Single speed för vinterpendling/lättare terräng

Jag har några km landsväg och sedan villagator innan jag når sopsaltade g/c. Där lämnar plogen ett saltat slasklager som fryser till nästa natt. Brukar ha dubb fram. Har märkt att vintern halverar kedjornas livslängd. Långa stänkskärmar kompenserar.

Jag drar till med min käpphäst: att det är en illusion att man kan avgöra på morgonen om dubb behövs. Förhållandena ändras snabbt genom geografin och rätt vad det är ligger man där.

Hur skulle en bältdriven oljefri singlespeed klara sig i vinterskrud? Underhållsfritt..?

Hur skulle en bältdriven oljefri singlespeed klara sig i vinterskrud? Underhållsfritt..?

Perfekt, såklart. Min vinterpendlare med remdrift och Alfine nav har överlevt flera vintrar (i Stockholm) utan underhåll, förutom att en lagerbanan i Alfine navet gick sönder. Det händer inte på en SS.

Riktigt snygg, men också riktigt dyr. Nu 10% rabatt hos tysken. Lite för tung utväxlingen för mig och kanske dyr att byta drev.

Jag tycker mig minnas en tur med min remcykel som också drabbades av ifrysning på drevet. Men, underhållet är absolut minimalt. Har lekt med tanken på att testa den som ss.

Tillbaka
Topp