Skador

Josef

Ny medlem
Skador
Vilka skador (cykelrelaterade) har ni råkat ut för?

Har precis varit på sjukan och röntgat tummen. Drog den i backen under gårdagens tur/otur. Lyckligtvis inget brutet, men tummen har väl växt till det dubbla. Får väl köra på samma växel bak dom kommande dagarna, för växla med högernäven går inte.

//Josef

Skador
Vrickad/stukad nacke efter vurpa i bockstensturen 2002. Fick röntga halva kroppen. Kul ändå eftersom vurpan skedde under första milen och jag plågade mig runt banan bara för att slå polarn men efter det var det inte skönt. Svullen som bara den i nacken och huvudet.
Annars bara "normala" smärtor i knän rygg nacke efter långa lopp som släpper efter ett par dagar.
/Stefan

Skador
Massor av blåmärken, överallt på kroppen. Skrapsår på armar och ben. Skärsår lite här och där, oftast på knäskålen när man får närkontakt med styrstammen. Svullnader lite här och var när man dragit i något hårt som stenar och trän...
Ont i rygg och nacke får jag ibland, men det beror oftast pga av dålig stretchning efteråt.

/Leo

Skador
Brutit nyckelben och hjärnskakning efter närkontakt med en Mercedes(ja det gäller att hålla stilen) i Stockholmstrafiken(Götgatan).

Oj vilken silverbricka jag har serverat nu:-)

Jan

Skador
Slagit ansiktet blått och svimmat efter närkontakt av tredje graden med asfalten för ganska precis ett år sen(kanske var det en mindre hjärnskakning men det vet jag inte säkert).
Annars ar det väl mest skrapsår och småhugg efter pedaler etc. i benen. Har fastnat i storklingan fram en gång också (3 rätt djupa köttsår på smalbenet)

///Björn

Skador
De vanliga skrubbsåren på knäna, små skärsår av grenar och liknande, hjärnskakning efter närkontakt med en Saab (inte fullt lika mycket klass som Steelisreal mao) och sist men definitivt sämst: höger axel ur led i Verbier i höstas. Typiskt dum grej att göra kan jag rapportera :-|

Skador
Minst ett nytt blåmärke/träningspass är min devis - gissa om ungarna i klubben gillar det... *S*

Inget allvarligt dock. Skrapsår och blåmärken bara. Jo, nåra astmaanfall också, men det är ju inga skador så det räknas inte.

Värsta vurpan hände för ett par år sen när jag gjorde allt jag kunde för att undvika närkontakt med en pappa, två döttra o en tax på väg hem efter ett träningspass. Rejält blåslagen på häck o lår - milt uttryckt. Färgen matchade helt klart jeansklänningen ett bra tag den sommaren...

Skador
Brutet nyckelben + en ordentlig hjärnskakning efter fall förra vintern.

Man är ingen riktig cyklist förrän man kan stoltsera med ett brutet nyckelben på meritlistan :-)

/Anders

Skador
Förmodar att jag inte kvalar in i eran celebra skara då, jag som var glad att jag kom undan utan skador efter en riktig salomortal i vintras, men det hade alltså varit bättre att bryta nåt då så jag fått vara med i klubben! Förutsatt att man inte får räkna med skador uppkomna på motoriserad tvåhjuling i skogen? För då har jag hunnit med litegrann.

Bosse

Skador
Jag tänkte på Happys egen skadeklubb, den som rapporterar i den här tråden! Flög över styret gjorde jag vid ovan nämda vurpa, men hade turen att landa i en snödriva :-)

Bosse

Skador
Jag har, ta i trä, inte råkat ut för något som krävt sjukhusbesök ännu.

Flugit över styret har jag gjort ett otal gånger men jag har förmågan att ofta lyckas landa på fötterna. Inte alltid tyvärr.

Skador
Bröt armen ungefär mitt på biceps och slet loss ett muskelfäste. Ja det var vad jag lyckades med, är nu 3 titanskruvar rikare iallafall.

Post Ändrad (04-04-22 10:47)

Skador
Ouch! Låter som låååång läketid...

