SIDI Drako Carbon

Diogenes

Aktiv medlem
SIDI Drako Carbon
Panikköpte ett par Drako Carbon veckan innan Cykelvasan då mina gamla skor gick av. Hade inte tid att göra en ordentlig research utan trodde att jag gjorde det enkelt för mig genom att köpa ett par relativt dyra skor. Nu, efter några månader, kan jag tyvärr konstatera att jag är tämligen missnöjd med skorna. Storleken är rätt och de sitter bra på foten men jag får ont av pedalen/skruvarna till klossen på ena foten och sjuka skavsår där plösen tar slut. Ytterligare ett irritationsmoment är att skorna knarrar, som det verkar i ytan mot pedalerna. Det samlande intrycket är alltså att kvaliteten känns sådär.

Är det någon annan som har liknande upplevelse av dessa skor?

SIDI Drako Carbon
Diogenes skrev:
-------------------------------------------------------
> Det samlande intrycket är alltså att kvaliteten
> känns sådär.
>
> Är det någon annan som har liknande upplevelse
> av dessa skor?

Många spännande gimmickar och ett högt pris, ja
- jag gick också på den enkla... Har kört med dem i
drygt ett år och är inte ett dugg imponerad av dem.

Lite klokare (?) så har jag nu skaffat Shimanos nya
XC90-doja. Bara fincyklat med än så länge, men inte
f-n köper jag Sidi igen..

Bilagor

• DSC_1230.JPG
    DSC_1230.JPG
    69.8 KB · Besök: 25
SIDI Drako Carbon
Stuvarn skrev:
> Är oxå mkt nöjd med mina Drako! Sitter skönt
> på mig å knarrar inte! Har XTR-pedaler!

Kör också XTR

SIDI Drako Carbon
bakhjul skrev:
> Diogenes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det samlande intrycket är alltså att
> kvaliteten
> > känns sådär.
> >
> > Är det någon annan som har liknande
> upplevelse
> > av dessa skor?
>
> Många spännande gimmickar och ett högt pris,
> ja
> - jag gick också på den enkla... Har kört med
> dem i
> drygt ett år och är inte ett dugg imponerad av
> dem.
>
> Lite klokare (?) så har jag nu skaffat Shimanos
> nya
> XC90-doja. Bara fincyklat med än så länge, men
> inte
> f-n köper jag Sidi igen..

Exakt den känslan jag har.

SIDI Drako Carbon
Den där skruven och fula klossen för att justera hälgreppet är ju ett stort skämt. Och plastbandet till huvudspännet måste kapas av för att inte gå mot vevarmen. Sen är dom helt vansinnigt halkiga, överallt utom möjligen i djup sand..

SIDI Drako Carbon
Mina funkar kanon, kör med xtr-pedaler.
Har sett till att dra åt alla skruvar under sulan, då tystnade mina.

Haft knarrande Shimano, men det löste jag med lite olja på anläggningsytan mellan sko-pedal.

SIDI Drako Carbon
Rent generellt gör Sidi riktigt fina skor.
Just modellen som syftas här har jag dock aldrig provat men har själv ett par mer än tio år gamla Sidi till spinning/MTB/CX vilka fungerat kanon allt sedan inköpet.
Däremot vet inte jag om dessa rattar och vred är att föredra på MTB, bättre där med ett par kardborrar och ett spänne högst upp.

SIDI Drako Carbon
Har haft ett par Sidi för landsväg. Jag var noll procent imponerad. Men som någon nämnde: olika skor för olika folk. Jag trivs svinbra med Shimano också. Lite Toyota över Shimano men de är svinbra helt enkelt.

SIDI Drako Carbon
Kör också Drako nu, sitter som ett smäck.
Inte ens efter TransAlp fick jag ont i fötterna, men Sidi är rätt kända för att ha smala skor. Har man då lite bredare fötter så kan det lätt trycka här o där. Vad jag har märkt är att man inte ska spänna för kung o fosterland, släpp spänningen mer än vad du tycker och prova cykla.

SIDI Drako Carbon
Har smal fot men tyckte att hälen satt dåligt och så var det sanslöst spetsig framtill. Vill ha mera rundad tåbox och tightare hälkappa eller vad det nu heter.

SIDI Drako Carbon
Jag är en sådan där som Sidi passar för. Mina Drako sitter således som en smäck, precis som mina andra fem sidi par. Man skall nog ha lite smalare fötter som sagt, passar kanske inte för typiska vikingfötter.

Tillbaka
Topp