Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
”gå”...?Har frågat på xxl:s cykelreperationsavdelning och på cykelklubben jag är med i och ingen har trott att det skulle gå att rikta upp. Visst det kostar en tusenlapp + lite verktyg för ett nytt hjul men annars får jag lägga hälften på något som kanske inte ens blir bra.
Det är ju inte jätteroligt med specialverktyg. Förstår vad shimano tjänar pengar på. En BBT-9 från parktool eller vevlagervertyg på 16 hakar och 44 mm ytterdiameter funkar. Där är dock spår på insidan av låsringen också.
Om jag väljer ett nytt hjul med 6 bultsfäste då behöver jag en ny bromskiva eftersom den gamla är för centerlock. Sitter 6bults fäste på samma ställe som centerlockskivan så att bromsklossarna passar?Shimano tjänar gissningsvis betydligt mer pengar på att tillverka och sälja slitdelar som kedjor, kassetter och drev än verktyg. Kassettavdrageren behöver du för eller senare ändå.
För att rikta fälgen behöver du inte ta av någonting och köper du nytt hjul kan du välja ett med 6 bultsfäste för skivan (så behöver du bara flytta kassetten och slipper det extra specialverktyget). Givet att du har T25-bits/mejsel hemma förstås.
Om jag väljer ett nytt hjul med 6 bultsfäste då behöver jag en ny bromskiva eftersom den gamla är för centerlock. Sitter 6bults fäste på samma ställe som centerlockskivan så att bromsklossarna passar?
Har du något förslag på ett 29 ekrat hjul för centerlock, shimanonab och 29 tum? Letar febrilt men du verkar behöva utomlans för att hitta detta.Ja det passar men 24 ekrar låter lite glest. Skulle hellre satsat på 32-ekrat hjul. Ventilhålet på MT500 är för Presta-ventil alltså 6,5 mm. Står nedanför:
![]()
WH-MT500 29" Rear Wheel
Features New and lighter bearing system 11-speed compatible Center-Lock System Product features Use: Cross Country / Marathon / Tour / All Mountain Model: WH-MT500 Rear Wheel Rim Size: 29" Dimension: 622...www.bike-discount.de
Hjulet i inlägg 34 är inte för 8 delad kassett som jag har. Jag kan säkert beställa ett av ovanstående. Känner mig dock osäker på axelbredden fortfarande även om det är 135mm mellan fästena. Som jag förstår det är det axelns längd man mäter.För att få reda på den måste jag första ta av kassetten och mäta bredd och längd på denna.Jag länkade på förra sidan igår kl. 11:11 i inlägg nr 34 åt dig.
Bikester som du länkade skickar också sina beställningar från Tyskland, det är bara att sidan råkar ha svensk text och svensk kundservice.
Om det länkade hjulet i inlägg 34 är för dyrt så finns även t.ex. nedanstående exempel:
Shimano | Mavic - Deore FH-M6000 | XM 119 - 28 / 29 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR
Shimano | Mavic ▶ Solid 28 / 29 inch wheel for Cross Country and Trail Riding. 8- to 11-speed compatible.www.bike24.com
Shimano | WTB - Deore XT FH-M8000 | ST i25 - 29 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR
Shimano | WTB ▶ 29 inch wheel with UST Tubeless compatible WTB ST i25 rim & high-quality Deore XT hub.www.bike24.com
Hjulet i inlägg 34 är för "Freehub Compatibility: 9-/10-speed Shimano/SRAM; 11-speed Shimano MTB, 11-speed SRAM NX (PG-1130) "Hjulet i inlägg 34 är inte för 8 delad kassett som jag har. Jag kan säkert beställa ett av ovanstående. Känner mig dock osäker på axelbredden fortfarande även om det är 135mm mellan fästena. Som jag förstår det är det axelns längd man mäter.För att få reda på den måste jag första ta av kassetten och mäta bredd och längd på denna.
Säger du det så tar jag bort inlägget nu. Du får säkert hjälp av någon annan istället. Lycka till!Hjulet i inlägg 34 är inte för 8 delad kassett som jag har.
Är det för att irritera läsarna som du envisas med att kalla "hjul" för "däck"?Blev till slut detta däcket WTB - Deore XT FH-M8000 som jag köpte.