Skattåterbäringen öppnar idag!

Vad ska ni med elcykel till?

Enligt lag är det inte tillåtet att köra motoriserade fordon i terrängen. Elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar räknas som motoriserade fordon och därför är det viktigt att du kollar upp var du får köra

Ja vad ska man ha elcykel till? Är närmast att betrakta som ett sorts handikappfordon. Är man fullt frisk borde man inte behöva elassistans.

Varför ska jag lägga pengar på en elcykel?
Om en elcykel får dig att cykla hela eller delar av året, i stället för att köpa och köra bil, elbil eller moped eller åka taxi, buss, tåg eller spårvagn, så är det väl investerade pengar att köpa en elcykel. Elcykeln är oerhört användbar. Och det faktum att den är bra för hälsan gör den ännu mer intressant. En elcykeln tar dessutom mindre plats än andra fordon, är relativt billig att köpa, enkel och prisvärd att underhålla och snabb och lätt att hantera i trafiken.

En elcykel kan inte jämföras med en elbil, men om man räknar på vad det kostar att äga exempelvis en elbil, så sparar man ganska mycket pengar. Elcykeln ger fördelar både vad gäller anskaffningskostnad, försäkring, service, batteribyte och elkostnader – och dessutom får du en sundare livsstil på köpet.

DaK sa:
Knuppe sa:

Enligt lag är det inte tillåtet att köra motoriserade fordon i terrängen. Elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar räknas som motoriserade fordon och därför är det viktigt att du kollar upp var du får köra
Dina åsikter stämmer inte med denna sida https://lagen.nu/2001:559

Är inte hans åsikter (fast han kan ju ha dom också iof), står så på naturvårdsverkets sida. https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Ansokan/

DaK sa:
Knuppe sa:

Postat fel länk?
Det där är vägtrafikförordningen, Knuppe pratar om körning i terräng där vägtrafikförordningen inte är tillämplig.

Funderar faktiskt på en el-moppe. Så att sambon slipper ta bilen till träningen (kan inte få henne att cykla upp för backen de 3km det är dit) och istället för en bil nr2 när jag kommer ha jour i hemmet. Men då blir det också en regelrätt elmoppe, tar hellre 45km/h och ingen möjlighet att trampa (+att jag inte behöver skämmas med en el-cykel).

JKolmo sa:
Ja vad ska man ha elcykel till? Är närmast att betrakta som ett sorts handikappfordon. Är man fullt frisk borde man inte behöva elassistans.
Jag har lånat en elcykel de senaste 3 månaderna för att cykla till jobbet med, 10 km enkel. Tycker det har varit perfekt att komma fram utan att behöva byta om eller duscha. Skönt att slippa trängas i lokaltrafiken också. Hade jag fått behålla den så hade jag fortsatt pendla med den men nu lutar det åt att köpa n+1 utan motor istället. Förstår varför folk som ger fan i cyklar i övrigt köper sig en elcykel nu efter att ha lånat en ett tag. Tidigare tyckte jag också att de var djävulens påfund till lata människor. Typ som att gå på en promenad för att motionera, spring istället tjockis :).

JKolmo sa:

Skulle gärna ha en elcykel för de dagar jag inte är fullt frisk (ganska ofta under höstarna).
Bra de dagar man ska iväg på något ärende på kvällen och är trött efter resan till/från jobbet också.

JKolmo sa:

Du menar ungefär som alla bilar? Folk borde promenera eller cykla istället, oavsett hur långt det är.

Idot!

revben sa:
JKolmo sa:
Jag har lånat en elcykel de senaste 3 månaderna för att cykla till jobbet med, 10 km enkel. Tycker det har varit perfekt att komma fram utan att behöva byta om eller duscha. Skönt att slippa trängas i lokaltrafiken också. Hade jag fått behålla den så hade jag fortsatt pendla med den men nu lutar det åt att köpa n+1 utan motor istället. Förstår varför folk som ger fan i cyklar i övrigt köper sig en elcykel nu efter att ha lånat en ett tag. Tidigare tyckte jag också att de var djävulens påfund till lata människor. Typ som att gå på en promenad för att motionera, spring istället tjockis :).

De som är riktigt tjocka springer ogärna pga risken för knäskador.

revben sa:
JKolmo sa:

Promenader är inte motion?

Kan inte nån som nyligen köpt, eller planerar att köpa, en cykel med di2-växlar prova att skicka in kvittot? Det kostar ju inget att prova...

eiskall sa:
DaK sa:
Knuppe sa:

Postat fel länk?
Det där är vägtrafikförordningen, Knuppe pratar om körning i terräng där vägtrafikförordningen inte är tillämplig.
Men definitionen av fordon är densamma, ett fordon som klassas som cykel på vägen kan inte plötsligt bli ett motordrivet fordon för att man kör av vägen och hamnar i terrängen.

DaK sa:
eiskall sa:
DaK sa:
Knuppe sa:

Postat fel länk?
Men definitionen av fordon är densamma, ett fordon som klassas som cykel på vägen kan inte plötsligt bli ett motordrivet fordon för att man kör av vägen och hamnar i terrängen.

En motoriserad cykel är = ett motorfordon ur ett naturvårdsperspektiv och i terrängkörningslagstiftningen. Frågor på det?
Kan inte fatta att elmotoriserade skogscyklar förbehållslöst säljs i cykelhandeln.

