Shimano XT 1x11 upgrade - Ohh & Oops

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Uppgraderade min Canyon till 1x11. Tyckte det verkade bra med bara en framklinga. Då jag cyklat mycket med Nexus-8 och tyckt det räckt ganska långt tyckte jag att 11 växlar borde vara tillräckligt. Så när det dök upp ett specialpris om man förhandsbokade detta så slog jag till.

Det var lite lurigt att välja rätt kassett/klinga, räknade lite på det där och såg att jag får kompromissa lite granna, och då tänkte jag som så "Kommer jag bli mest frustrerad om jag saknar en tyngre växel eller en lägre växel? Om det saknas nån, kan jag då bli nöjd med att cykla med en lite för lätt växel eller en för tung?". Svaret på dessa frågor blev att jag ville ha ganska lätta växlar, så den minsta klingan verkade bra, cyklar väldigt sällan landsväg/grus om det inte är transportträcka då.

Spec Cykel:

Canyon Nerve AL 6.0 2014
Bakhjul: Mavic CrossOne Disc (27.5")
Kassett: Shimano 10 speed 11-36T
Klingor 40/30/22T

Shimano XT M8000 11 Speed Single Groupset:

Chainset: XT M8000 Single 11 Speed 175mm Crankset 50mm chainline
Chainring: XT M8000 30T Single Chainring (finns även 32/34T)
Rear Derailleur: XT M8000 Shadow+ 11 Speed Rear Mech
Shifter: XT M8000 11 Speed Rear Trigger Shifter (Bar mount)
Cassette: XT M8000 11-42T 11 Speed Cassette (finns även 11-40T)
Chain: Ultegra 6800-XT M8000 11 Speed Chain 116 Links

Fick inte grejjerna förrän förra veckan! Lagom till finvädret har ersatts av det ofrånkomliga höstrugget som varit runt hörnet men vägrat titta fram förrän nu. Hojen har varit nerplockad ganska länge så det var ju frustrerande att detta skulle komma nu. Här är paketet iaf, innehåller allt man normalt behöver.

Bruks- och monteringsanvisningar får man plocka ner själv från nätet dock, den för baxväxeln framförallt är ju bra läsning (om man inte gjort detta förr då).

prod137311_Black_NE_01.jpg

Första steget var att byta kassett. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Mina Mavic-hjul har ju lyckligtvis en längre body och en 1,75mm distans där för 10-delade kassetten som satt på original. Tar man bort den så passar den nya 11-delade kassetten bra, nästan! Det visar sig att lilldrevet (11T), inte går riktigt ända mot resten av kassetten. Så det behövs typ några tiondels millimeter för att det ska gå att dra åt den! Det funkar inte riktigt med den befintliga 1,75mm spacern för då tar kassetten i en skruv i ramen. Det blir för tight. Så... jag sov på saken och dagen efter kom jag på att det verkar vara liknande storlek på vevparti-spacers! Mycket riktigt! Det var det! Hade iofs ingen smal, 0,5mm hade ju varit perfekt. Men hade en sådan här pedelec-sensorhållare till elcykeln över och den passade fint. 1mm är den men det funkade bra! Så första delen är nu avklarad, resten borde ju gå bra...

_B030333.jpg

"Vevpartiet - För Sverige Framåt". Detta var inga konstigheter, klingan fick man skruva dit. Sedan bara smacka dit. Behöll min befintliga bottom bracket, känns som den kan få sitta en säsong till.

_B030348.jpg

Växelreglaget. Det sitter redan en vajer på och hölje ingår också. Kan tycka att växelindikeringen känns lite onödigt, hade inte det innan, men ok, en feature mer! :)

_B030384.jpg

Nästa Oops. Kedjan! Gjorde som manualen föreskrev och satte kedjan på största dreven och lade till 2 länkar. Det blev ju åt h-vete! På största drevet låg deraillern längs med kedjan typ. Testade lägga till två till, blev inte bra, två till igen, funkar! Så sex länkar fick jag lägga till. Då blev det som denna bild på största drevet.

Bortsett från detta så gick det väldigt smidigt att justera, skruvade lite på de tre skruvarna, men vajerspänningen var nästan perfekt så det var ju tursamt.

