Shimano nexus 7

Evae

Medlem
Shimano nexus 7
Dotterns crescent har en shimano nexus 7 växlar som hackar lite. Skulle kolla lite om de gick att justera. Kollade Youtube... då jag ju inte är någon van cykel meck.... ställde växeln på 4an och de gula prickarna linjerade inte upp sig hur jag än skruvade på vajergrejen... ja ni fattar säkert. Skulle vända tillbaka cykeln och råkade växla och döm om min förvåning när dottern ropar nu är prickarna bredvid varandra... men nu är 5ans växel i....
Vad fan är det för fel??? Eller ska det vara så???
Går det att fixa eller bör jag kanske lämna in den på service direkt istället...

Shimano nexus 7
Kollade Youtube... då jag ju inte är någon van cykel meck
..
Går det att fixa eller bör jag kanske lämna in den på service direkt istället...
Personligen har jag ingen aning
Men om du inte är van att meka så varför inte lämna in den
Gärna när det är lugnt hos cykelreparatören och be henom(?) snällt att visa dig,
om det går och hen har tid och lust.
Då kanske det förhoppningsvis går både lättare och snabbare nästa gång.

Shimano nexus 7
Antingen så håller vajern på att bli trasig, eller så har den släppt från fästpunkten vid baknavet. Det är lite pilligt att ta loss och återmontera.

Shimano nexus 7
Absolut. Tyckte bara att det var så konstigt att det överallt visade att det var 4ans växel som skulle vara den som man skulle kolla på... och så stämde inte det... ska kolla efter cykelverkstad i veckan ?

Shimano nexus 7
Absolut. Tyckte bara att det var så konstigt att det överallt visade att det var 4ans växel som skulle vara den som man skulle kolla på... och så stämde inte det... ska kolla efter cykelverkstad i veckan ?

om det är gult mot gult nere vid navet lär det i praktiken ge växel nr 4 fast det står 5 på handtaget. när vajern håller på att gå av är detta ett typiskt scenario. man får vrida handtaget längre än tidigare.

vanligaste platsen för detta är som sagt inne i handtaget på styret. i enlighet med post nr2 :)

Shimano nexus 7
Precis, börja från början. Montera ut vajern, gör rent och inspektera, sätt i enligt instruktion. Troligen behöver du ny vajer, men de kostar en spottstyver.

Klart du ska lära dig meka!

Shimano nexus 7
Lånar denna tråden.
Någon som stött på hjul där kassettenheten är förskjuten så att den släpar i kedjan?
Jag tog väck enheten och monterade tillbaka, men samma problem. Verkar märkligt.
17549225305117082711737879846045.webp

Shimano nexus 7
Lossa hjulet lite och vrid vajerstoppet så det är i samma riktning om gaffelröret. Skruva sedan fast hjulet igen. Fäst vajeränden i dess fäste och dra sedan höljet så att det kan hakas i vajerstoppet. Det brukar vara enklare än att först sätta höljet i sitt fäste och sedan försöka klämma dit vajeränden i sitt fäste.

Shimano nexus 7
Lossa hjulet lite och vrid vajerstoppet så det är i samma riktning om gaffelröret. Skruva sedan fast hjulet igen. Fäst vajeränden i dess fäste och dra sedan höljet så att det kan hakas i vajerstoppet. Det brukar vara enklare än att först sätta höljet i sitt fäste och sedan försöka klämma dit vajeränden i sitt fäste.
Hmm..
Men kassettenheten är ju monterad på axeln vilket gör att vinkeln mellan klackbrickan och vajerhöljestoppet inte kan justeras. Eller missar jag något?

Shimano nexus 7
Är den färgade låsbrickan rättvänd? Eller har du bytt runt på dom?
Haha! Jag bytte ju håll på dom för att kedjan kortades ner. Helt ok på nexus 3 (med klickbox), eller om vinkeln mellan klack o arm är 180 grader, men det är ju inte fallet. 😄😄

Tack. Vänder man på dom måste man ju byta sida på axeln också.

Tillbaka
Topp