Knuppe sa:

Är inte happymtb längre my dude. Nu finns det tjockisar på elcyklar som tror de är nåt när de pendelcyklar .

Fjärdebrunn sa:
DaK sa:
eiskall sa:
DaK sa:
Knuppe sa:

Postat fel länk?

En motoriserad cykel är = ett motorfordon ur ett naturvårdsperspektiv och i terrängkörningslagstiftningen. Frågor på det?
Kan inte fatta att elmotoriserade skogscyklar förbehållslöst säljs i cykelhandeln.

Jag har en fråga: källa på det?
Finns inget i terrängkörningslagstiftningen eller annan författning som säger det. Men där har vi ju varit förut på detta forum.

oxr sa:
Jag har en fråga: källa på det?
Finns inget i terrängkörningslagstiftningen eller annan författning som säger det. Men där har vi ju varit förut på detta forum.
Svensk författningssamling 1975:1313

Om du nu inte vill hävda att elmotorer inte är motorer. Men du vill väl förhoppningsvis inte göra dig så löjlig.

Fast du kan inte läsa terrängkörningslagen fristående från lagen om vägtrafikdefinitioner. Fast du som inte är löjlig förstår väl redan det.

Allt detta tjafs om lagligt eller inte... Fram till den dagen då någon faktiskt blir dömd, i rätten, för att ha cyklat elcykel i skogen, så kommer det vara "lagligt". Det finns ingen praxis i ärendet ännu, vilket gör det oerhört svårtolkat.

Kan vi bara lägga ned diskussionen tills någon blir dömd? Er MTB-hobby är inte hotad av elcyklar. Sluta vara så skitnödiga nu.

Inte omöjligt att jag skaffar en elcykel för att 1.det är kul 2.den kan användas till annat än svetto-aktiviteter.

Naturvårdsverket får ha en åsikt och rekommendation, men det är lagen som gäller och den är ganska tydlig tycker jag.
Detta får framföras i terräng som "cykel" :
Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.

ooms sa:
Palle Kuling sa:
För vanliga människor, ja.
För rättshaverister, nej.

Är man alltid i alla situationer skyldig att använda cykelbana om sådan finns? Om du svarar nej är du med ovanstående argumentation rättshaverist.

Anser du att du gör dig skyldig till fortkörning om du cyklar fortare än 7 kilometer i timmen på gångfartsområde? Om du svarar nej är du rättshaverist.

Anser du att bussar alltid i alla situationer har företräde framför cyklar? Om du svarar nej är du rättshaverist.

Anser du att det är förbjudet att cykla i klunga? Om du svarar nej är du rättshaverist.

Anser du att det är förbjudet att cykla på vandringsleder? Om du svarar nej är du rättshaverist.

revben sa:
JKolmo sa:

Du bränner mer fett på kroppen om du håller ner pulsen till dom lägre sportzonerna.
Tjockisen vill nog sluta vara tjock. Vill tjockisen ha bra kondis är roddmaskinen eller skierg överlägset.

Getabocken sa:
Allt detta tjafs om lagligt eller inte... Fram till den dagen då någon faktiskt blir dömd, i rätten, för att ha cyklat elcykel i skogen, så kommer det vara "lagligt". Det finns ingen praxis i ärendet ännu, vilket gör det oerhört svårtolkat.

Kan vi bara lägga ned diskussionen tills någon blir dömd? Er MTB-hobby är inte hotad av elcyklar. Sluta vara så skitnödiga nu.

Nä så är det kanske, men skulle det bli så nån gång i framtiden är jag säker på att det kommer ha att göra med att nån kom på den lysande idén att kalla elmoppar för e-mtb och tvärsäkert hävda att det visst är cyklar.... PUNKT

ForesterGuy sa:
Konkret sa:
Sixten Fors sa:

Eftersom jag inte är lika oallvarlig som du så tänker jag svara dig.

Nej jag brukar inte oallvarliga kalsonger.
Jag brukar kalsonger.

Jag har brukat långkalsonger vid två tillfällen senasre 5 åren. Jag är varmblodig. Jag brukar allvar. Jag tar av mig köldkappan.

Getabocken sa:

Fast det är väl exakt det den är, Inte av pendelcyklar förstås men av elassisterade MTB.

Jag lyssnar gärna på argument men jag har svårt att tänka mig annat än att med ökad effekt (el plus muskler istället för bara muskler) så ökar farten och både accelerationer och inbromsningar blir häftigare. Det kan ju vara sak samma på många ställen men i stadsnära skogar och på vandringsleder där vi samsas med många andra brukare ökar risken för konflikter. Redan utan elassistans klagas det ju regelbundet på att cyklister far fram som vettvillingar, skrämmer folk och lämnar fula spår.

Jag tvivlar inte en sekund på att det är svinskoj med el-mtb och att de kan framföras med gott omdöme men jag är rädd att de bidrar till att det höjs fler röster för ett generellt förbud mot skogscykling.

EDIT: Ovan alltså helt oavsett om det är lagligt eller inte med el-mtb i skogen. Det vore ju inte första gången nåt obra är lagligt på grund av att lagstiftningen släpar efter teknik- eller samhällsutvecklingen.

/Johan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp