Siljan Runt 2025

KungJulian

Aktiv medlem
Siljan Runt 2025
Jag har inte kört en meter med lvg-hojen i år, men anmäla mig till Siljan Runt gick bra ändå det. De har ingen som helst kvalitetskoll på de som anmäler sig. Det tackar vi för.

Fjolåret, min premiär gällande motionslopp på racer, var propagandacykling med värme, sol och kav lugnt på Siljans glittrande vatten. Jag ser inget annat framför mig i år. Den enda förändringen jag kan föreställa mig är färgen på den lilla dalahästen.

Det är i skrivande stund 2 573 anmälda och eftersom 3 000 är max bör man inte vänta alltför länge om man är sugen på ett varv bland kullar, kullor och kanelbullar.

Siljan Runt 2025
Jag har inte kört en meter med lvg-hojen i år, men anmäla mig till Siljan Runt gick bra ändå det. De har ingen som helst kvalitetskoll på de som anmäler sig. Det tackar vi för.

Fjolåret, min premiär gällande motionslopp på racer, var propagandacykling med värme, sol och kav lugnt på Siljans glittrande vatten. Jag ser inget annat framför mig i år. Den enda förändringen jag kan föreställa mig är färgen på den lilla dalahästen.

Det är i skrivande stund 2 573 anmälda och eftersom 3 000 är max bör man inte vänta alltför länge om man är sugen på ett varv bland kullar, kullor och kanelbullar.
Långa varianten? =)

Ja, det kanske är dags igen?

En hel månad kvar!

Siljan Runt 2025
Eftersom det var bra väder ifjol borde det vara dags för skitväder, väl? Var det 2012 det snöade på västsidan? Jag har även minne fr 2018 eller 2019 då ett lätt regn drog in vid den något kyliga starten som sedan ökade och uppåt Våmhus var fullt regn och när jag då sneglade på Garminen visade den 3 grader.

Siljan Runt 2025
Eftersom det var bra väder ifjol borde det vara dags för skitväder, väl? Var det 2012 det snöade på västsidan? Jag har även minne fr 2018 eller 2019 då ett lätt regn drog in vid den något kyliga starten som sedan ökade och uppåt Våmhus var fullt regn och när jag då sneglade på Garminen visade den 3 grader.
2015 var det verkligen kallt, snö/hagel/motvind i och efter Rättvik! Satan vad jag frös, blev lite bättre efter Leksand.

Snart dags igen! Någon som ska köra nästa lördag? Är själv anmäld till 16-milaren och väderprognosen ser hyfsad ut!

Siljan Runt 2025
För att ha max på 3 000 är det ganska många anmälda i nuläget (3 100). Men jag skulle önska mig några grader varmare, nu ser det ut som att det krävs minst ärmvärmare när man smyger iväg från Sollerön.
1748854461246.webp

Siljan Runt 2025
Misstänker att analet anmälda som inte kommer till start är mer än 3 % så om 3000 är antal cyklister de tycker det maximalt är lämpligt att ha ute på vägarna lär det inte vara något problem om antalet anmälda är 3100.

Siljan Runt 2025
Misstänker att analet anmälda som inte kommer till start är mer än 3 % så om 3000 är antal cyklister de tycker det maximalt är lämpligt att ha ute på vägarna lär det inte vara något problem om antalet anmälda är 3100.
De talar om max antal anmälda och har hela våren listat antal anmälda ”xxx anmälda av max 3000 st” men nu har den ”räkningen” stannat på 2967 även om verkliga antalet summerar en bit över 3100 i nuläget. Så helt uppenbart använder de det för att driva på anmälningarna, och inte som nåt max anmälningstak.

Siljan Runt 2025
De talar om max antal anmälda och har hela våren listat antal anmälda ”xxx anmälda av max 3000 st” men nu har den ”räkningen” stannat på 2967 även om verkliga antalet summerar en bit över 3100 i nuläget. Så helt uppenbart använder de det för att driva på anmälningarna, och inte som nåt max anmälningstak.
Jag menade precis det jag skrev (bortsett felstavning) och ingenting utöver det. Vare sig åt det ena eller andra hållet.

Siljan Runt 2025
Fick mail nyss, ”… och finväder har vi beställt!”. Jag tycker i så fall att de får ta ett snack med leverantören. Möjligen att man får en värmande solstråle när man närmar sig fullgjort varv men lite större krav på en beställning tycker jag man ska ha.
1749108585802.webp

Siljan Runt 2025
Minns ett år när man redan innan start var blöt längs hela ryggraden och ner mellan skinkorna av regnet.

Det var samma år som jag insåg att det där med regnskydd på skor var bra om man vill samla på sig så mycket vatten som möjligt.

Kanske blir att dra fast skoskydden med packtejp runt benen, det borde ju hålla en torr ner till första svängen åtminstone?

