Skärande bröstsmärtor

Bogey

Ny medlem
Skärande bröstsmärtor
Okej, jag är fan lite orolig... har nu de senaste 3 dagarna haft skärande bröstsmärtor 3 gånger. Bara ett skär och smärtan är över på en sekund.

Jag är 87:a och om man ser åldersmässigt bör jag inte vara orolig. Jag har ett BMI på ~21 och anser mig själv inte överviktig... visst jag är inte muskulös men har inte någon direkt hull.

Någon som har erfarenhet? Vad kan det vara?

Skärande bröstsmärtor
När jag nästan var lika ung som du (för 20 år sedan, samtidigt som du föddes alltså:-)) så fick jag något liknande. När jag gick på läkarkontroll så sa läkaren att jag hade så piggt hjärta att det "slog över" och då kändes det som att det högg till. Men jag är inte läkare och rekommenderar att du går och kontrollerar ordentligt så slipper du oroa dig.

Skärande bröstsmärtor
Har haft samma sak i några år nu. Återkommer då och då, det liksom hugger till i bröstet och sen är det över och allt är som vanligt. Har inte brytt mig om att kolla upp det och har inte tappat i kondition eller märkt något annat så jag har inte kännt någon anledning.

Har dessutom hamnat på sjukan några gånger efter det med blodtryckskoll och lyssnande på hjärtat och då har dom aldrig sagt något särskilt.

Vet inte riktigt vad min poäng är, men du är iaf inte ensam om fenomenet även om 3 gånger på 3 dagar är tätare än jag någonsin haft.

Skärande bröstsmärtor
Alla tillfällena har varit i vila, inte i samband med träning alltså. Har en lättare förkylning i kroppen oxå (ont i halsen och täpt i näsan på morgonen)... kan det vara bidragande?

Skärande bröstsmärtor
Har du ont i halsen så ska du aldrig träna. Du kan få akut inflammation i hjärtat.
Jag har upplevt något liknande som du och dom andra beskriver, att det hugger till i hjärtat en kort sekund och hjärtat kommer lite ur takt, dock utan smärtor. Var hos läkaren men dom trodde det var när hjärtat "varvar ner" liksom. Fick även reda på att både min far, farbror och farmor lider av samma sak, så att kolla med släkten kan ju vara klart värt. Men du borde gå till läkaren hur som helst. Dom brukar ge akuttider på vårdcentralen för sånna saker.

Skärande bröstsmärtor
Bogey: Inte heller mina smärtor har kommit i samband med ansträngning. En gång kom det när jag precis satt mig i passagerarsätet i bilen.

Skärande bröstsmärtor
Jag är fullt medveten om riskerna av träning vid influensa. Vet om en som dött av det så jag tar det lungt om jag är sjuk... även om jag hellre skulle varit ute och tränat.
Ska ta och fråga runt här hemma om någon varit med om liknande, även mina syskon.
Jag är dock lite tveksam mot att gå till läkaren... man vill ju inte sabba sina jobbchanser då fler och fler kräver hälsokontroller och läkarundersökningar. Frågade dock mor, som är sjuksköterska, och hon sa att jag skulle avvakta och se om det hände igen.

Skärande bröstsmärtor
Det bästa man kan göra om man plötsligt får bröstsmärtor är att

1) Fråga Happy
2) Fråga en läkare
3) Fråga Saida

Rätt svar vinner en GPS från Edge.

Skärande bröstsmärtor
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa man kan göra om man plötsligt får
> bröstsmärtor är att
>
> 1) Fråga Happy
> 2) Fråga en läkare
> 3) Fråga Saida
>
> Rätt svar vinner en GPS från Edge.

None of the above, jag är uppe en hel natt super ned mig och kör helst sick sack mellan cyklister på ett stort motionslopp med en lastbil.

Eller? Nja kolla snarast med en läkare så slipper du eventuellt onödig oro i alla fall!!

Skärande bröstsmärtor
Alternativ 1 har nu provats och hjälpte antagligen inte.

Oraklet Saida, och därmed också alternativ 3, avled i hjärttrauma 1998.

Återstår trist nog endast alternativ 2...
Doktorn kommer att snällt men bestämt att tröska igenom ett EKG och eventuellt också blodbprov och ett arbetsprov på cykel tillsammans med dig. Ingendera gör ont, samtliga kan ge det svar du söker. Go get it, Bogey, så att du inte hamnar i kylboxen i förtid.

Skärande bröstsmärtor
Jag har varit med om detta vid ett flertal tillfällen med. Oftast än det på vänser sidan rätt lång ner in mellan revbenen. Dvs där man har den vänstra kammaren,Det är den som ger den kraftiga "hjärtpumpet" i bröstet och det är den kammaren som pumpar ut blodet i stora omloppet och iom att den är stor o tar plats så är det lätt att asociera smärtan till hjärtat. Men tydligen så är det muskelrna mellan revbenen och in i buken som smärtar och det är ingen fara. Man får det tydligen extra lätt om man har brutit revben någongång. Kan såklart komma på båda sidor av kroppen. Detta är inte helt taget ur luften då jag frågade hjärtkirurgen/läkaren som sitter brevid mig just nu men det är klart att du ska kolla upp det om du är orolig.
Better safe then sorry.. som sagt.

Mvh: Morfum.

Skärande bröstsmärtor
det kan vara bristningar i bröstmuskelfästena... det kan göra sjukt ont och man tror att det har med hjärtat o göra.. men ja tycker du ska gå till en läkare..