Notera också den lilla spaken lite ovanför "Dynasys II"-texten. "Lever On/Off" är det. På Off funkar det som vanligt, på On låser deraillern sig så den inte fjädrar framåt. Jag måste säga att jag vet fortfarande inte vad det är?? Framgår inte riktigt ur manualerna heller. Får googla på det.

_B030388.jpg

Jahaja! Då var det klart! Maiden idag! Bortsett från en grej som jag tar senare så funkade det väldigt bra!! Lite transportsträcka först till min skogsväg, blev ingen riktig stig idag. Men en härlig skogstur längs med en å iaf!

Första noteringen var ju känslan i växlingen, distinkt! Man missar inte när den växlar :) växelföraren känns dock lite olika upp och ner. Växlar man ner är det lite "sämre" känsla än när man växlar upp, konstigt va, tvärtom hade varit mer förståeligt.

Andra noteringen var att växelomfånget verkar väldigt bra (för mig). Behövde faktiskt aldrig den tyngsta växeln, 10'an använde jag lite dock, på asfalt. Höll mig runt mitten typ mest hela tiden. Eftersom jag inte cyklade nån värre terräng så behövde jag inte heller den lättaste växeln, men skönt att den finns iaf. Gillar lite högre kadens jag. Tur att jag tog 30T framklinga, det är jag väldigt nöjd med. Stegen emellan de andra kändes ok, tänkte inte så mycket på det men det verkade iaf bra.

Hoppade lite granna och testade om kedjan slog eller om den rentav skulle hoppa av. Den slog inte så mycket och hoppade inte heller av. MEN... den gick dock av för mig!! Helt otroligt va, måste varit för någon länk inte gillade när jag förlängde den, två ggr dessutom. Eller så är det för jag har bra tryck i låren!? :) haha, det tror jag dock inte. Bara till att gå hem och laga, byta ut två länkar till nya fräscha två och ut igen. Det hände dock igen!!! Denna gången efter 7km. Alltså, vilket elände!! Att kejdan går av? Alltså, pinnen bryts ur typ och länken går isär så kedjan bryts upp och sedan "fjong" säger det så ligger den där raklång på marken. Har bara råkat ut för detta en enda gång tidigare, vet inte om denna kejda är känsligare eller nåt!? Är ju ändå en Ultegra. Men jag har fixat den nu igen och ska köpa mig en KMC som backup (känns lite bättre med deras lås, då kan jag också göra den i rätt längd på en gång, kanske det funkar bättre).

Då är hojen klar för hösten. Nypremiär för MTB kan man säga :) ska på äventyr i Södermanland i helgen så det passar ju bra detta. I stort sett väldigt nöjd med denna upgrade. Kändes lite dumt då mina gamla grejjer knappt var inkörda men ville så gärna testa detta. Och det känns bra! Jag tyckte det var väldigt overkill med 30 växlar som jag hade innan, ett evigt fipplande mellan tre framklingor, och oftast växlar man ändå två i taget! Så... detta kändes mer rätt. Man kan koncentrera sig mer på cyklingen och slipper det där med att fippla in rätt växel precis innan den plötsliga branten, då behöver man snabbt rätt växel. Så det här känns väldigt bra, Shimano verkar lyckats bra med detta. Bra pris/prestanda på XT-gruppen. Det kommer väl en SLX-version lagom till sommaren sedan säkert också.

_B030380-Edit.jpg

_1040068.jpg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Har du en gång brutit kedjan så ska du inte sätta ihop den med annat än snabblänkar eller ny specialpinne (som är extra lång och som man bryter av när den pressats på plats). Kan nästan garantera att kedjan gick av där du förlängt den.

Spaken aktiverar en broms som hindrar cagen att röra sig onödigt mycket. Det minskar risken för kedjetapp och gör att det slamrar mindre, men det går en aning trögare att växla till större drev.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som att du har farligt kort kedja, men det beror ju på hur mycket som dämpningen äter. Drog du kedjan med helt komprimerad dämpning? Om kedjan är för kort så dras kedjan av i bästa fall, i värre fall dras nåt annat (växelöra) snett, tar med sig cage:n in i hjulet, och kröker sig själv och ekrar (been there, done that). Fö +1 på det Makten skrev ang. kedjebrott.