Jag önskar att jag inte vore medlem i "skadeklubben" som Lonewolf talar om. Att göra sig illa suger, hårt. Framför allt suger det att inte bli riktigt hel igen, och det lär väl kännas på äldre dar...

Skador
Spräckt båtben (ett handben om någon undrar) då jag jag gjorde en konstig vurpa <klumpigt>på väg uppför</klumpigt> en backe. Tre månader med gips, höger hand givetivs. Inte nog med det, i somras gjorde jag om precis samma sak en gång till, på samma ställe och i samma riktning. Denna gång nöjde jag mig med en jordig panna och ont i nacken.

Har även var nära att skära av handpulsådern när jag skulle plocka bort pedalerna. Jag klarade mig men pulsådern var trevlig blottad. Nuförtiden använder jag även huvudet när jag tar bort pedaler (Inte bokstavligt givetvis).

Post &Auml;ndrad (04-02-08 20:59)

Skador
Min värsta skada i modern tid (alltså efter det att jag _lärde_ mig cykla) är nog de tre märkena efter storklingan som jag snett till vänster under knäskålen :-)

Om postmodern tid räknas kan jag även dra mig till minnes en vacker sommardag någon gång under första halvan av 1990-talet (va väl ca en 5-7 år) då jag susade ner för en backe på en oväxlad ~20" pojkcykel, cyklade över en knöl, tappade balansen och sedan slog i bakhuvudet så att allt blev svart. gled väl en 5 meter längs marken innan jag stannade. tappade alltså inte medvetandet, bara synen som försvann...äcklingt!

Skador
Here we go again.....................................

Vem blir först med röntgenbilder den här gången?

(Nej, jag är inte avundsjuk för att jag inte har några allvarliga skador att skryta med)

Skador
Värst var väl -98 när jag cyklade med V-bromsar för första gången.
Rakt över styret och landade på axeln med ett avslitet ledband som resultat. Tyvärr har jag en dålig vana att fortsätta ramla på samma axel, så den kommer nog aldrig att bli bra. Annars är det väl 2 st faceplants med efterföljande hjärnskakningar som är värst. Inga stygn men en hel del tejpande. Samt ny hjälm den ena gången...

Skador
Mjukdelsskador (dvs blåmärken) räknas inte. Inte heller akut grusallergi (skrubbsår). Djupa sår som kräver stygn eller brott. Det är skador. Allt annat räknas som normal cykling. Pressar man gränserna så ramlar man. Ramlasr man så får man (oftast) blåmärken. Så är det bara.

Fast kalntigaste skadan uppstod innan vi skulle ut på en heldagstur. "skulle bara" fetta in pedalgängan, och skulle skruva loss pedalen. Var lite ofokuserad (la inte upp kedjan på största klingan) och slant självklart med pedalnyckeln. Stora klingan fungerar utmärkt som flåkniv visar det sig. Skinnet över lillfingerknogen på vänster hand fick sig ett djupt skärsår, ända in till benet och klingan rispade benet. Fram med snabblim (ruskigt effektivt att fixa djupa sår), limma ihop sårkanterna och på med sårtejp ovanpå. Cyklade 9 mil i stökig terräng den dagen, utan att såret gick upp. Fats jag borde nog ha sytt det på akuten...

Förresten. Är det någon som vet hur det går med vurpvm? Had eadressen dit förut men har förlagt den. Det var en intressant "tävling"

/Mattias

Skador
Efter att personen som jag låg på rulle på gled omkull mitt framför mig så körde jag rakt in i honom. Detta ledde till att jag bjöds på en rejäl luftfärd som slutade med ett bra i asfalten vilket resulterade i en spräckt armbåge och en kross skada i handen.

Sen så har jag även lyckats med att frontalkrocka med en moped (jag cyklade förstås). Luftfärd igen!! Den här gången tog det stopp när mitt ansikte mötte mopedförarens hjälm. Det blev ambulansfärd till sjukhuset och en natt där med hjärnskakning och senare öven operation av ett knä.

Det är nog det värsta av cykelolyckor som jag råkat utför!! Sen så har jag förstås cyklat omkull massor med gånger med blåmärken och skrapsår som resultat.

