Shimano XT klingans livslängd

Cre8or

Aktiv medlem
Hej har lite fundering på livslängden på en XT 38T klinga, jag köpte ett XT vevparti inkl allt i maj och har nog bytt kassett och kedja 2 eller kanske 3 ggr sedan dess. Nu när jag satte på en ny kedja "rappade"? den direkt och det gick inte att cykla på den klingan längre.
Vet inte exakt miltal men tippar 600-700mil
Är det en normal livslängd på klingor?

Senast ändrad:
Aluklinga för framväxel. Jag fick byta min 42T SLX i alu ungefär så ofta när jag körde 3x10 och pendlade. Men går kanske att få upp livslängden genom att byta kedja oftare och/eller underhålla bättre.

Byta kedja tidigare är också en lösning. En kassett håller många kedjor för mig och en klinga ofta två kassetter. Jag vet inte hur det är för Shimano, men SRAM har billig stålklingor så man kan byta dom utan större kostnad för att vara på den säkra sidan.

jofahjalm sa:
Byta kedja tidigare är också en lösning. En kassett håller många kedjor för mig och en klinga ofta två kassetter. Jag vet inte hur det är för Shimano, men SRAM har billig stålklingor så man kan byta dom utan större kostnad för att vara på den säkra sidan.
Jag får ut flera kedjor och mer än en aluklinga på en gx-kassett i stål.

Jag vill bara ha en klinga som håller länge, eller så får det bli billiga Deore 6000 klingor vid varje byte. Jag kör en nu och den fungerar bra.

Allt hänger ihop, en dålig kedja sliter ner kassett/Klinga och vice versa. Bytt kedjan innan den nått 0,75% sträckning. Hoppar ny kedja, då vet man att hela paketet måste bytas..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp