Ska jag våga mig på 29" och i så fall vilken?

Hej internet.

Ursäkta ytterligare en tråd om "vilken ska jag". Har precis sålt min Strive, och är nu på jakt efter en något nytt.

Hur cyklar jag då? Jag har haft säsongskort på Vallåsen och spenderar en vecka i Åre (dock en del med min grabb på sju år efter mig). Jag cyklar med andra ord ganska mycket liftburet, men gillar också att cykla vanlig stig och har lagt ett par dagar på Isaberg och rätt mycket tid på lokala stigar. Särskilt bra är jag inte, men jag klarar i fall av att köra svarta leder utan att skämma ut mig, men trivs nog bäst i typ röda leder i Åre.

Jag tittar nu på 29" med lite mer slag, typ Nukeproof, Specialized Enduro och de andra, såg att Bird har någon ny 29" för hyfsad pengar, men är det något jag missat? Vill helst hålla mig på rätt sida 30k...typ.

En lagomlösning är så klart att hitta två beggade (typ en DH och XC/trail), men vi kan ju börja med grundfrågan, vilken 29" skall jag ha?

Givet budget tror jag Bird är alldeles utmärkt.
Whytes nya 29a finns ju i en billigare alu variant också men tror den var över 30k.

Lutar just nu lite åt Birden, känns som det är rätt mycket för pengarna, om man ex. jämför med Transition.
Kollar man runt här verkar folk rätt nöjda med Bird generellt.

Men ska kolla lite på Whyte med, när jag googlade lite verkar Dirt ha något större test på samma tema på gång.

Min Mega290 har klarat av svarta leder i Järvsö, Åre och Hafjell utan problem. Gör inte heller bort sig på den lokala skogsslingan.

Annars så är ju Whyte och Bird starka kandidater.

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade nog gått på Nukeproof Mega i din sits, men det är för att det går att få ett okej paket lite billigare än vad man kan få en Bird med okej paket för, iaf med de delar de har i sin konfig.

Lite så som jag misstänkt med, var riktigt nära att köpa en Mega 290 i våras, men då var min storlek slut (är 190 cm så går på XL).

Birden går ju till och med att få med Lyrik RCT3 för hyffsade pengar om man snikar in på lite annat, men både Nukeproof och Whyte verkar schysta, även om det är lite väl stor skillnad på komponenter.

Konstigt att inte tyskarna hakat på det här ännu, hittade ingen 29" (om man nu inte vill blanda in YT Jeffsey) hos någon av dem?

Undra vad Canyon har för avsikt att lanserar den 11 december? Kanske en ny Spectral 29er med aluminiumram och GX Eagle under 30K och/eller med CF-ram runt 40K?

Sixten Fors sa:
Undra vad Canyon har för avsikt att lanserar den 11 december? Kanske en ny Spectral 29er med aluminiumram och GX Eagle under 30K och/eller med CF-ram runt 40K?

Jo men om han kör i Åre måste men ju kunna droppa mer länk 60 cm ?

EST sa:
Sixten Fors sa:

Man måste gilla tyskarna, tydlig max gränser en Spectral explodera förmodligen direckkt om man droppar mer än 60 cm, men å andra sidan kanske jag inte heller ska stressa, kan ju dyka upp något på både Canyon och YT eller liknande, har för mig att Jeffsey 27,5 kom utan allt för mycket uppsnack innan.

Henrik_hstd sa:
EST sa:
Sixten Fors sa:

Man måste gilla tyskarna, tydlig max gränser en Spectral explodera förmodligen direckkt om man droppar mer än 60 cm, men å andra sidan kanske jag inte heller ska stressa, kan ju dyka upp något på både Canyon och YT eller liknande, har för mig att Jeffsey 27,5 kom utan allt för mycket uppsnack innan.

Då hade visserligen redan Jeffsy 29 kommit, och 27,5an är väl inte direkt en big deal. Däremot så borde väl YT uppgradera Jeffsy 29" snart.

Nuvarande Spectral (med skottkärrehjul) är en Kategori 3 cykel medan Strive är Kategori 4.
Önskvärt och klädsamt vore förstås att en ev ny Spectral 29er också blir Kat 4.
Hur deras planer ser ut har jag ingen aning om.

Men för att svara på frågan i rubriken: Ja, du borde "våga" dig på 29". Det är ingen större skillnad i hantering mot 26 eller 27,5 förutom att det är snabbare. Så länge det inte är en klåpare som byggt hojen.

Däcket är också lite närmare rumpan.

Kostade mig ett par byxor på väg hem från bolaget en gång, långa backar kräver manual är ju sen gammalt...

Annars kan jag bara hålla med, finns inget att oroa sig över med 29.

Luthman Photography sa:
Men för att svara på frågan i rubriken: Ja, du borde "våga" dig på 29". Det är ingen större skillnad i hantering mot 26 eller 27,5 förutom att det är snabbare. Så länge det inte är en klåpare som byggt hojen.

Gott, då ska jag kolla vidare mot 29", kan vara kul att testa något annat än ännu en 27,5". Även om utbudet på 27,5" "enduro"-inriktat är något större...

Henrik_hstd sa:
EST sa:

Hittade den här: https://www.wheelbase.co.uk/product...c-foundation-2018_intense_carbine_foundation/

Snikvarianten, för samma pengar går det att bygga en rätt välkittad Bird. Men sen, amerikanskt kolfiber premium är ju ändå precis det. Men Yari mot Lyrik och, ja allt annat med för den delen...premium med snikgrejer eller internet cykel byggde i en engelsk lada...

Valet mellan birden och intensen är väl också mycket ett val mellan "modern" längre geo och "mindre modern" kortare geo, beroende på vad man föredrar.

Har aldrig gillat Scott men... Deras Genius 940 2018 150/150 verkar kunna fås för under 35 och ser rätt vettig ut.

Tillbaka
Topp