Skador
"Fram med snabblim (ruskigt effektivt att fixa djupa sår), limma ihop sårkanterna och på med sårtejp ovanpå"
Skönt att höra att det finns fler med samma flexibla inställning till kirurgi som man själv. Jag brukade ha en flaska superlim med i sadelväskan i flera år. Otroligt praktiskt att fixa sår med.

Skador
*peppar peppar*

Inte lyckats med något allvarligt hittills. Över styret flyger väl alla, jag landar oftast på rygg.

Har lite småärr på smalbenet från pedalerna (när man går med cykeln), men det förmodar jag att alla här på happy har :)

"Värsta" vurpan var när jag var 13 och skulle köra loss en pappkartong någon grannunge släpade efter cykeln i ett snöre. Det tog tvärstopp när mitt framhjul körde på pappkartongen vilket resulterade i asfaltseksem i halva ansiktet. Har ett ärr på överläppen men fick trots det inga skubbsår på näsan - ingen aning hur det gick till.

Ooh, körde med skons tåspets mot ekrarna i framhjulet så det lät så där roligt - ända tills foten (så klart) fastnade och följde med hjulet runt. Problemet var att dynamons utstickande skruvar grävde sig in i fotens ovansida.

Skador
Brutet radiusben vä arm vid tidig vårcykling 2002. Funkade hur bra som helst att cykla i skog, men när jag skulle cykla hem via transfer på asfalt och cyklade över en bro halkade jag och han ej ta emot mej.

Vad är då lärdomen av detta? Tag det lugnt på asfalt på broar över vattendrag, trots att det ser isfritt och fint ut!!!

Skador
Jag har en tendens att skada mig när jag står still!?

Förmodligen för att man fumlar när man skall ur pedalerna när man är trött i benen.

Den 'cykelvurpa' som lämnat mest synliga spår var när jag skulle ut ur skogen efter att ha cyklat in på en traktorväg för att 'lätta på blåsan'.

Jag vände cykeln, tog sats för att kliva upp på sadeln men framhjulet vrider sig typ 90 grader och jag ramlar över bromshandtaget på cykeln, all min vikt tas emot med armen, ungefär där biceps skall sitta, sedan slinter handtaget snett upp mot axeln.. Behöver jag nämna att jag var öm i flera veckor? ;-)

Resultatet efter några dagar:
arm05b.jpg

Några fler bilder, bland annat direkt efter 'vurpan'.
01
02
03
04
05

Skador
Gick i backen för 2½ år sedan och spräckte upp näsan och läppen ganska styggt. Blev 18 stygn inne i näsan, i munnen och utanpå läppen.

Vilde Ville kan intyga att jag inte var snygg efter kraschen. På akuten borstade de rent med en tanbborste och när de var inne i munnen och karvade så fick de upp tandborsten i näshålan.

Klarade tänderna men har haft problem med nacken en tid som nu förhoppningsvis är borta.

Ärret kommer väl att vara kvar antar jag, men jag får vara glad att jag går i ett par skor idag.

Här är en bild som är tagen 1 månad efter kraschen:
<http://w1.261.telia.com/~u26128553/IMG_0013small.jpg>

Skador
Spricka i käken, 10 stygn i hakan, blödningar i hörselgångarna och en faslig massa skrapsår...
Allt detta pga stänkskärmen (I metall) på pendlingshojjen gungade in i framhjulet så det blev tvärstopp i ett fartgupp.
Mina ungar ska aldrig få ha stänkskärmar i metal!

Skador
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Lärdommen är att flest skador inträffar när är på
> asfalt. Alltså skall man bara cykla i skogen.
>
> /Mattias

Jaha, jag har bildbevis som visar på motsatsen: Bifogar två bilder från Keps Cup i våras. Den övre visar en sprittande glad Mattias L (som vanligt, han tycket det är roligt att släpa cyklar uppför leriga backar). Som synes ser armbågen hel och frisk ut. Den nedre bilden visar Mattias ledsna armbåge efter tävlingen. Hur förklarar du det, Mattias L? :-D

edit:Glömde tillägga att Keps Cup är en mtb-tävlingscup i skogen.