Växelindikatorn går väl skruva bort fö? Sparar några gram och ser mer pr0 ut.

rikhal

Medlem
zinkpasta skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det ser ut som att du har farligt kort
> kedja, men det beror ju på hur mycket som
> dämpningen äter. Drog du kedjan med helt
> komprimerad dämpning? Om kedjan är för kort så
> dras kedjan av i bästa fall, i värre fall dras
> nåt annat (växelöra) snett, tar med sig cage:n
> in i hjulet, och kröker sig själv och ekrar
> (been there, done that). Fö +1 på det Makten
> skrev ang. kedjebrott.
>
> Växelindikatorn går väl skruva bort fö? Sparar
> några gram och ser mer pr0 ut.

Tja,
har precis bytt själv till nya XT, dock utan vevpartiet. Växelindikatorn går att ta bort, men det finns inget man kan sätta dit i stället. Man får liksom en öppning i reglaget. Jag trodde att det följde med ett lock, som det gjorde på förra XT reglaget. Men icke då...

ON-Off läget ska du alltid ha på "On", den ser till att kedjan alltid är spänd vid tuffare underlag, så att kegjan in stlår mot ramen, cykeln blir därmed tystare. Off ska du ha när du ska ta bort hjulet etc.

Bra meckat iaf!!!

/Rikard

JockeP

Aktiv medlem
Funkar det bra med "Chainring: XT M8000 30T Single Chainring (finns även 32/34T)" utan kedjestyrare eller taco? Tidigare om åren har det krävts en N/W klinga för att klara sig utan. Men Shimanos "Single" koncept kanske är just det - en N/W-variant?

+1 - Spaken i ON-läge hjälper också till att hålla kedjan kvar på drevet.

Själv är jag ett stort fan av 1x för Enduro och AM cykling. Snyggare cockpit och mindre saker som kan (kommer) gå sönder. 3x10 / 3x11 kan man spara till långloppshojen.

deadmeat

Medlem
Skruvar du bort växelindikatorn sitter det med största sannolikhet en täckbricka innanför som du kan skruva dit istället. Då får du ihop växel och bromsreglagen mer.

pnkcow

Aktiv medlem
deadmeat skrev:
> Skruvar du bort växelindikatorn sitter det med
> största sannolikhet en täckbricka innanför som
> du kan skruva dit istället. Då får du ihop
> växel och bromsreglagen mer.

Inte på de nya. Täckbrickan måste köpas separat.

edit: hade fel om att de inte finns än.

Senast ändrad:

Per-Erik

Medlem
deadmeat skrev:
> Skruvar du bort växelindikatorn sitter det med
> största sannolikhet en täckbricka innanför som
> du kan skruva dit istället. Då får du ihop
> växel och bromsreglagen mer.

Svar nej. På tidigare modeller ja, men inte på senaste versionerna.
Du behöver en sån här
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Obere-Abdeckung-fuer-SL-M780-p30951/

RideOn

Medlem
Sambal Oelek skrev:

> Första steget var att byta kassett. Det visade
> sig vara lättare sagt än gjort. Mina Mavic-hjul
> har ju lyckligtvis en längre body och en 1,75mm
> distans där för 10-delade kassetten som satt på
> original. Tar man bort den så passar den nya
> 11-delade kassetten bra, nästan! Det visar sig
> att lilldrevet (11T), inte går riktigt ända mot
> resten av kassetten. Så det behövs typ några
> tiondels millimeter för att det ska gå att dra
> åt den! Det funkar inte riktigt med den
> befintliga 1,75mm spacern för då tar kassetten i
> en skruv i ramen. Det blir för tight. Så... jag
> sov på saken och dagen efter kom jag på att det
> verkar vara liknande storlek på vevparti-spacers!
> Mycket riktigt! Det var det! Hade iofs ingen smal,
> 0,5mm hade ju varit perfekt. Men hade en sådan
> här pedelec-sensorhållare till elcykeln över
> och den passade fint. 1mm är den men det funkade
> bra! Så första delen är nu avklarad, resten
> borde ju gå bra...

