Skev ram efter cykling på trainer?

Rispan

Ny medlem
Var och införskaffade en trainer (Biltema) på vinst och förlust häromdagen. Bytte bakdäcket till slicks och satte allt på plats i går kväll. Jag körde mitt första pass för en stund sen. Med min pulsmätare inställd på intervallträning så tyckte jag att det blev ett mycket bra träningspass. Jag var lite rädd att det skulle bli trist i längden, men tyckte det var helt ok om man har lite go musik som pumpar ut ur högtalarna. Kanske är det ”nyhetens behag” nu i början men jag tror jag kommer köra en hel del på den i vinter . Det jag märkte var att eftersom bakhjulet är fixerad i trainern och när man kör på ett lite tyngre moment så "svajjade" ramen mot bakhjulet. Finns det nån risk att man kan skeva till bakpartiet på ramen? Kan man på nåt sätt pajja cykeln när man kör? Vad har ni för erfarenheter när det gäller den här typen av träning?
Tack för mig….

Hur är kvaliten på den, priset är klart överkomligt. Funderar på en själ men vill inte lägga ut närmare 2 laka innan man vet att man är fast. Låter den mycket?

/Joakim

är du säker på att det inte är trainern som sviktar?
för det ska gunga lite då det är gummibussningar i kopplingar på trainers (rent generellt, har inte tittat på biltemas).

har du trainertillverkarens snabbkoppling? är speciella för att cykeln ska sitta korrekt i trainern och inget ska hända.

Joakim D:

Jag tycker att trainern från Biltema verkar vara gedigen. Möjligtvis är regaget till magnetmotståndet lite klent, men tar man det bara lite försiktigt så går det bra. Jag har inte någon erfarenhet när det gäller ljudnivåer på andra trainer men jag tror inte den låter mer än nån annan. Visst viner det lite från bakdäcket men det var inget som störde mig.

En ram som sviktar i en trainer ska man nog inte ta ut på vägen eftersom påfrestningarna är enomrmt stora när man står och byter i en backe.

Vissa tillverkares garantier gäller inte om ramen har körts i en trainer som fäster i axeln. Jag har nått minne om att det togs upp på nån mejllista jag är med på. Hittar inte det just nu bara.

Men rent generellt sätt så är det ungefär samma problematik som när man sätter fast cykeln i framgaffeln på ett takräcke, droppisarna är inte gjorda för den typen av belstnignar som blir när man står upp och brötar. Cykeln skall ju luta på sig istället.

Jag har inte sett någon större skillnad på min 7 år gamla Tackx-trainer och Biltemas trainer, de är nog likvärdiga, trots att Tackx kostar det dubbla...

Men... jag har oxå hört ryktas att det är "ohälsosamt" för cyklar med alu-ramar om man står upp när man kör trainer, så min gamla Peugeot med stålram får agera trainer-hoj för min del. Det går att stå om man kör med låg kadens och håller jämn fart.

Jag upptäckte att det kanske inte var helt optimalt att köra en heldämpad mtb i en trainer. Tyckte att det verkade bli lite för stora belastningar mot infästningen för baksvingen när cykeln var fixerad i baknavet.

Rispan: Jag kör med min alu racer på trainer har inte märkt något problem med det.
Klart har man en "fulracer" så är det väl kanske bättre.

/Anders

Såg att min duska fulracer ram svikta jäligt mycket i trainern,trodde hela vevpartiet var skevt först
Får bli en ögonrunktning av ramen till våren...

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> Får bli en ögonrunktning av ramen till våren...

Publicera inga bilder på forumet bara... =)

Leo skrev:
> En av anledningarna till att jag köpte "rullar"
> istället för trainer till racern... :-)
>

"Rullar"?

Rullar, Tacx Ecotrack har jag, såna här:
T1025_Ecotrack_192x144_g.jpg

Cykeln ställs på helt utan fastsättning, sen trampar man iväg och håller sig på rullarna med balans och fart. Det går att styra/flyga av i 45 knyck om man vill... ;-)

Att köra på rullar ger riktigt bra rundtrampsträning, man märker av minsta fel man gör så man blir rätt fort mycket bättre på att trampa runt jämnt och fint. Sen är det också lite mer utmaning att köra på rullarna, man sitter inte fast som sagt och får styra lite hit och dit också. Helt enkelt mindre tråkigt än att pumpa trainer. ;-)

/Leo

EDIT: Har ett magnetmotstånd till rullarna också, så att man kan få lite motstånd och simulera lite berg och så också.

Senast redigerad av en moderator:
Skrivet av rikard idag 19:25 (Dölj användarens inlägg)

vito skrev:
> Får bli en ögonrunktning av ramen till våren...

Publicera inga bilder på forumet bara... =)

.........................................

Röntgning-röntga,nä inga bilder på ramen

Leo skrev:
> Cykeln ställs på helt utan fastsättning, sen
> trampar man iväg och håller sig på rullarna med
> balans och fart. Det går att styra/flyga av i 45
> knyck om man vill... ;-)
>

OJ!
Såna där visste jag inte fanns.
Rent spontant så ser det där både livsfarligt och kul ut på en gång.
Kanske ska ta sig en funderare alt. prova i butik innan man köper en Trainer, speciellt om cykeln kan ta stryk. Har ingen fulracer.

CykelCity köpte jag min Ecotrack hos. Riktigt kul grej, men är man ute efter att bara nöta och koppla bort tankarna helt så är det fel grej. Rullar kräver fokusering och sinnesnärvaro. :-)

/Leo

På den tiden jag var aktiv kördes det tävlingar på sådana "rullar" under vintersäsongen. Till dessa var det en stor visare kopplad. Kommer ihåg ett disktriksmästerskap som gick i Ramnäs, riktig roligt. Jag hade "strippat" min cykel på bromsar, växlar m.m. (just det, en fulSS).

drömmer mig bort ett tag....

Körde uppvärmning med min tävlings MTB ett helt år (2002?), med ett "ful-hjul" med slicks på.
Det var en heldämpad Trek Fuel (den värsta).
Uppvärmningen var oftast runt 45min lång. Och jag körde runt 25-30 tävlingar skulle jag tro.
Det blev ingen åverkan på den cykeln och den rullas hel och fin fortfarande av en kompis farsa.

EDIT: Jag tror till och med att jag använde mig av ett LVG hjul om jag inte mins helt fel. Och även att det gjorde så att bakgaffel fick tryckas ihop, så blev det inga skador.

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp