Shimano vs SRAM gällande 40t och 42t på tiodelat och Shadow+/Type 2.1

dnleriksson

Aktiv medlem
Min X7-bakväxel har efter kort tid börjat glappa i infästningen till växelörat och någon trissa gick nästan direkt så jag är inte riktigt nöjd. Hade Shimano Zee på förra cykeln, men då jag nuförtiden kör 11-40 på fs funkar nog inte det. Vet inte hur mycket skillnad short cage och medium cage gör, men Zee var helt knäpptyst medans mina SRAM-grejer med medium cage slår och hamrar för minsta lilla. Just nu har jag en X7 type 2.1 och innan X9 type 2 och märker ingen skillnad mellan dem. Har dock aldrig ägt en Shadow+ med medium cage.
Det jag läst förut är att SRAM funkar mycket bättre med större bakdrev och jag antar att det gäller fortfarande? Jag är fast med tiodelat och 40t ett tag känner jag då jag har det på två hjulpar så vill jag ha SRAM eller Shimano i fortsättningen är frågan? Mitt reglage börjar kännas lite slappt också så det kan bytas och behöver inte tas med i beräkningen.

Köp shimano! Jag gillar shimanos reglage bättre iaf.
Ett Saintreglage å en växel för typ 5-800kr så man inte blir helt ruonerad när den pajar?

Se nu till att din stumpy är tipp topp til den 23?

Saintreglage och Deoreväxel är mitt tips. Då behöver du inte bli ledsen om du slår sönder den. Men de verkar hålla rätt bra för min är uppe i två år eller nåt nu och visar inga större tecken på att dö. Jag fick köpa en ny clutch till den för 3 € bara.

Men kompatibiliteten med 40t då? Måste man ha en radr cage eller getlänk? Saintreglage och någon växel var tanken om det blir Shimano.

För T40 tror jag det funkar med orginal, det säger jag iof enbart med bakgrund av att jag själv kör smärtfritt med T40 och orginal 9-delad SLX-vxl.
Dock upplever jag liknande erfarenhet som andra rapporterat, att vxl-justeringen blir superkritisk för att få den att vxl bra.

Har en xt växel för tio delat och deore reglage ligger, dock ingen shadow. Du kan få grejerna. Bytte till en shadow för att linan lät som en marackas men du kan ju se om det växlar bra med 40t iallafall. Finns i Uppsala.

ericke sa:
Har en xt växel för tio delat och deore reglage ligger, dock ingen shadow. Du kan få grejerna. Bytte till en shadow för att linan lät som en marackas men du kan ju se om det växlar bra med 40t iallafall. Finns i Uppsala.

Åh' om inte TS vill ha grejerna så är jag aspirant!
Drar ett PM till dig så tar vi en fortsättning därifrån om det är intressant :)

Jag har XT 11-42 på HT:n och clutchen är galet hård. Slår ingenting ens vid såpass stökigt underlag att jag håller på att skaka sönder. Behöver inget kedjestagsskydd:-) Dock är detta lång cage, så det kanske gör skillnad.

Sen kan jag bara inflika att jag aldrig hade köpt 11-delat om jag skulle köpa nya växlar. Ser inte vinsten över 10-delat helt enkelt, men det kostar en hacka mer.

Makten sa:
Jag har XT 11-42 på HT:n och clutchen är galet hård. Slår ingenting ens vid såpass stökigt underlag att jag håller på att skaka sönder. Behöver inget kedjestagsskydd:-) Dock är detta lång cage, så det kanske gör skillnad.

Sen kan jag bara inflika att jag aldrig hade köpt 11-delat om jag skulle köpa nya växlar. Ser inte vinsten över 10-delat helt enkelt, men det kostar en hacka mer.

Spannet på kasetten får ses som en ganska stor vinst för många.

