Shimano XT Vevarm Trasig

Cre8or

Aktiv medlem
Shimano XT Vevarm Trasig
Har ett Shimano XT vevpart som jag haft ungf 4 år, som nyligen gick av när jag cyklade på en en vanlig raka. Det känns underligt då det inte var under någon press. Någon som känner till något liknande eller har någon förklaring. Jag bifogar 2 bilder.

fc 8000 1.webp
fc 8000 2.webp

Shimano XT Vevarm Trasig
Underlig plats för en spricka. Vevarmarna brukar antingen spricka vid pedalhålet eller lossna vid axeln. Men allt oftast brukar de bara hålla i åratal.

Jag tror inte att någon garanti eller recall gäller här. Det är bara att byta ut vevpartiet och glädjas att haveriet inte orsakat allvarlig krasch.

EDIT: jag hade en vänster vevarm på en singlespeed som, efter cirka 8 år, hade visat sig att ha en liten spricka någonstans i mitten. Jag tror att detta har orsakats av en kontakt med trottoarsten några år tidigare. Trots att allt fortsatte funka som det skulle, valde jag att byta ut vevarmarna och ha sinnesro.

Det hjälper väl att tvätta cykeln då och då, bara för att tvinga sig att ta närmare titt på alla komponenter och dess ytor, för sprickor.

Senast ändrad:
Shimano XT Vevarm Trasig
Shimano XT Vevarm Trasig
Är det utmattningsbrott så kan man ibland se på ytan med blotta ögat var det börjat. Brottet är lite mörkare där då det är lite äldre.

Shimano XT Vevarm Trasig
Tillbaka
Topp