Skärmar till CX

richardtenggren

Aktiv medlem
Skärmar till CX
Hej, har en inkommande TCX SLR 2 som jag i första hand tänkt pendla med, men även cykla asfalt/grusväg/stig, men tänkte att det skulle ju vara bra med skärmar kanske. Trots att det är fult.

Men alla skärmar jag hittar är ju fula och framförallt verkar de vara ämnade för cyklar med bromsbrygga(heter det så?), min hoj saknar det och även bryggan mellan kedjestagen.

Raceblade har jag sett och läst om, tyvärr verkar de inte vara så funktionella. Den långa varianten är även ämnad för cantileverbromsar så det skulle se fult ut genom att den smalnar av där bromsarna brukar sitta.

Min tanke är ju att duscha och byta om på jobbet så kanske räcker med en ass saver och typ mucky-nuts skärm som jag har på min trailhoj?

Hittade även Crud Road Racer mk2, men tyvärr verkar de vara för "små" för 35mm däck?

Skärmar till CX
Jo har sett det där, men gillar inte fullösningar. Har liknande skärmar från biltema på en cruisercykel jag cyklade med skolan till, men gillar inte infästningen mellan stag och skärm.

Skärmar till CX
Jag kör med ass saver + en liten behändig bakskärm med snabbkoppling! Cyklar mest själv å tycker jag slipper mesta sprutet i baken :)

Ps Tycker oxå det är jättefult med "riktiga" skärmar men pendlar man eller cyklar i grupp är det nog det enda vettiga!

Bilagor

• IMGP6820.JPG
    IMGP6820.JPG
    173.4 KB · Besök: 206
Senast ändrad:
Skärmar till CX
Beror ju på. Jag kör med bara sadelstolpsmonterad bakskärm - ass saver + typ. Och det fungerar för pendling. Visst drar man in mycket skit i drivlinan och man blir smutsig när man cyklar i regn, men det duger om man kör ganska sällan i regn. Helt utan bakskärm är otrevligt då man lätt får skav i baken av all sand som vatnet drar med sig från bakhjulet. Och ryggsäcken blir också ohsnterligt smutsig/blöt.

Bilagor

• IMG_20141030_123047.jpg
    IMG_20141030_123047.jpg
    219.2 KB · Besök: 80
Skärmar till CX
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> @Bengt: Har du vajrarna dragna ovanför styret av
> någon speciell anledning?

Ja. Det har jag faktist! Kul att du noterade det!

Skärmar till CX
Får bli en Face Fender Mini och en But Fender från Muckt Nutz till att börja med, jag planerar inte att köra i grupp eller så. Regnar det för mycket tar jag nog bilen till jobbet.

Skärmar till CX
Jag funderar också på samma sak och jag är inne på sks raceblade. Kan tas av väldigt smidigt och lätt när det är torrt. Tror de är mer funktionell än assaver och om man har med sig tror jag det blir mindre sprut på den med raceblade.

Senast ändrad:
Skärmar till CX
bojsänke skrev:
> Styrväska?

Delvis, fast den var för dålig eftersom bromskablarna bråkade med den så jag har slutat med den och kör med rygga igen istället, nä - bara att jag fick in vatten i höljena som frös - vajrarna går öppet på ovansidan av toppröret och när höljet går i en båge neråt så stod det gärna vatten i höljena som hade svårt att torka ut trots att cykeln alltid förvaras inomhus. Så testade att montera om växelkablarna och det blev bra så fick vara så trots att det ser lite muppigt ut.

Skärmar till CX
Snuten skrev:
> Kan man inte komplettera en ass saver med en
> mldifierad sådan där plastbakskärm som kläms
> fast i sadelrör och sadelstag?

Kanske. Jag har testat, men fick inte till det så återgick till raceblade. Det trista med den är att den ibland ligger hemma....?

Skärmar till CX
Mucky Nutz CX specifika skärmar monterade och testade. Det lilla jag provat så uppfyller de sin funktion utmärkt, inge stänk på ryggen eller i ansiktet! ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    50.8 KB · Besök: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    47.6 KB · Besök: 64
Tillbaka
Topp