Shimanos 11-delade MTB-kassett är anpassad för att passa 10-delad body => tanken är alltså att du ska ha kvar spacern från 10-delade setupen.
(alltså skillnad mellan shimano 11-delad lvg och mtb)

> Notera också den lilla spaken lite ovanför
> "Dynasys II"-texten. "Lever On/Off" är det. På
> Off funkar det som vanligt, på On låser
> deraillern sig så den inte fjädrar framåt. Jag
> måste säga att jag vet fortfarande inte vad det
> är?? Framgår inte riktigt ur manualerna heller.
> Får googla på det.

Koppla på/av "kopplingsmekanismen" som motverkar snabba ryck i kedjan (kedjeslag mot chainstay, avhoppad kedja..)

> Hoppade lite granna och testade om kedjan slog
> eller om den rentav skulle hoppa av. Den slog inte
> så mycket och hoppade inte heller av. MEN... den
> gick dock av för mig!! Helt otroligt va, måste
> varit för någon länk inte gillade när jag
> förlängde den, två ggr dessutom. Eller så är
> det för jag har bra tryck i låren!? :) haha, det
> tror jag dock inte. Bara till att gå hem och
> laga, byta ut två länkar till nya fräscha två
> och ut igen. Det hände dock igen!!! Denna gången
> efter 7km. Alltså, vilket elände!! Att kejdan
> går av? Alltså, pinnen bryts ur typ och länken
> går isär så kedjan bryts upp och sedan "fjong"
> säger det så ligger den där raklång på
> marken. Har bara råkat ut för detta en enda
> gång tidigare, vet inte om denna kejda är
> känsligare eller nåt!? Är ju ändå en Ultegra.
> Men jag har fixat den nu igen och ska köpa mig en
> KMC som backup (känns lite bättre med deras
> lås, då kan jag också göra den i rätt längd
> på en gång, kanske det funkar bättre).

Som nån redan skrivit, så kan du inte förlänga kedjan, kommer gå av och gå av och gå av...
Du borde också komprimera dämparen vid anpassning av kedjelängd, länkaget kan dra en hel del kedja.
Töm ur luft ur dämparen, komprimera, kolla.

Fredrik80

Aktiv medlem
Shit vad snålt om det inte följer med någon täckbricka till reglaget, vad hade den plastprylen kostat shimano? 5 öre?

För övrigt går det att justera hårdheten på bakväxel "clutchen". Och jag menar inte bara av och på men den uppenbara spaken. googla! :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tack alla för tips och kompletterande info. Får köpa en ny kedja och då kanske göra den två länkar längre för säkerhets skull.

Ultralite

Aktiv medlem
Sambal Oelek skrev:
> Tack alla för tips och kompletterande info. Får
> köpa en ny kedja och då kanske göra den två
> länkar längre för säkerhets skull.

Köp några kmc missing link istället.

marr

Moderator
Forumvärd
Ultralite skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack alla för tips och kompletterande info.
> Får
> > köpa en ny kedja och då kanske göra den två
> > länkar längre för säkerhets skull.
>
> Köp några kmc missing link istället.

Snarare en ny kedja om man nitat om den flera gånger.

David_J

Aktiv medlem
Fredrik80 skrev:
> Shit vad snålt om det inte följer med någon
> täckbricka till reglaget, vad hade den
> plastprylen kostat shimano? 5 öre?

Precis, eller sålt den med täcklock som default och indikator som tillval.
Det är ändå väldigt få som vill ha indikatorn.

Scale60

Ny medlem
Bra bilder och intressant läsning, nu blev jag också sugen på att uppgradera till 1x11. Fast jag tror jag börjar med 1x10 först, blir det bra skiftar jag 1x10 till 26:an och lägger 1x11 på 27.5:an :D.

Jimel

Aktiv medlem
David_J skrev:
> Fredrik80 skrev:
> -----
> > Shit vad snålt om det inte följer med någon
> > täckbricka till reglaget, vad hade den
> > plastprylen kostat shimano? 5 öre?
>
> Precis, eller sålt den med täcklock som default
> och indikator som tillval.
> Det är ändå väldigt få som vill ha
> indikatorn.

Tar man ispec B eller vad det heter så är det utan indikator, skulle valt det om det fanns hemma när jag köpte mitt, nu blir det till att beställa lock när det kommer

Lars.E

Aktiv medlem
Scale60 skrev:
> Bra bilder och intressant läsning, nu blev jag
> också sugen på att uppgradera till 1x11. Fast
> jag tror jag börjar med 1x10 först, blir det bra
> skiftar jag 1x10 till 26:an och lägger 1x11 på
> 27.5:an :D.