Bilagor

• keps_1.jpg
    keps_1.jpg
    97.2 KB · Besök: 121
  • keps_17.jpg
    keps_17.jpg
    49.8 KB · Besök: 222
Senast redigerad av en moderator:
Skador
För två veckor sen hände det här. En vecka efter att man jag fick en lansvägshoj så cyklar jag ner för en brant backe som har en 180 graders sväng , hinner inte bromsa är inte van att bromsarna tar så dåligt, tror jag slår i asfalts kanten längst ner o så flyger jag in med vänstersidan i ett väg räcke.

Det slutar med att jag skadar mjälten så det blir en liten inre blödning och får även en spricka i ett revben. Får stanna på sjukhuset i en vecka och får endast lämna sägen för toalett besök.

Fick inte cykla på en månad, så om två vekckor får jag börja cykla igen men ingen kontaktsport på 3 till 6 månader.

Skador
Aj, det låter inte kul, jeppe. Själv vurpade jag inne i stan för ett par veckor sedan. När jag skulle svänga in på cykelbanan så upptäckte jag lite försent att det var en asfaltskant till cykelbanan. Avnågon märklig anledning hade jag jeans på mig (det har jag i princip a-l-d-r-i-g!) annars skulle jag ha skrapat upp hela höften för smällen mot asfalten var häftig.

Skador
Förresten tycker jag faktiskt att det är märkligt att det inte finns cykelkläder med en liten polstring för armbåge, knän och höft som skydd mot de vurpor man gör. Det behöver ju inte vara DH-skydd, en liten extra polstring och ett slitstarkt material just på de utsatta ställena som förhindrar den värsta blodsutgjutelsen och risken att knäcka ett ben.

Skador
Bara styng och sprickor?....Ok! from the top...
Styng i ögonbryn, brutet näs, 3 sprickor i nacken, för många revben att räkna, båda armbågar, vänster tummen, höger pekfinger och knagel, bäckenben ( 3sprickor), höger knäskal. Plus många andra lilla skador av ledar och sånt! Länge haft problem med knäna - ca. 30 kirugisk ingrepp....
All these just cycling! Other sports related injuries, humerus, clavicle, scapula, ribs, fingers, 5 more vertebrae, stress fractures in femurs, most toes, the rest of my knuckles, both scaphoid bones several times, both radii at wrist, both ulna at elbow, and one at wrist...and on, and on!
Getting harder to get up in the mornings! Thank god for aspirin!

Skador
cykeln vek sig emot en trotoarkant när jag skulle cykla in till centrum en sommar, resultatet blev jack övoanför ögat, stort skrubbsår på axeln och slet bort en bit skinn ifrån ena knät. Numera har jag känningar i de knät och kommer vara känslig och ha ont där resten av livet på grund av att läkarna inte gjorde vad de skulle.

Annars har jag bara fått en massa skrubbsår emellanåt men sånt får man räkna med. Det är ju skitkul ändå. (:

Skador
cerro skrev:
-------------------------------------------------------

> Numera har
> jag känningar i de knät och kommer vara känslig
> och ha ont där resten av livet på grund av att
> läkarna inte gjorde vad de skulle.

Så det hade inte med din vurpa att göra då? ;)

Skador
Smackade mina "kära ägodelar" in i styrstammen för att sedan inse att pedalerna åkte i botten vilket ledde till en direkt närkontakt av övre röret på ramen direkt efteråt.
De var ju inte å tänka på å försöka sitta på en sadel hela resten av den dagen...

Sedan är det mest standrardsaker... skrubbsår, blåmärken å rivmärken från pedaler på baksidan av bena.

Skador
Kört omkull några ggr, men det är mest asfalten som tagit stryk, även om den aldrig erkänt det

Skador
Bara en konfirmerad hjärnskakning... avsvimmad nästan 30 sekunder. Men det är inte så farligt, hjälm är bra att ha. Har en trasig axel också, men det var längesedan den gick sönder nu... krigsskada :)

Skador
fokusu: Ajdå, jag som var borta i drygt en minut, typ en och en halv. Grumt! Dock var det hela ej pga. cykling men jag hade hjälm (som sedan var mjuk som en tvättsvamp...)

Tillbaka
Topp