Skägg kontra fjädringsväg

gott

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker mig se mera skägg på längre dämpade cyklar?

Alltså skägget tenderar att bli längre om cykeln ifråga har längre fjädringsväg.
Verkar även som däckets tjocklek har en inverkan på skäggets längd, alltså --> tjockare däck längre skägg på ryttaren.
Däremot kan jag inte se någon koppling mellan märke på cykel och skägg? Floran är helt enkelt för stor.

Intressant vore om någon hade iakttagelser kring förhållandet otvättat ansikte kontra otvättad hoj

Typ alla jag känner som har längre fjädringsväg på sina cyklar har längre skägg än mig. Sen har jag heller inget skägg, pga bristfällig skäggväxt. Därmed har även många med kortare fjädringsväg längre skägg...och som jofahjälm säger så känns helstel (och kanske singlespeed) mest skägg-kompatibelt.

Edit: Vad tänker vi om hur det förhåller sig i och utanför vårt land? Skägg känns ändå mer poppis i vårt avlånga land tänker jag

Senast ändrad:
Det stämmer precis jag har börjat att raka mig dagligen och nu har jag också införskaffat en hardtail i stål.

Så det stämmer verkligen.

Och även 2.25... ?

Senast ändrad:
Frågan är väl värd att utreda, men jag tycker mig inte se något mönster på easyturer i Göteborg. Många tämligen släta ansikten på tämligen köttiga cyklar.
Stål, helstelt, singlespeed och fatbike är väl typiska skäggtillbehör annars, om man ska köra på klyschan fullt ut. Surly känns som ett skäggmärke.
Lite data (hoppas lite på att någon börjar göra lite excelark):Har 105/140 mm slag bak/fram, 2.3-däck och varken skägg eller mustasch.
Tycker jag sköter min kroppshygien på ett acceptabelt vis, men tvättar nästan aldrig cykeln. Har platta pedaler och 780-styre. Vänsterhänt. Skostorlek 42.

Vidare forskning krävs, känns det som.

Senast ändrad:
Jag har ibland mkt skägg, ibland inget skägg. Jag har en hardtail i stål med 140mm slaglängd och en heldämpad i aulminium med 155/160mm. Ja, ni fattar ju. Jag mår inte bra.

Orwar sa:
Frågan är väl värd att utreda, men jag tycker mig inte se något mönster på easyturer i Göteborg. Många tämligen släta ansikten på tämligen köttiga cyklar.
Stål, helstelt, singlespeed och fatbike är väl typiska skäggtillbehör annars, om man ska köra på klyschan fullt ut. Surly känns som ett skäggmärke.
Lite data (hoppas lite på att någon börjar göra lite excelark):Har 105/140 mm slag bak/fram, 2.3-däck och varken skägg eller mustasch.
Tycker jag sköter min kroppshygien på ett acceptabelt vis, men tvättar nästan aldrig cykeln. Har platta pedaler och 780-styre. Vänsterhänt. Skostorlek 42.

Jag skulle säga att de flesta småmärken är skäggmärken, eller? Orange tex.

Alfakrull sa:
Orwar sa:

Jo, det är nog sant. Småmärken och skägg känns som ett bra samband. Undrar om EST kommer se ut som Billy Gibbons när han får sin peruanska HT.

Senast ändrad:
det handlar ju om hur lättskött det är, så både helstelt och stålfjäder funkar med skägg! pumpa dämpare är ju lite som att raka sig...

Alfakrull sa:
Orwar sa:

Jofa har ju inget skägg, iaf inte när jag såg honom i våras.

Jag kör helskägg. Olika långt beroende på humör. 155/160 slag.

Guy Martin vet ju iaf hur ett par äkta orange mtb polisonger ska se ut.

Jag tror att Chuck Norris helskägg just blev avundsjuk...

mmadigital_Carry-on-Biking_Guy-Martin.jpg

Jag kör ju bara landsväg men på helgen har jag inte skägg och 23mm däck medan jag under söcken har 5mm skägg och 28mm däck. Jag köper teorin om däcksbreddens påverkan.

Hmm...

Mitt stall består av:
1 bmx
1 helstel 29" ss
1 ss med 100mm slag
1 AM HT med 160 el 140mm slag
1 150/150mm enduro

Hur fan ska mitt skägg se ut då?

Paco sa:
Hmm...

Mitt stall består av:
1 bmx
1 helstel 29" ss
1 ss med 100mm slag
1 150/150mm enduro

Det borde vara en inbakad fläta som fortsätter ner och inkorporerar brösthåret och sedan ringlar sig ner mot fotknölarna via ljumsken och utsida lår.

Jag tror att mitt skägg har blivit lite längre och tjockare sedan jag gick upp från 100 till 140 mm. Men att gå från 2,25 till 2,3" verkar bara ha haft marginell effekt.

glitch sa:
Helstelt, 1 vxl och fixed = SKÄGG!
Rakade ben, blank kroppsstrumpa och skägg. Antigen är han inte så bra på det där med aerodynamik eller så är alla tre attribut nån ny hipstergrej.

Jag bor nära Lugnet i Falun. Det är definitivt mer skägg på shorts-cyklister än spandex-cyklister där uppe.

Luthman Photography sa:
Paco sa:
Hmm...

Mitt stall består av:
1 bmx
1 helstel 29" ss
1 ss med 100mm slag
1 150/150mm enduro

Det borde vara en inbakad fläta som fortsätter ner och inkorporerar brösthåret och sedan ringlar sig ner mot fotknölarna via ljumsken och utsida lår.

Med tanke på att ljumskarna och bröstet är slät som en delfin så blir det lite att jobba på alltså;)

Octagon sa:
glitch sa:
Rakade ben, blank kroppsstrumpa och skägg. Antigen är han inte så bra på det där med aerodynamik eller så är alla tre attribut nån ny hipstergrej.

Jag bor nära Lugnet i Falun. Det är definitivt mer skägg på shorts-cyklister än spandex-cyklister där uppe.

Nja Sean själv lär ha sagt så här:
In an interview withCyclingnews.com's Lucy Power, he was asked if it was counter-aerodynamic to shave his legs but not his face. He said he had "won the team sprint and went 10.14 in Manchester, won the world's - wasn't too counter productive!" He said he shaved his legs "because it feels great in bed."[1]

Octagon sa:
glitch sa:

Skägget har alltid förtur det måste man förstå.

Tillbaka
Topp