Jag blev sugen på en hamburgare när jag såg en bild på en hamburgare. Fast jag tror jag börjar med korv med bröd först, blir det gott köper jag en hamburgare nästa gång.

...

För övrigt tror jag som vissa andra att kedjan hade hållit bättre om TS inte plockat isär den i småbitar först.

Jag är sjukt sugen på att testa shimanos XT 1x11. Tyvärr är det lite smalare spann på utväxlingen än sram, men jag är inte riktigt kompis med srams reglage.

marxos

Medlem
Jag körde också på samma instrux för kedjelängd, och tycker det känns jäkligt tajt. På de två högsta dreven snurrar inte dessutom kassetten med vid bakåttramp. Kan kanske hänga ihop? Hur många länkar körde du till slut?

Bilagor

• DSC_0806.JPG
    DSC_0806.JPG
    69.7 KB · Besök: 26

Scale60

Ny medlem
Lars.E skrev:
> Scale60 skrev:
> -----
> > Bra bilder och intressant läsning, nu blev jag
> > också sugen på att uppgradera till 1x11. Fast
> > jag tror jag börjar med 1x10 först, blir det
> bra
> > skiftar jag 1x10 till 26:an och lägger 1x11
> på
> > 27.5:an :D.
>
>
> Jag blev sugen på en hamburgare när jag såg en
> bild på en hamburgare. Fast jag tror jag börjar
> med korv med bröd först, blir det gott köper
> jag en hamburgare nästa gång.
>
> ...
>
> För övrigt tror jag som vissa andra att kedjan
> hade hållit bättre om TS inte plockat isär den
> i småbitar först.
>
> Jag är sjukt sugen på att testa shimanos XT
> 1x11. Tyvärr är det lite smalare spann på
> utväxlingen än sram, men jag är inte riktigt
> kompis med srams reglage.

Präxis :D - fast egentligen tänkte jag testa 1x10 med en NW framklinga och om jag inte skulle vara nöjd med utväxlingen på framklingan kan jag beställa en annan storlek på framklingan direkt om jag skulle gå upp till full M8000 grupp.

På 26:an är det ingen större katastrof om utväxlingen skulle bli lite fel så den får ärva det som blir över från 27.5:an.

Senast ändrad:

rikhal

Medlem
Jimel skrev:
> David_J skrev:
> -----
> > Fredrik80 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Shit vad snålt om det inte följer med
> någon
> > > täckbricka till reglaget, vad hade den
> > > plastprylen kostat shimano? 5 öre?
> >
> > Precis, eller sålt den med täcklock som
> default
> > och indikator som tillval.
> > Det är ändå väldigt få som vill ha
> > indikatorn.
>
> Tar man ispec B eller vad det heter så är det
> utan indikator, skulle valt det om det fanns hemma
> när jag köpte mitt, nu blir det till att
> beställa lock när det kommer

Det nya I-spec funkar bara med det nya bromsreglaget. Om man vill ha barmount, vilket de flesta behöver (om man inte har de nya bromsarna eller Hope bromsar), så får det bli med indikatorn.

Mr Orange

Aktiv medlem
RideOn skrev:
>
> Shimanos 11-delade MTB-kassett är anpassad för
> att passa 10-delad body => tanken är alltså att
> du ska ha kvar spacern från 10-delade setupen.
> (alltså skillnad mellan shimano 11-delad lvg och
> mtb)
>
Det visste jag faktiskt inte. Fan att inte Shimano kunde gjort samma för lvg. Nya räsern har 5800 och finhjulen är för 10-delat...

Scale60

Ny medlem
rikhal skrev:
> Jimel skrev:
> -----
> > David_J skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fredrik80 skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Shit vad snålt om det inte följer med
> > någon
> > > > täckbricka till reglaget, vad hade den
> > > > plastprylen kostat shimano? 5 öre?
> > >
> > > Precis, eller sålt den med täcklock som
> > default
> > > och indikator som tillval.
> > > Det är ändå väldigt få som vill ha
> > > indikatorn.
> >
> > Tar man ispec B eller vad det heter så är det
> > utan indikator, skulle valt det om det fanns
> hemma
> > när jag köpte mitt, nu blir det till att
> > beställa lock när det kommer
>
> Det nya I-spec funkar bara med det nya
> bromsreglaget. Om man vill ha barmount, vilket de
> flesta behöver (om man inte har de nya bromsarna
> eller Hope bromsar), så får det bli med
> indikatorn.

