Ska jag cykla i morgon? Halt?

Jonatan F

Aktiv medlem
Ska cykla norrut från Göteborg 10 mil i morgon. -2 och regn igår. Känns som det kommer vara förbannat halt?

- Jag har letat efter webbsidor med vägsaltning men hittar inget. Gissar att cykelbanor och småvägar inte saltas.
- dubbdäck? Orkar inte. Bara på framdäcket? Kanske värt. Inte lika mycket motstånd men bättre grepp?
- skita i dubb, köra försiktigt i kurvorna. Jag har panaracer passela 30mm.
- skita i allt och ta tåget?

Kan inte bestämma mig. Hur brukar ni tänka den här årstiden?

Jag cyklade till gymmet (sthlm) imorse vid 5.30 och då var det inte halkigt

När jag cyklade hem vid 7 så mötte jag fyra personer som hade cyklat omkull och en som skrek "FÖRSIKTIGT! DET ÄR JÄTTEHALKIGT!"

Så det kan nog vara lite halkigt iaf

Ska cykla norrut från Göteborg 10 mil i morgon. -2 och regn igår. Känns som det kommer vara förbannat halt?

- Jag har letat efter webbsidor med vägsaltning men hittar inget. Gissar att cykelbanor och småvägar inte saltas.
- dubbdäck? Orkar inte. Bara på framdäcket? Kanske värt. Inte lika mycket motstånd men bättre grepp?
- skita i dubb, köra försiktigt i kurvorna. Jag har panaracer passela 30mm.
- skita i allt och ta tåget?

Kan inte bestämma mig. Hur brukar ni tänka den här årstiden?
Dubbat fram så är du ju safe. KBK!

Jag cyklade till gymmet (sthlm) imorse vid 5.30 och då var det inte halkigt

När jag cyklade hem vid 7 så mötte jag fyra personer som hade cyklat omkull och en som skrek "FÖRSIKTIGT! DET ÄR JÄTTEHALKIGT!"

Så det kan nog vara lite halkigt iaf
I våras när jag cyklade hem tyckte jag det gick fint. Sedan ställde jag mig upp i en backe och då slirade bakhjulet. 😬

IMG_7033.webp

Nu vet vi

Visade sig att dubbdäcken precis inte fick plats i gaffeln (lite skrap på en del av hjulets varv pga lite ovala hjul). Så det blev vanliga däck och grusväg. Men en fin dag och jag överlevde. Hörde sedan att flera vurpat på morgonen i Gbg så det var nog mycket tur.

Visade sig att dubbdäcken precis inte fick plats i gaffeln (lite skrap på en del av hjulets varv pga lite ovala hjul). Så det blev vanliga däck och grusväg. Men en fin dag och jag överlevde. Hörde sedan att flera vurpat på morgonen i Gbg så det var nog mycket tur.
Skaffa ett passande dubbdäck att ha fram, det är det värt! Jag har en gång cyklat Växjö-Smygehuk i ishalka på vanliga däck, långa sträckor så halt att det inte ens gick att gå på vägbanan men klarade mig hem. Får fortfarande rysningar när jag tänker på hur hemsk den färden var.

När man var ung (typ mellanstadieålder) var det ju närmast roligt när det blev halt och man kunde åka och bromsa och sladda på isen. Numera skulle jag aldrig i livet våga ge mig ut på en cykel med vanliga däck i ishalka.

När man var ung (typ mellanstadieålder) var det ju närmast roligt när det blev halt och man kunde åka och bromsa och sladda på isen. Numera skulle jag aldrig i livet våga ge mig ut på en cykel med vanliga däck i ishalka.
Det är ju jättekul i snömodd men då har man lite mer kontroll än på blankis.

Nya dubbdäck får det bli:)

Klart att det finns en välservad vintercykel redo. Dubbat, sedan mitten av 90-talet. Sparar in kiropraktorbesök och värk. Något nyckelben..
Leka kan man göra, när det finns tid till det.

Alltid dubbat vid minusgrader numera enligt principen: bränt barn skyr elden. Så idag blev det ingen cykling till jobbet. Behöver få till bromsbyte på min vinterpendlare först.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp