Ska olja in kedjan?

Ska olja in kedjan?
Jag skulle rekommendera en olja framtagen för att smörja cykelkedjor som används i våta förhållanden. Till exempel finish lines gröna, en så kallad wetlube.

Ska olja in kedjan?
Staffan88 sa:
Blev själv lite less på att tvätta kedja från lera o småsten efter varje runda. Här i Skåne är det riktigt lerigt vid denna årstid. Nuförtiden kör jag in hela bilen med cykeln bak, på sin Thule-ställning, i en "gör det själv tvätt" och tvättar av cykeln med högtryck (inkl. drev), utan att lyfta av den. Lätt och bekvämt! För mer grundlig rengöring har jag köpt kedjetvätt (vätska), appliceras med tandborste, och kedjespray på Biltema. Jag tycker det funkar riktigt bra!
Vad tycker alla lager på cykeln om att bli tvättade med högtryck?

Ska olja in kedjan?
Börja med att kolla din förra tråd där du fick svar på samma fråga du ställer igen här.

Sedan gnider du in hela cykeln i wetlube. Viktigt att montera av handtag/sadelstolpe osv och få in oljan överallt. Torka torrt med grovt sandpapper. Se till att du är iklädd handskar från Parktool.

Ska olja in kedjan?
Haha det är inte klokt hur vissa håller på, 5-56, wd40 och liknande fungerar utmärkt att köra med på kedjan. Det där är bara massa påhitt på senare tid att man måste ha dessa speciella cykelkedjeoljor. Och jo, det smörjer visst, tycker t.o.m det rullar på ännu smidigare. Och sen om man behöver göra det oftare är väl bara bra istället för att låta massa skit gro in. Lägg era stålar på annat istället för massa nördolja =)

Ska olja in kedjan?
Haha det är inte klokt hur vissa håller på, 5-56, wd40 och liknande fungerar utmärkt att köra med på kedjan. Det där är bara massa påhitt på senare tid att man måste ha dessa speciella cykelkedjeoljor. Och jo, det smörjer visst, tycker t.o.m det rullar på ännu smidigare. Och sen om man behöver göra det oftare är väl bara bra istället för att låta massa skit gro in. Lägg era stålar på annat istället för massa nördolja =)

Ska olja in kedjan?
På med olja bara. Wetlube.

Ska olja in kedjan?
Linolja fungerar inte. Har en kollega som testade det i sin ungdom. Blev kedjebyte på den cykeln eftersom kedjan stelnade....

Rå linolja tar (minst) ett par dagar på sig att stelna så om nöden är stor...?

Vid närmare eftrtanke, i räserbilernas ungdom använde man ju vegetabilisk olja som motorsmörjolja, ricinolja tror jag, eftersom den hade bättre smörjegenskaper än (dåtidens) mineraloljor. Så kör hårt, pojkar!

Ska olja in kedjan?
Rå linolja tar (minst) ett par dagar på sig att stelna så om nöden är stor...?

Vid närmare eftrtanke, i räserbilernas ungdom använde man ju vegetabilisk olja som motorsmörjolja, ricinolja tror jag, eftersom den hade bättre smörjegenskaper än (dåtidens) mineraloljor. Så kör hårt, pojkar!

Det använde jag till glödstiftmotorer i min ungdom. Undrar om man inte fortfarande kör med recinolja i speedway?

Ska olja in kedjan?
Vad roligt att denna tråd är igång igen.
Jag anser att det mesta kan användas till att smörja cykelkedjor, men för ändamålet avsedda produkter bör undvikas.
Nu blir det DRAAAG.

Ska olja in kedjan?
om man nu skulle få för sig prova dyr skidvalla på kedjan skulle jag föreställa mig att det är bäst med mjuk plusväders glidvalla, aka paraffin.

även i minusgrader.

när jag körde med drivrem var vaxet från lågvärdiga mjuka värmeljus bäst. tyvärr är det svårt att få tag i dessa nuförtiden. det som säljs har vitaktigt hårdare vax med högre smältpunkt.

Tillbaka
Topp