Ska olja in kedjan?

Ska olja in kedjan?
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Race sa:
Tror ni denna är bra?

Billig. Men 5-56 är bättre.
(Ska jag upprepa och kopiera som Skogling eller räcker det med att säga att 5-56 slår allt?)

Nä. 5-56 Är oändligt mycket sämre.

Ja, WD-40 ska det vara. Free 'n Kleen går ju inte att få tag på längre...

Vad är det för fel på att använda produkter anpassade för jobbet? WD-40 är för att rostskydda tankarna på ICBM och 5-56 för att lossa fastrostade skruvar. Kedjeolja är till att behandla cykelkedjor....

Ska olja in kedjan?
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Race sa:
Tror ni denna är bra?

(Ska jag upprepa och kopiera som Skogling eller räcker det med att säga att 5-56 slår allt?)

Vad är det för fel på att använda produkter anpassade för jobbet? WD-40 är för att rostskydda tankarna på ICBM och 5-56 för att lossa fastrostade skruvar. Kedjeolja är till att behandla cykelkedjor....

Det är lustigt att det just i cyklistkretsar hävdas att WD-40 (och 5-56) inte är smörjmedel. Det är inte optimalt, men funkar på kort sikt. Använde själv WD-40 på min första MTB som stått oanvänd i mer än tio år, och det funkade finfint.
(Antagligen för att det mjukade upp den gamla kedjesmörjan...)

Ska olja in kedjan?
min såg likadan ut. plockade ner allt drev för drev inkl hubb. Fettade upp allt. Gick dessutom steget längre och genomförde totalservice på växelföraren bak enligt denna video:
fungerar på de flesta växelförare bak oavsett märke. Det blev en stor skillnad och den växlar avsevärt bättre. Dessutom skall man byta vajer höljen varje år om man cyklar mycket i regn/rusk, även vajerhöljen rostar invärtes vilket bidrar till dålig växling.

Ska olja in kedjan?
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Race sa:
Tror ni denna är bra?

+1

Ska olja in kedjan?
SLI sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
staine sa:
Race sa:
Tror ni denna är bra?

+1

På med olja bara. Wet lube

Ska olja in kedjan?
Skogling sa:
Det handlar alltså om att smörja en cykelkedja? Då köper man cykelolja och smörjer kedjan. Eller har jag missat något?

Lugn i stormen, alla måste få komma till tals annars blir det ju rena rama anarkin, där folk tar snabba icke genomtänkta beslut baserade på endast ett tiotal åsikter som följd, det kan ju sluta hur som helst.

Ska olja in kedjan?
martinmalmberg sa:
Skogling sa:
Det handlar alltså om att smörja en cykelkedja? Då köper man cykelolja och smörjer kedjan. Eller har jag missat något?

Lugn i stormen, alla måste få komma till tals annars blir det ju rena rama anarkin, där folk tar snabba icke genomtänkta beslut baserade på endast ett tiotal åsikter som följd, det kan ju sluta hur som helst.

Wetlube?

Ska olja in kedjan?
När jag gick över från enduro med motor till trampcykel, körde jag med kedjespray för motorcyklar, ett tag innan jag insåg att den var alldeles onödigt kladdig .
En liten anekdot från verkligheten.?

Ska olja in kedjan?
Skogling sa:
martinmalmberg sa:
Skogling sa:

Wetlube?

WETLUBE !!!!!!!!!

Ska olja in kedjan?
743825_Caramba-Wachs-Politur-250ml-Kettenspray-100ml_xxl.jpg

Både skydd på ram och kedja

Ska olja in kedjan?
Om man tycker om att smörja kedjan på sin vinterpendlare ofta så rekommenderar jag drylube.

Om man vinterpendlar så rekommenderar jag wetlube. Det sitter kvar i veckor...

Jag tror wetlube är bra.

Wetlube.

Ska olja in kedjan?
Blev själv lite less på att tvätta kedja från lera o småsten efter varje runda. Här i Skåne är det riktigt lerigt vid denna årstid. Nuförtiden kör jag in hela bilen med cykeln bak, på sin Thule-ställning, i en "gör det själv tvätt" och tvättar av cykeln med högtryck (inkl. drev), utan att lyfta av den. Lätt och bekvämt! För mer grundlig rengöring har jag köpt kedjetvätt (vätska), appliceras med tandborste, och kedjespray på Biltema. Jag tycker det funkar riktigt bra!

Ska olja in kedjan?
Kolla dom finns i olika storlekar. Enda jag märkt på sistone är att drivgasen tyvärr tar slut före oljan. Annars ett ypperligt medel.
1AF33E1D-7085-4896-AFC2-048DB7147747.jpeg

Ska olja in kedjan?
Själv använder jag superslide. Parafinoljebaserad spray för kedjor.
Men allt som smörjer funkar bättre än inget.
Tex denna kanske ?
DJ-1315-02-BU_10051_1.jpg

Tillbaka
Topp