Sidi vs Bontrager

Miso_91

Medlem
Sidi vs Bontrager
Min fråga är främst riktad till dem som har erfarenhet utav sidi skor.

Min fråga är: Hur anser ni att Sidi modellerna (Genius 6.6 samt Ergo) är vid tå-området? jag är redan informerad att jag kan behöva gå upp ca en halv till 1 storlek jämfört med mina gamla Shimano.

Jag har behov utav lite bredare skor vid lilltån. jag har inte haft möjlighet till att prova några då jag bor i utkanten av Linköping (östergötland), där vi inte har någon återförsäljare.
Bontrager RXL har jag provat och är väldigt skön förutom E-sole sulan som jag kanske måste byta mot annat inlägg.

Alla tips och även egna fundering som är relaterande är välkomna!

Sidi vs Bontrager
Sidi är små och smala genomgående tycker jag, inte ens vid lilltån blir de generösa med space. Jag kör sidi på racern och gick upp en eller två storlekar mot "vanligt". Har du breda fötter är kanske inte sidi rätt val, kanske ska du snegla mot nån specialized-modell? (Jag upplever shimano som lite smala också fyi.)

Med risk för att det hänt en del sen jag köpte sidiskor för ett par år sen. (typ 3)

/M

Sidi vs Bontrager
Tack, M!

Det är Tyvär samma historia, att jag inte har möjlighet till att prova några specialized, men om dem generellt sätt är rymligare så kanske det är värt att kolla närmare på. Några tips på modeller?

Sidi vs Bontrager
Sidi har ju Mega modellerna som är en aning bredare, jag har rätt breda fötter och dom funkar för mig (ungefär en storlek större än jag har på vanliga skor)

Sidi vs Bontrager
Jag har ett par Sidi dragon (är väll exakt samma som ergo fast för mtb?) och ett par RXL i samma storlek.
Jag upplever att de är ganska lika i utformning, möjligtvis är sidi:n lite smalare vid framfoten, kan göre en ordentlig jämförelse när jag kommer hem om det är intressant.

Sidi vs Bontrager
asperi skrev:
-------------------------------------------------------
> Min fråga är främst riktad till dem som har
> erfarenhet utav sidi skor.
>
> Min fråga är: Hur anser ni att Sidi modellerna
> (Genius 6.6 samt Ergo) är vid tå-området? jag
> är redan informerad att jag kan behöva gå upp
> ca en halv till 1 storlek jämfört med mina gamla
> Shimano.
>
> Jag har behov utav lite bredare skor vid lilltån.
> jag har inte haft möjlighet till att prova några
> då jag bor i utkanten av Linköping
> (östergötland), där vi inte har någon
> återförsäljare.
> Bontrager RXL har jag provat och är väldigt
> skön förutom E-sole sulan som jag kanske måste
> byta mot annat inlägg.
>
> Alla tips och även egna fundering som är
> relaterande är välkomna!

Vi är väl alla olika och här kommer min uppfattning. Cykelskor skall sitta som gjutna. Inget glapp eller spel. Med det som bakgrund så tycker jag att mina Sidi Ergo 2 sitter som gjutna på mina fötter och dom ger ett mycket gott stöd vid hälkappan.

Jag tycker inte att jag behöver gå upp en storlik jämfört med andra skor bara för att dom är trånga eller mindre i storlek. Dock har jag lagt på en ½ storlek då jag inte kör med original sulorna. Jag har ett par SUPERFEET BLACK i mina Sidi ;7)

http://www.addnature.com/brand.asp?brand_id=451

Sidi vs Bontrager
asperi skrev:
> Tack, M!
>
> Det är Tyvär samma historia, att jag inte har
> möjlighet till att prova några specialized, men
> om dem generellt sätt är rymligare så kanske
> det är värt att kolla närmare på. Några tips
> på modeller?

Haga Cykel i Norrköping säljer Specialized, har dom inte samma sortiment i Linköping?

Sidi vs Bontrager
Du hade ju lite problem med att prova annars är ju det vanliga stalltipset att köpa den sko som sitter bäst på foten. Du vet väll att det går att byta ut Bontragers hålfotsinlägg? Om du har provat -09/10-modellen så är det inlägget 14mm, på -11 är det 12mm. Inläggen finns att köpa i flera olika höjder. Du ser skilnaden på årsmodellen på pumpspännet, 09/10 har en röd releaseknapp, 11an är silver/svart.

Sidi vs Bontrager
Sidi Ergo2 43 sitter som gjutna på foten lite smalare.
Bontrager RXL 42,5 sitter bra finns lite mer rörelsefrihet i dom.

IMAG0314.jpg ht=434

Sidi vs Bontrager
martinpetter skrev:
> Sidi är små och smala genomgående tycker jag,
> inte ens vid lilltån blir de generösa med space.
> Jag kör sidi på racern och gick upp en eller
> två storlekar mot "vanligt". Har du breda fötter
> är kanske inte sidi rätt val, kanske ska du
> snegla mot nån specialized-modell? (Jag upplever
> shimano som lite smala också fyi.)
>
> Med risk för att det hänt en del sen jag köpte
> sidiskor för ett par år sen. (typ 3)
>
> /M

sidi har mega, shimano har väll Wide på sina dyrare modeller. de specialized skor jag prövat, har då inte varit särskilt breda, inte mtb skorna i alla fall. dock vare ju bara värstingmodellen o för några år sen, kan ju ha ändrats och det kan ju vara annorlunda på racer skorna.

har själv riktigt breda fötter. för mig funkar shimanos wide modeller bra o även scotts finare skor.

Sidi vs Bontrager
Jag har tävlat i både Shimano och Sidis värstingskor, Sidis är generellt trängre. I år går jag dock över till Specialized S-works 2011 på både MTB och LVG. Jag tycker att de är enormt mycket skönare och BG tänket fungerar på mina fötter.
Jag har samma storlek i spec som i alla mina vanliga skor och löparskor.

Sidi vs Bontrager
Tack alla för era svar!

Road_Runners bild var intressant och jag tror jag kommer satsa på ett par Bontrager (efter lite test med inläggen), de framstår som ett lämpligare par skor för mina fötter samt så har jag provat ett par RL så jag är bekant med passformen.

Tillbaka
Topp