Ett XTR M9000 11-vx barmount reglage utan indikator skulle nog fungera dock nästan dubbelt så dyrt som XT M8000 förstås.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag tog bort indikatorn och satte en bit eltejp över hålet. Har dock ett lock på väg från bike-components. Sett 3d-printade lock men har inte orkat köra ut något själv.

marran

Aktiv medlem
marxos skrev:
> Jag körde också på samma instrux för
> kedjelängd, och tycker det känns jäkligt tajt.
> På de två högsta dreven snurrar inte dessutom
> kassetten med vid bakåttramp. Kan kanske hänga
> ihop? Hur många länkar körde du till slut?

det där ser inte ut att vara farligt kort kedja, snarare skulle du kunna plocka ett par länkar till med tanke på att det är en HT och att den såedes inte drar mer kedja än det man ser.

Lars.E skrev:
> Scale60 skrev:
> -----
> > Bra bilder och intressant läsning, nu blev jag
> > också sugen på att uppgradera till 1x11. Fast
> > jag tror jag börjar med 1x10 först, blir det
> bra
> > skiftar jag 1x10 till 26:an och lägger 1x11
> på
> > 27.5:an :D.
>
>
> Jag blev sugen på en hamburgare när jag såg en
> bild på en hamburgare. Fast jag tror jag börjar
> med korv med bröd först, blir det gott köper
> jag en hamburgare nästa gång.
>
> ...
>
> För övrigt tror jag som vissa andra att kedjan
> hade hållit bättre om TS inte plockat isär den
> i småbitar först.
>
> Jag är sjukt sugen på att testa shimanos XT
> 1x11. Tyvärr är det lite smalare spann på
> utväxlingen än sram, men jag är inte riktigt
> kompis med srams reglage.

Kör med sramkassett då. Jag kör xt reglage och växel med sram gx 10-42 kassett, xx1 vev och kmc kedja och det funkar perfekt, ja faktiskt bättre än ett rent xt system.

Lars.E

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag kör xt reglage och
> växel med sram gx 10-42 kassett, xx1 vev och kmc
> kedja och det funkar perfekt, ja faktiskt bättre
> än ett rent xt system.

Hmm...
Bra tips om det lirar så bra som du säger.
Tackar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Någon frågade varför inte kassetten funka utan spacer, såhär ser det ut. Det minsta drevet har avfasningar och ligger på frihjulsbodyn, den går inte att trycka ner mer än att den är kant i kant med ovankant. Så om resten av kassetten glappar så är det inte mycket att göra än att sitta dit en spacer (om man inte vill börja fila på grejjerna då, det var ju ändå bara några tiondelar som skulle behövts).

_B030330.jpg

Och såhär blev det nu med ny kedja som jag gjorde direkt till rätt längd. Lade till åtta länkar då istället för två som manualen sade. Detta är en likadan Ultegra-kedja för övrigt.

_B050004-Edit.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Med Mavicspacern ska du inte behöva någon mer. Jättemärkligt.

Har du verkligen justerat b-skruven rätt? Ser ut som att du kan ha kortare kedja.

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Varför tar man bort indikatorn? Kan ju liksom
> inte vara för totalvikten på cykeln? Sitter den
> i vägen eller är den bara ful?

Ful

mikipedia_

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Varför tar man bort indikatorn? Kan ju liksom
> inte vara för totalvikten på cykeln? Sitter den
> i vägen eller är den bara ful?

För atthar du bromsen i vinkel för utförsåkning kommer växelreglaget i fel vinkel lr för långt in på styret, iaf för min smak.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Städar_sällan skrev:
> Är du säker på att du har satt lilla drevet "i
> fas" hela tiden? Bara en tanke

ja :) den sitter fint där men bodyn är typ 0,3mm för lång för att kassetten ska gå på utan någon spacer.

Kneecap skrev:
> Tjena!

