Shimano Tiagra 2bi -> 1 bi

Svejsare

Medlem
Hej!

Jag har i några år kört en Trek Checkpoint AL 4, som har Tiagra drivlina med 2 drev fram och 10 bak. Jag har varit sugen på att konvertera denna till 1bi, med typ 11-42 bak och en 40 klinka fram.

Det jag skickar på är att hänga på en GRX växelarm bak, byta till en narrow-wide ring fram, samt som sagt typ en 11-42 bak. Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka cykel, men är hyffsat intresserad samt tekniskt lagd så är inte rädd för att göra det, det jag är rädd för att allt som har med kompatibilitet mellan komponenter.

Hur bör jag gå till väga för att hitta grejer som passar så bra som möjligt, samt på ett ungefär möter mina "krav"?

Tack på förhand!

Hej!

Jag har i några år kört en Trek Checkpoint AL 4, som har Tiagra drivlina med 2 drev fram och 10 bak. Jag har varit sugen på att konvertera denna till 1bi, med typ 11-42 bak och en 40 klinka fram.

Det jag skickar på är att hänga på en GRX växelarm bak, byta till en narrow-wide ring fram, samt som sagt typ en 11-42 bak. Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka cykel, men är hyffsat intresserad samt tekniskt lagd så är inte rädd för att göra det, det jag är rädd för att allt som har med kompatibilitet mellan komponenter.

Hur bör jag gå till väga för att hitta grejer som passar så bra som möjligt, samt på ett ungefär möter mina "krav"?

Tack på förhand!
Det behövs mer data om vad du har på cykeln idag för att säkerställa kompabilitet. Är det en sånhär cykel https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...kpoint/checkpoint-al/checkpoint-al-4/p/30207/ ?

Tiagra 4700 är lite av en outlier när det gäller kompabilitet med övriga komponenter.

Tror 10s GRX-växel tar max 11-36 kassett. Men det räcker ju långt iofs.
Ok! Jag har ju ingen direkt erfarenhet av detta, så svårt att veta vad jag ska ha. Storlekarna jag nämnde var egentligen bara saxat från Trek ALR 4 som numera kör SRAM 1bi, och den hade just 42 som största bak och 40 fram :D

Med enkelklinga fram och 11-36 bak får du kvar 76,5% av det totala utväxlingsomfånget du har idag. Fundera på om det räcker för dig. (Jag har 1×9 med 11-36, det räcker bra för mig, men vi kör och gillar alla olika.)

Skall du upp till 42t och följa rekommendationerna från Shimano så behöver du deras RX812 bakväxel. Fundera inte bara på lättaste växeln, även tyngsta, kommer du vilja veva runt i hög kadens med tyngsta utväxling på 40-11?

(Sen bara för att märka ord, och för att det tog mig lite tid att förstå vad du skrev, så är det "one-by" och "two-by" som engelska termer för 1x och 2x)

Skall du upp till 42t och följa rekommendationerna från Shimano så behöver du deras RX812 bakväxel. Fundera inte bara på lättaste växeln, även tyngsta, kommer du vilja veva runt i hög kadens med tyngsta utväxling på 40-11?
rx812 är väl för de första 11 delad inte 10 delad
Yes, precis en sådan där är det jag har. Hmm ok, så det kan vara svårt att hitta kassetter etc som passar?
kassett går nog gräva fram men sitter de tiagra 4700 så har du problem för dom är defenetift inte kompatibla med grx bakväxel tiagra reglagen passar enbart med tiagra bakväxeln

rx812 är väl för de första 11 delad inte 10 delad

kassett går nog gräva fram men sitter de tiagra 4700 så har du problem för dom är defenetift inte kompatibla med grx bakväxel tiagra reglagen passar enbart med tiagra bakväxeln
Fel, Tiagra 4700 och GRX400 är kompatibla. Se t.ex. https://bike.bikegremlin.com/1339/bicycle-rear-shifter-compatibility/#10r
Screenshot_20240416-112655357 (1).jpg

En kompromiss är kanske RX400 bakväxel och en 40t kassett. Är ganska övertygad om att den klarar det, 2-4 tänder utanför spec brukar inte vara problem för Shimanos växlar.

Med enkelklinga fram och 11-36 bak får du kvar 76,5% av det totala utväxlingsomfånget du har idag. Fundera på om det räcker för dig. (Jag har 1×9 med 11-36, det räcker bra för mig, men vi kör och gillar alla olika.)
Ja, det är ju det som är svårt att svara på :P Cykeln används både för pendling, skjutsa till förskola, landsvägsrundor, lite grusvägar osv. Är mest trött på att behöva tänka så mycket på fram och bakväxel (för att undvika för snäva vinklar på kedjan och kedjeskrap). Tänker också att jag med narrow-wide samt grx armen med koppling inte behöver oroa mig lika mycket för att kedjan ska hoppa av.

Så för att sammanfatta lite:

Tiagra 4700 är något begränsad i modifiering, men en GRX 400 bakväxel med t.ex 11-36 eller eventuellt 11-40 ska fungera.

Klinkan fram kommer väl innebära byte av vevarmar (heter det så?) också då dom jag har nu är integrerade i dreven?

Ja, det är ju det som är svårt att svara på :P Cykeln används både för pendling, skjutsa till förskola, landsvägsrundor, lite grusvägar osv. Är mest trött på att behöva tänka så mycket på fram och bakväxel (för att undvika för snäva vinklar på kedjan och kedjeskrap). Tänker också att jag med narrow-wide samt grx armen med koppling inte behöver oroa mig lika mycket för att kedjan ska hoppa av.

Har din kedjan någonsin hoppat av med 2x?

Vilken växelomfång är in princip enkelt att veta. Vad är de tyngsta och lättaste växel du använder nu?

Har din kedjan någonsin hoppat av med 2x?

Vilken växelomfång är in princip enkelt att veta. Vad är de tyngsta och lättaste växel du använder nu?
Ja, ett antal gånger. Oftast när jag åker över rötter etc.

Lättaste jag använder just nu blir väl 32 bak och 34 fram, tyngsta vet jag inte riktigt, men tror aldrig jag varit nere på tyngsta 11 bak och 50 fram.

Jag gjorde detta på en cykel jag hade. Motivationen var att ha en oval klinga fram (efter positiva erfarenheter med det från mtb).

Jag satt en oval 42t klinga från absolute black som är anpassad för shimanos 2x vevpartier och ger en bra kedjelinje. Sedan bytte jag kassetten till en 11-36 vilket fungerade bra med tiagrabakväxeln.

Detta fungerade väldigt bra, men jag saknade omfånget med 2x och skulle inte göra om det (fast cykeln såg förstås fräsigare ut)

Ok, låter ju lovande! Frågan är nu bara om omfånget är något jag vill ha, smidigheten med en växel etc kanske inte väger upp för färre utväxlingar. Det är ju så många växlar som överlappar, så vore skönt att slippa...

Ok, låter ju lovande! Frågan är nu bara om omfånget är något jag vill ha, smidigheten med en växel etc kanske inte väger upp för färre utväxlingar. Det är ju så många växlar som överlappar, så vore skönt att slippa...
Nackdelen med 1x, speciellt med 10s, är att det kan bli stora hopp mellan växlarna, så fundera verkligen på hur lätt din lättaste växel behöver vara. Kan verkligen vara värt att ställa sig upp och bryta i dom brantaste backarna för att få lite mer tätstegad kassett.

Tillbaka
Topp