Förra året var ju supernajs, så det är lika bra att dissa alla väderprognoser och bara hoppas att det blir så igen 😍☀️

Siljan Runt 2025
SMHI:s prognos för Sollerön säger nu 6,9 - 14,1 mm regn imorrn med 95% sannolikhet. Börjar ikväll och håller på till kl 13 imorrn, som intensivast kl 4-7.
Ska inte köra i år och har gått och grämt mig lite över det, men med den prognosen känns det bättre 😏

Siljan Runt 2025
SMHI:s prognos för Sollerön säger nu 6,9 - 14,1 mm regn imorrn med 95% sannolikhet. Börjar ikväll och håller på till kl 13 imorrn, som intensivast kl 4-7.
Ska inte köra i år och har gått och grämt mig lite över det, men med den prognosen känns det bättre 😏
Regnar just nu 0,6 mm/h på den östra sidan om Siljan. Vägarna kommer säkert att vara rena och fina till starten.

Siljan Runt 2025
Trist. Är ju en i alla fall bitvis fin runda men pissväder förtar ju rätt mkt av njutningen.
Ja, jag tycker västsidan (efter Siljansnäs) är tätt trist, mest bara skog och långa rakor. Och där verkar det ju regna nu också. Sedan är ju biten längs rv70 mellan Fu och Vikarbyn trist också. Varvet runt Orsa-sjön och sträckningen säg fr Kullsbjörken över Tällberg till Leksand och vidare till Siljansnäs är väl de bästa bitarna tycker jag. Och såklart fr Gesunda in till mål 😊

Siljan Runt 2025
Ja, jag tycker västsidan (efter Siljansnäs) är tätt trist, mest bara skog och långa rakor. Och där verkar det ju regna nu också. Sedan är ju biten längs rv70 mellan Fu och Vikarbyn trist också. Varvet runt Orsa-sjön och sträckningen säg fr Kullsbjörken över Tällberg till Leksand och vidare till Siljansnäs är väl de bästa bitarna tycker jag. Och såklart fr Gesunda in till mål 😊
Helt enig om de tråkiga bitarna.

Siljan Runt 2025
Sådärja, nu har det dragit in lite regn över västsidan och Mora igen. Kan nog bli en blöt avslutning för många.
På den östraste delen av banan var det åtminstone uppehåll ~11.00-12:30
Det var många av de cyklande med nummerlapp som körde barbent

Själv är jag nöjd på andra sidan fönstret, här strax efter Leksand.
Jag såg cyklisterna genom ett fönster, det till Siljan Konditoriet i Rättvik

Siljan Runt 2025
Man märkte knappt om det regnade eller ej då det sprutade så mycket vatten från hjulet framför.. dock kom det en mer rejäl skur på slutet. Det duggregnade blandat med uppehåll under en stor del av loppet

Gällande de tråkiga delarna så har ni helt rätt, extra jobbigt också med trist cykling på slutet.. Plus att det var motvind och regn idag och mina ben gav mer eller mindre upp i någon backe ute i skogen också

Siljan Runt 2025
Man märkte knappt om det regnade eller ej då det sprutade så mycket vatten från hjulet framför.. dock kom det en mer rejäl skur på slutet. Det duggregnade blandat med uppehåll under en stor del av loppet

Gällande de tråkiga delarna så har ni helt rätt, extra jobbigt också med trist cykling på slutet.. Plus att det var motvind och regn idag och mina ben gav mer eller mindre upp i någon backe ute i skogen också
Rullade bakhjulet fint?

Siljan Runt 2025

Bra kämpat i alla fall att ta sig igenom det.

Siljan Runt 2025

Ja jag tänkte nånstans efter Tällberg att nu jävlar blir det finväder, men lagom till Leksand (såklart) kom pissregnet som sen fick sällskap av den där motvinden på tråkrakorna. Men nu är det återhämtning, sånt får man inte slarva med.

Bilagor

• IMG_4845.webp
    IMG_4845.webp
    254.1 KB · Besök: 49
Siljan Runt 2025
Trist. Är ju en i alla fall bitvis fin runda men pissväder förtar ju rätt mkt av njutningen.
Jag fegade ur när jag hämtade nummerlappen i fredags och körde bara Orsasjön idag. Helt klart bättre väder än väntat, så för mig blev det ingen misär idag. Blev en trevlig runda med 2/3-delar regn och på slutet uppehåll. 2:13:05 rullade jag in på. Vaxade kedjan var den enda på cykeln som såg ren ut!

Siljan Runt 2025
Jag fegade ur när jag hämtade nummerlappen i fredags och körde bara Orsasjön idag. Helt klart bättre väder än väntat, så för mig blev det ingen misär idag. Blev en trevlig runda med 2/3-delar regn och på slutet uppehåll. 2:13:05 rullade jag in på. Vaxade kedjan var den enda på cykeln som såg ren ut!
2:13:05 mer än jag cyklat idag. Och då är det ändå uppehåll där jag befinner mig.

Tillbaka
Topp