Tack för svaren och erbjudandet om Shimano-grejerna! Det vore förvisso intressant att prova, men jag kommer ju inte köra med dem sen så skicka dem till larsaw istället som verkligen kommer använda dem :-)
Har som sagt fått för mig att clutchen är effektivare på Shimano, men jag vet egentligen inte. Någon som har en klar jämförelse med lika lång cage? Makten, att din 11-delade med lång cage är tyst låter lovande men har de gjort någon skillnad till senaste generationen?
Det värsta är att jag har ett SRAM-reglage till Command Posten och ett Shimano-reglage på andra sidan kommer inte kännas helt ok...
En annan fördel med SRAM är att jag får en fungerande reserv i nuvarande saker för de funkar, men är inte optimala.
Nästa fördel med GX är den fina svarta färgen. Shimano ska ju hålla på att blanda in silver/grått i allt vilket jag inte gillar. Det räcker med kromet på XT-bromsarna.

Shinanos clutch för 10-delat är ställbar till skillnad från Type2.1. Enda är att det krävs att man tar av locket på de billiga växlarna som saknar utvändigt reglage.

Jag tyckte Type2 fungerade bra det också så den enda jämförelse jag kan göra är att Shimanos inte är sämre funktionsmässigt.

Rattnalle sa:
Jag fick köpa en ny clutch till den för 3 € bara.

Finns det på "de vanliga" ställena eller är det någon obskyr eBay-shop som gäller? Svårt att byta?
Insåg på dagens runda att clutchen dött på min Zee.

/Johan

JojjeM sa:
Rattnalle sa:

Finns det på "de vanliga" ställena eller är det någon obskyr eBay-shop som gäller? Svårt att byta?

/Johan

Den här delen är det väl? https://www.bike-components.de/en/S...-M786-RD-M675-RD-M820-RD-M640-RD-M615-p42369/

Har för mig att den är halvjobbig att byta. Men de går bra. Vill minnas man var där o rota lite när man monterade radcagen. Dock inte helt säker.

marr sa:
JojjeM sa:
Rattnalle sa:

/Johan

Den här delen är det väl? https://www.bike-components.de/en/S...-M786-RD-M675-RD-M820-RD-M640-RD-M615-p42369/

Har för mig att den är halvjobbig att byta. Men de går bra. Vill minnas man var där o rota lite när man monterade radcagen. Dock inte helt säker.
Det där är hela. Det är en mindre del som brukar gå sönder och den finns lös. Det som tar längst tid i bytet är att skruva av och på locket.

mikipedia_ sa:
Jag tycker min ht med zee växel skramlar mindre än enduron med x9

Det är nog fullt naturligt, då en fs sträcker och slackar kedjan hela tiden. Det är lite tuffare jobb för bakväxeln att hinna dra in all slackad kedja helt enkelt.

theBrand sa:
mikipedia_ sa:
Jag tycker min ht med zee växel skramlar mindre än enduron med x9

Det är nog fullt naturligt, då en fs sträcker och slackar kedjan hela tiden. Det är lite tuffare jobb för bakväxeln att hinna dra in all slackad kedja helt enkelt.

Kan tillägga att x7 som tjänstgjorde innan zee på htn oxå lät mer. Vill gärna få fram att sram har sämre typ2/clutch:-)

Rattnalle sa:
marr sa:

Det där är hela. Det är en mindre del som brukar gå sönder och den finns lös. Det som tar längst tid i bytet är att skruva av och på locket.

Tack marr & Rattnalle, då har jag lite bättre koll.
Kom dock på att CRC där jag köpte växeln uppger två års garanti på Shimano så jag drog iväg en warranty claim. Antar att det snarare är förslitning men det är ju inte akut så det finns ju inget att förlora på ett försök.

/Johan

Rattnalle sa:
marr sa:
JojjeM sa:
Rattnalle sa:

/Johan

Hittade en mindre del med, men den var inte speccad för rätt växel. Dock kosta den 3.10 euro eller så.

Bara att pma när det funkar igen!

Vill även tillägga att m8000 upplever jag som tystare på min FS än gamla systemet på min ht. Sen funkar ju m8000 med dina gamla bodys :)

JojjeM sa:
Tack marr & Rattnalle, då har jag lite bättre koll.
Kom dock på att CRC där jag köpte växeln uppger två års garanti på Shimano så jag drog iväg en warranty claim. Antar att det snarare är förslitning men det är ju inte akut så det finns ju inget att förlora på ett försök.
/Johan

Fick svar inom ett dygn från CRC att de skickar en sprojlans Zee och "...there is no need to return the faulty item but please dispose of it accordingly". Way to go CRC.

/Johan

Tillbaka
Topp