Hej! :)

> Med Mavicspacern ska du inte behöva någon mer.
> Jättemärkligt.

Mmm, vänta nu, "någon mer"? Har bara en spacer, istället för orignalspacer på 1,75mm.

Utan spacer: Då dras inte kassetten ihop ordentligt.
Med 1,75mm: Då funkar det fast kassetten kommer liiite för långt ut från navet (och då tar det i någonstans när man sätter dit hjulet).
Med 1mm: Då funkar allt perfekt! (men den kunde varit 0,5mm eller så också)

> Har du verkligen justerat b-skruven rätt?

Ja det tror jag :) den var helt utskruvad först, så det sista jag gjorde var att skruva på den tills det blev lagom avstånd mellan största drevet och deraillern. Ögonmått.

> Ser ut som att du kan ha kortare kedja.

Nu har jag ju just bytt kedja till en som är två länkar längre än den förra som var lite kort :) testar såhär nu.

RideOn

Medlem
Mr Orange skrev:
> RideOn skrev:
> -----
> >
> > Shimanos 11-delade MTB-kassett är anpassad
> för
> > att passa 10-delad body => tanken är alltså
> att
> > du ska ha kvar spacern från 10-delade setupen.
> > (alltså skillnad mellan shimano 11-delad lvg
> och
> > mtb)
> >
> Det visste jag faktiskt inte. Fan att inte Shimano
> kunde gjort samma för lvg. Nya räsern har 5800
> och finhjulen är för 10-delat...

Detta är för att shimanos 11-delade mtb har en monsterstor första klinga, och därför har frigång mot ekrarna trots 10-delat nav...
Många som byter till campabody på gamla 10-delade finhjul, och kör 11-delad campakassett. Ska tydligen funka.

Mr Orange

Aktiv medlem
RideOn skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > RideOn skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Shimanos 11-delade MTB-kassett är anpassad
> > för
> > > att passa 10-delad body => tanken är alltså
> > att
> > > du ska ha kvar spacern från 10-delade
> setupen.
> > > (alltså skillnad mellan shimano 11-delad lvg
> > och
> > > mtb)
> > >
> > Det visste jag faktiskt inte. Fan att inte
> Shimano
> > kunde gjort samma för lvg. Nya räsern har
> 5800
> > och finhjulen är för 10-delat...
>
> Detta är för att shimanos 11-delade mtb har en
> monsterstor första klinga, och därför har
> frigång mot ekrarna trots 10-delat nav...
> Många som byter till campabody på gamla
> 10-delade finhjul, och kör 11-delad campakassett.
> Ska tydligen funka.
>
Intressant.

Happy levererar igen!

ceel

Aktiv medlem
Mr Orange skrev:
> RideOn skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > RideOn skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > >
> > > > Shimanos 11-delade MTB-kassett är anpassad
> > > för
> > > > att passa 10-delad body => tanken är
> alltså
> > > att
> > > > du ska ha kvar spacern från 10-delade
> > setupen.
> > > > (alltså skillnad mellan shimano 11-delad
> lvg
> > > och
> > > > mtb)
> > > >
> > > Det visste jag faktiskt inte. Fan att inte
> > Shimano
> > > kunde gjort samma för lvg. Nya räsern har
> > 5800
> > > och finhjulen är för 10-delat...
> >
> > Detta är för att shimanos 11-delade mtb har
> en
> > monsterstor första klinga, och därför har
> > frigång mot ekrarna trots 10-delat nav...
> > Många som byter till campabody på gamla
> > 10-delade finhjul, och kör 11-delad
> campakassett.
> > Ska tydligen funka.
> >
> Intressant.
>
> Happy levererar igen!

Om dina finhjul är från Mavic så passar shimanos 11-speed kassetter på deras M10-body oxå. Man kör bara utan mavic-spacern.
Jag monterade en 5800-kassett på ett par Ksyrium Elite 07 i måndags :)

marxos

Medlem
Har nu slängt på några länkar till på min kedja, men kassetten snurrar fortfarande inte bakåt. Anar ett litet glapp i kassetten, så det blir nästa grej att titta på. Kan dock inte se annat än den sammanhållande "spindel" jag fick som del av emballaget, och hittar alltså ingen ring. Någon som sitter på en spacer, eller vet var jag hittar en?

Topp