Sittställning Gravel mot Racer?

Marten D

Aktiv medlem
Ni som kör grus- och racercykel. Har ni samma sittställning eller väldigt olik?
Ser för och nackdelar med att ha samma sittställning även på gruscykeln.
Hur har ni valt att göra?

Bild för att visa olika behov.

1701873313948.jpeg

Ugf samma tror jag. Men kör 42 cm styre på gruscykeln mot 36 på lvg. Venture Max dock på båda, det blir bredare i bocken.

Edit; Stack och reach har jag inte en susning om. Sitter bra, bara.

Senast ändrad:
Jag kör tvärtom, 5mm kortare reach och 10mm mindre drop. Så styret lite närmare men sadeln på samma plats.
Det är så jag också vill ha det (tror jag), men det krävs lite fixande och trixande. Har på både racern och gruscykeln 39 cm styre (center på bromshandtagen). Men gruscykelns styre har 12 graders flare, så det blir bredare i nedtill, 45 cm.

Senast ändrad:
5 cm högre stack och 2,2 cm kortare reach på gruscykeln än landsvägscykeln (mätt till styrets centrum). 42 cm bredd på styre på gruscykeln och 36 cm på landsvägscykeln. Kanske knasigt men trivs med det.

Betydligt kortare stam på graveln då den har längre reach och har kortat ner den en gång från 9 till 7.5 cm för att slippa OTB känsla i stökiga nerförsbackar.

Gravel ramen har 4cm högre stack +1cm spacer pga av interndragna vajrar ... var orolig för det innan men riktigt skönt att kunna ligga timmar i bocken på gruset där jag har bättre kontroll än från houdsen. På racen håller jag typ aldrig i bocken så har börjat snegla på en högre racer istl ...

Gravel ramen har 4cm högre stack +1cm spacer pga av interndragna vajrar ... var orolig för det innan men riktigt skönt att kunna ligga timmar i bocken på gruset där jag har bättre kontroll än från houdsen. På racen håller jag typ aldrig i bocken så har börjat snegla på en högre racer istl ...
Intressant att man kan ändra uppfattning om vad som passar bäst, efter att ha testat något nytt. (Undrar om det blev rätt i skrift, det jag tänkte...)

Det är så jag också vill ha det (tror jag), men det krävs lite fixande och trixande. Har på både racern och gruscykeln 39 cm styre (center på bromshandtagen). Men gruscykelns styre har 12 graders flare, så det blir bredare i nedtill, 45 cm.
Justerade igår. Samma sadelposition (justerad för tjockare sulor i MTB skorna). Samma avstånd till styret. Styrets höjd är nu ca 20 mm högre än på racern. Ser fram emot att testa. Brukar dock krävas en en rejäl långtur.

Tillbaka
Topp