Shimano skivbromsar, ska det vara så här?

Selast

Ny medlem
Min pendelhoj kom utrustad, eller kanske snarare besudlad, med Shimano M396 skivbromsar. Förra vintern gick bakbromsen sönder i kladdet och kolvarna fastnade vilket mynnade ut i att jag fick byta bakre oket. Nu har främre bromsen i princip upphört att utöva någon bromsverkan. Den skriker dock högt och ljudligt precis innan cykeln stoppar. Den främre skivan har också någon sorts svart beläggning som inte känns som bromsolja, inte lika "hal" utan mer som någon sorts tjockare film. Får man den på fingrarna är det svarta mer eller mindre omöjligt att få bort. Frågan är således, ska det vara så här? Finns det några skivbromsar från Shimano som inte springer läck efter en säsongs vinteranvändande? På min gamla MTB hade jag Tektro bromsar som funkade utan anmärkning i ur och skur i flera år.

Den modellen är rätt känd för att läcka mellan kolv/ok, det kontaminerar
beläggen/skivan och skrikandet och den mörka beläggningen kommer tätt inpå.

Okbyte och en rejäl tvätt av skivan (alkohol + bränna av) alt. byte av skivan i
samma veva är receptet dessvärre.

Mmmm... fast jag har M396 på en 4 år gammal stå ute cykel och de bromsarna går fortfarande problemfritt. Men hade iofs en sådan som gav sig på knappa två år på en bättre skött mtb. Antar att kvalliten är lite varierande helt enkelt.

Jag tycker M785XT och SM-RT81 skivor funkar bra, dock skriker skivorna en hel del när den stått ett tag men om man bromsar några gånger går det bort. M785XT + SM-RT54 skivor skriker inte. Inte heller M395 + SM-RT54 som var originalmonterat.

Så helt ovetenskapligt gissar jag att SM-RT81 (ss+alu-core) gillar att skrika medan SM-RT-54 (ss) är tysta. Förmodligen påverkar miljön (fukt salt annat korrosivt) en hel del också.

rt54 är gjorda av ost, det är därför de inte skriker. De tål inte heller metalliska belägg. Men de är billiga och tysta.

Shimano har varit väldigt generösa med att byta ut läckande M396, så det kan vara värt att pröva att få det på garanti.

Hittade Deor LX BR-T675 nedsatta med 10 EUR från 60 på Bike24 så jag har ropat in ett sånt set nu. Tack för hjälpen i alla fall.

marran sa:
rt54 är gjorda av ost, det är därför de inte skriker. De tål inte heller metalliska belägg. Men de är billiga och tysta.

Shimano har varit väldigt generösa med att byta ut läckande M396, så det kan vara värt att pröva att få det på garanti.

Häpp. Jag som slängde min bakbroms i ilska och frustration.... jaja - de är ju inte så dyra ..

marran sa:

Hade ingen aning om detta, men SM-RT54 är ganska billiga (dock tunga) skivor så kanske det är värt om man inte vill skrämma småbarn och husdjur.

Nämen vad konstigt. Jag har ju läst på happy att hydrauliska skivbromsar skall vara underhållsfria. ;)
Alla shimanos bromsok börjar läcka förr eller senare. Jag byter nog i snitt 1 gång per år på mina mtb:s. (XT & Saint).

Lingon sa:
Nämen vad konstigt. Jag har ju läst på happy att hydrauliska skivbromsar skall vara underhållsfria. ;)
Alla shimanos bromsok börjar läcka förr eller senare. Jag byter nog i snitt 1 gång per år på mina mtb:s. (XT & Saint).
Det var mitt intryck också... Därför undrar man ju hur fulbromsar som mina gamla Tektro Draco funkade år efter år... Men som någon skrev så är dom, Shimano, inte så dyra i alla fall.

Selast sa:
Lingon sa:
Det var mitt intryck också... Därför undrar man ju hur fulbromsar som mina gamla Tektro Draco funkade år efter år... Men som någon skrev så är dom, Shimano, inte så dyra i alla fall.

De mekaniska på crossen har gått mycket längre och är problemfria, men på mtb så är det gött med hydrualiska så bara att gilla läget att de inte alltid håller jättelänge. Mtb är ju ändå rätt underhållskrävande med gaffelservice, sönderslagna bakväxlar, trasiga hjul och allr vad det är så bara att gilla läget. Möjligen kör jag sönder saker på grund av bristande skills dock men slitaget har även de som inte mosar fälgar och bakväxlar...

Lingon sa:

Då undrar jag vad du gör?? Ett ok har läckt för mig just vid kyla, och de var notoriskt ökända för det då. Detta var väl typ 8 år sen. De nyare slx / deore / xt har funkat bra året runt.

Tillbaka
Topp