Skaffa eget downhill/freeride material!

resqual

Medlem
Tjena!
Tänkte efter några års frånvaro från cykling återuppta sporten igen då jag känt extremt mycket abstinens under senaste tiden.
Tänkte köpa någon smidig freeride hoj som går att köra med i Åre och Järvsö backarna. Är ingen som bränner på i 150, utan kör en mer lekfull stil med lite hopp hit och dit (gammal dirt och enduro cyklist)
Budget för cykel är väll 10'000kr men försöker gärna hamna lite under för att ha mer pengar till komponenter och skydd.
Kollat runt lite och har siktat in mig på två modeller, Scott Voltage FR och Kona Entourage; men fastnat på vilken man bör köpa. Fördelen med Scotten verkar vara att man kan bygga den ganska lätt eller stabil beroende på användning, men konan verkar inte helt fel den heller. Vilken är att rekommendera? eller är det bara att ta den man hittar för bäst pris.
Tänkte även det här med Voltagens ramstorlekar, hur stor är skillnaden mellan de olika modellerna och vad passar bäst för någon som är 178cm lång och 85kg tung. Tänkte även kolla vilken årsmodell man ska kolla efter, vilka förändringar som gjort i ram etcetera mellan de olika åren (hittat en fin 2011 i Storlek small men har känslan av att den kan vara för liten.)

Sedan lite skyddsfrågor, tänkte införskaffa en fullfacehjälm och knä/shin guards. ryggskydd har jag då jag även är aktiv skidåkare. Men hur ser det ut med nackskydd, och överkroppsskydd? Bör man inhandla ett skyddsväst, armbågsskydd eller klarar man sig med ett ryggskydd?

Vet inte hur årets modell av Voltage e, men efter att ha provat kompisens som e från -09 lr -10 så kan jag säga att det va trotts nya lager förmodligen Den cykel med mest sidledsflex i baksvingen jag någonsin varit med om. Trodde nästan at d va punka först.

Tillbaka
Topp