Shimano nya 11-46 10-speed Cassette med äldre bakväxel?

Boldtaar

Medlem
Någon som test Shimano nya CS-M4100 1x10-speed 11-46 kassett med en äldre bakväxel?
Har en MTB med en cykel med 2x10-speed, 11-36 kassett Shimano XT bakväxel från 2014.
Är det helt hopplöst att tro att den kan klara av en 11-46 kassett?

Det kommer inte att fungera med en äldre 10s bakväxel, du behöver även byta bakväxel till M4120 eller M5120 som är gjorda för att klara större kassetter.

Har inte testat men det borde göra det, inte hört att det är annan cable pull på det nya 10s systemen

Det som gör att det inte kanske fungerar är väl att cagen är för kort på din gamla bakväxel vilket begränsar storleken på dreven på kasetten, eller har jag fel?

Som jag förstår fungerar väl även samtliga bakväxlar från Shimano som heter 4100,5100,6100 osv till 10-delat. Är väl reglaget som styr pull-ration? I detta fall behöver de även vara SGS utförande…

Här kan du kolla kompatibiliteten mellan Shimanos olika modeller:

Se också "2004-2021 archive".

Försök hitta modellbeteckningen på din bakväxelförare så kan du enkelt kolla vilka kassetter som passar eller tvärtom.

Som ovan nämnts är kapaciteten viktig, dvs skillnaden mellan högsta och längsta bak plus skillnaden mellan högsta och lägsta fram. Det står specat för resp bakväxelförare om du klickar på motsvarande länk ovan.

Med en Roadlink eller liknande funkar det eventuellt med gamla växeln/cagen.
Jag har gjort så på cyklar med äldre växel -blev hur bra som helst.
Använde dessa två -den ena funkade på ena cykeln, den andra på den andra.

Det kommer inte att fungera med en äldre 10s bakväxel, du behöver även byta bakväxel till M4120 eller M5120 som är gjorda för att klara större kassetter.
Har en m5120 med en cs-m4100 på min hardtail, den ska fixa 11vxl. Vill byta till en 11vxl sunrace kassett då gillar stigningen på dom. Men i faktarutan på några kassetter på bike-discount(https://www.bike-discount.de/en/shop/11-speed-6570/brand-sunrace/o-preis) så är min bakväxel och sunrace-kassetterna inte kompatibla. Stämmer det? Jag trodde bakväxeln skulle funka med alla 11vxl upp till 11-46T.

Skumt när man kollar shimanos spec så står det inget om 1x11 ? bara 1x10 förstår dock inte varför den inte skulle klara även 1x11 med 11-46

Skumt när man kollar shimanos spec så står det inget om 1x11 ? bara 1x10 förstår dock inte varför den inte skulle klara även 1x11 med 11-46

Hade missat det. Det finns mycket jag har svårt att fatta men om 11-46 10s och 2x11 funkar borde det vara omöjligt är 1x11 inte fungerar?

När jag köpte den så skulle den funka med 1x11. Men blev brydd när 5120 specifikt inte skulle fungera med Sunrace 11-46 kassetter.
Så kassett tillverkare är betydelselöst?!
Screenshot_20210813_090924_com.android.chrome.jpg

Jag vet inte men jag påstår att comp texten för sunrace kassetten inte blir uppdaterad bara för att 5120 släpps.

Hej!
Förstår att jag är sen på bollen här, men jag har byggt ett system med en RD-M675-GS + tillhörande växelreglage, en sunrace extended link och en cs-m4100 11-46, och det fungerar alldeles utmärkt.
Hoppas det gick vägen för dig.

Det som gör att det inte kanske fungerar är väl att cagen är för kort på din gamla bakväxel vilket begränsar storleken på dreven på kasetten, eller har jag fel?
Ja, det är fel. Lång cage gör bara att växeln klarar olika längd på kedjan, det man behöver för att klara stora drev bak är att den övre trissan kommer tillräckligt långt från hjulaxeln när man har 1:an i. Annars blir det typ som när man inte har spänt B-skruven tillräckligt. Man kan trixa med goatlink mm, men det är lite silvertape över det. Jag kör en gammal Sram GX 10 växel på en 11-42 kassett, det funkar, men på min gamla SLX funkar det inte trots att den har längre cage.

Hej!
Förstår att jag är sen på bollen här, men jag har byggt ett system med en RD-M675-GS + tillhörande växelreglage, en sunrace extended link och en cs-m4100 11-46, och det fungerar alldeles utmärkt.
Hoppas det gick vägen för dig.
Bra å få bekräftat har en Shimano xt 786 på fatbiken å en goatlink i lådan å var lite sugen på 11-46 i framtiden. Vill ju gärna slippa byta xt växeln då den fungerar helt felfritt

Tillbaka
Topp