Skärande bröstsmärtor
Hjärtsäcksinflammation och hjärtmuskelinflammation

Hjärtsäcken är en hinna som ligger som en säck runt själva hjärtmuskeln. En inflammation i hjärtsäcken kan uppstå av en virusinfektion. Samtidigt med inflammationen kan också själva hjärtmuskeln vara angripen, och i sällsynta fall är bara hjärtmuskeln drabbad. Virusinfektionen innebär oftast att man samtidigt har symtom av influensa eller halsont, men ibland kan man ha bara inflammation i hjärtsäck eller hjärtmuskel.

Hur det känns

Smärtan vid hjärtsäcks- eller hjärtmuskelinflammation kommer oftast plötsligt och känns som en skarp och skärande smärta bakom bröstbenet. Smärtan blir nästan alltid värre då man andas in. Ibland kan man också ha feber.

Hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation är oftast en ofarlig sjukdom som läker ut av sig själv. Det är viktigt att man undviker kroppsansträngningar, som till exempel idrott, när man har en inflammation i hjärtsäcken eller hjärtmuskeln.

Källa: http://www.sjukvardsradgivning.se/artikel.asp?CategoryID=20350

Jag tar och ringer vårdcentralen för säkerhetsskull... better safe than sorry :)

Skärande bröstsmärtor
Har du tänkt på hur du andas? Jag har haft ungefär samma problem med smärtor över bröstet vid vila (aldrig vid ansträngning)...jag fick tipset av läkaren att försöka andas med magen så mycket som möjligt, bröstkorgen blir lätt överbelastad om man hela tiden går runt och andas med den (hänger ihop med stress också, då andas i alla fall jag mer med bröstkorgen)..
Detta har hjälpt mig!

Skärande bröstsmärtor
Det skulle kanske också kunna vara Tietzes syndrom, det kan kännas som hjärtat. En kompis till mig (ung, vältränad, frisk) fick det och det blev först värsta pådraget med EKG och hjärtundersökningar, men det visade sig vara Tietzes.
Det är brosket mellan revbenen och bröstbenet som smärtar, vet inte så mycket mer men hon beskrev det som en väldigt obehaglig smärta som kändes som hjärtproblem.

Skärande bröstsmärtor
Bröstsmärtor av olika slag är svåra att särskillja eftersom man inte har några smärtreceptorer i hjärtat. Därför kan bröstsmärta av helt olika ursprung (som beskrivits tidigare i tråden) kännas på ungefär samma sätt. Utifrån det du berättat så är det svårt att säga vad det är.

Viktiga frågor är:
- Intensitet och duration av smärtan
- Kommer den vid ngt speciellt tillfälle (ansträngning/vila)
- Var i bröstet gör det ont (specifik plats/utstrålning mot armar, rygg, hals, buk eller käke)
- Är du öm i området där det gör ont
- Är smärtan lägesberoende (sitter/ligger)
- Tidigare problem med mage (magsår/sura uppstötningar etc)
- Är det någon skillnad när du tar djupa andetag
- Tidigare sjukdomar (astma etc)

Fundera på detta och ring sedan sjukvårdsupplysningen eller din vårdcentral. Även om sannolikheten för att dina besvär kommer från hjärtat är ganska liten så ska de inte förringas och inte avskrivas via ett cykelforum.

Mvh
Martin
Narkos ssk på ambulansen i Skåne

Skärande bröstsmärtor
ringde sjukvårdsupplysningen och hon tyckte inte att det var något att oroa sig för men om jag kände det igen skulle jag ta kontakt med vårdcentral/akuten.

I guess that concludes this :)

Skärande bröstsmärtor
jag har haft samma symtom, men endast så jag cyklade hastigt, o sprang fort en längre tid. Sedan fick jag en ide o ta lite djupare andetag o det funkde för mig iallafall. För innan så var det som att jag fick "håll" men jag andades lite djupare så gick det fint=)

Skärande bröstsmärtor
Jag har råkat ut för liknande några gånger och i våras så gjorde det så ont att jag fick ringa ambulans (smärtan släppte först efter 2h). Jag var där hela dagen och tog alla prover som fanns + stor lungröntgen men de hittade noll. nada. Inget. Som tur är har det inte hänt igen.

Skärande bröstsmärtor
Jag har också ngt liknande, men det händer rätt sällan. Det kan komma om man bara sitter och inte gör ngt speciellt, ett plötligt hugg/stick i hjärttrakten. Gör rätt ont, men varar inte längre än 1 sekund. Har också ofta dubbelslag eller att hjärtat liksom dunkar till extra hårt när man precis börjar få upp pulsen, t.ex i början av en hojrunda. Ingen aning om vad det kan bero på, men tror inte att det är ngt farligt precis. Andra som jag känner har också berättat att de kan få liknande "hugg" ibland, så det verkar inte helt ovanligt.

MVH /Henrik

Skärande bröstsmärtor
Fråga en läkare.

Jag har haft skärande bröstsmärtor, det var någon muskel eller något kom en läkare fram till (inte hjärtat mao). Mina problem blev ganska stora till slut, och orsakades av stress. Hela min vänstra sida (från bröstkorgens slut upp till nacken) gjorde molande ont, och det "högg" ibland till när det var som värst.

Mindre stress nu, och jag har inga problem.

Tillbaka
Topp