Biketown i Falun för att höra om de hade något kvaddat reglage att plocka delar från.
Ickesanicke sade Biketownpersonalen och frågade istället hur gammalt reglaget är.
Ringdes ett samtal och sa att jag kunde komma senare i veckan och plocka ut ett nytt reglage!
så nu är det bara att vänta på att det händer även med nya reglaget?

verkar inte helt touringdugligt det där..

moros

Aktiv medlem
Är det ett 800 eller 600 reglage? (kanske samma konstruktion I båda å andra sidan)

weldion

Aktiv medlem
Det verkar dröja lite med handtaget. Ringt till Biketown och även varit in en gång efter beställningen gjordes och noll koll på status.
Hoppet gick upp och sedan gick det ned igen.

Batavus

Aktiv medlem
Det där med att hoppas på saker gav jag upp för länge sedan. Bra att du ligger på dem!

weldion

Aktiv medlem
Troligen så dyker det upp ett nytt växelreglage med posten idag.
Får ersättning för mina utlägg av cykelaffären.

Till Shimano så önskar jag att det inte snålas in på kostnaden för de små fjädrarna i reglagen. Inte så väldigt imponerad av konstruktionen i GRX 810.

Batavus

Aktiv medlem
Hade samma sportiga kulör på min första Batavus. Kalla det dekaltrim.

Bilagor

• DSCF0001b.jpg
    DSCF0001b.jpg
    486.3 KB · Besök: 8
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer