SKBP - SvenskaKlossBytesProgrammet

bruce

Ny medlem
Som ett led i att hjälpa debuterande cyklistomaner till ett drägligare liv har Socialstyrelsen i ett samverkansprojekt med SCF samt ett s k nördforum inlett ett seriöst och allvarligt försök till klossbytesprogram. Programmet förväntas inte bara skapa ett bättre liv för de oerfarna cyklistomanerna utan beräknas även spara in 1,3 miljoner i sjukvårdskostnader årligen.

Programmet har som övergripande mål att minska skadeverkningarna men även överbrygga klyftorna mellan de olika marginaliserade grupperna, debuterande cyklistomaner å ena sidan samt de gamla, mer erfarna cyklistomanerna å andra sidan. Debutanterna riskerar nämligen att skada sig med nya vassa klossar som de inte riktigt behärskar (med s k spd-vurpa som följd) samtidigt som de erfarna också riskerar skador, paradoxalt nog på slitna klossar. En erfaren cyklistoman utvecklar oerhörda krafter vid s k rundtramp och riskerar då att slita loss en sliten kloss med ibland allvarliga skador som följd. Myndigheterna har därför gått ut med ett öppet brev till båda grupperna där de via nördforumet skall ges möjlighet att interagera.

De äldre, erfarna cyklistomanerna uppmanas att på nördforumet skänka sina gamla inslitna klossar till debutanterna med minskad skadeverkning som följd. Ett särskilt paket innehållande en stansad wellpappskiva (där de gamla klossarna med tillbehör kan vidhäftas) samt frankerade kuvert har tagits fram och delas ut i kända missbrukarmiljöer, s k skogsstigar.
SKBP.jpg

Myndigheterna hoppas även att de via forumet skall kunna identifiera både äldre, tidigare okända cyklistomaner samt nydebuterande missbrukare för att kunna erbjuda dem hjälp att komma ur sitt destruktiva levnadssätt. Myndigheterna har egna tjänstemän på forumet som håller uppsikt över processen, detta genom att registrera sig med vanliga, anonyma användar-ID, s k "nick". Detta har kritiserats av missbrukarna som känner oro över den personliga integriteten och metoden kommer att utvärderas samt prövas juridiskt senare under 2011.

Programmet har fått en rivstart sedan starten i augusti 2011, en sökning på Google ger över 32 000 träffar.
SKBPGoogle.png

Tillhör du någon av de ovan beskrivna grupperna? Klicka på länken för att läsa mer:
http://happymtb.org/forum/list.php/1

Ja, se dagens ungdom. Vilka bortklemade skitungar, hela högen!
Annat var det på min tid, när man började med kloss. Då var det ingen som varnade en för följderna, eller gick brevid och hjälpte till. Nej, man fick liksom klara sig själv. Testa sig fram. Visst ramlade man lite, men då lärde man sig ju hur det funkade med nya klossar.
Nu är jag inne på fjärde paret, andra uppsättningen pedaler och även om det känns tryggt med ett inkört par så kittlar det lite extra när man får trampa nya.
Men kom ihåg barn, låna inte ut till andra, hur mycket de än tjatar.
Man kan aldrig veta vilka stigar som de andra killarna varit på. De kanske tom varit och trampat asfalt! Det ska man passa sig jävligt noga för.
Det börjar lite lätt, med ett par hundra meter eller så och så fortsätter det. Till sist sitter man där med ergonomisk hjälm, strutstyre och kolfiber. Nej, fy fan. Håll er till skogen säger jag bara. Man har ju sett hur det gått för andra. Jävligt sorgligt.
/spd-junkie

Senast ändrad:
Underbart!!

Har just bytt mina gamla slitna klossar till ett par nya.
De gamla ligger på garagegolvet i väntan på tidigare beskrivna kuvert

Finns det ett utbytesprogram även för oss blandmissbrukare? Själv går jag på vispat ägg och syntetiskt SPD-SL?

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det ett utbytesprogram även för oss
> blandmissbrukare? Själv går jag på vispat ägg
> och syntetiskt SPD-SL?

Det finns fler, du är inte ensam :-) T

xdr skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt allvarligt en bra idé, jag hade blivit
> svinglad över ett sånt paket! :)

Idén var inte min, det var ngn annan lallare här på happy som kläckte den i ngn tråd sen försökte jag skoja till det lite.

Men helt allvarligt har jag beggade klossar om ngn vill ha, pma adress.

Detta borde bumpas.

Dessutom sitter numer på ett par också.
Har redan köpt nya så vill ni inte byta med några så går det också bra.

Beggnade klosar är väl ett Ilandsproblem, hur kan ni tramsa till det så?

Jag spara mina till bättre behövande.
men jag kan tänka mej att byta med någon om ni vill.
Man borde väl får två par SPD mot ett par Look Delta.
Och ett par SPD borde väl ge tre st. Duplo

Jag har flera utslitna kassetter och klingor liksom ett flertal punkade slangar, ni får betala frakten om ni inte bor i Dalarna.

Jag har ju precis hamnat i spd-träsket. Detta kunde ni väll ha varnat mig för innan jag provade för första gången. Tror ni att det ifnns något hopp? Och att byta eller ge bort gratis spd till intet ont anandes nydebutanter.. Är det inte straffbart?

Tillbaka
Topp