Skicklig alu-svetsare i Malmö/Lund?

Wiciman

Aktiv medlem
Har upptäckt en spricka i sadelröret på min FS, en Vitus Escarpe VR 29” från 2018.

Försiktigt körd och inte en skråma på cykeln i övrigt så antar att det rör sig om konstruktionsfel eller utmattning. Sprickan går som en cirkel runt (nästan hela) sadelröret, precis vid en svetsfog.

Någon som känner till en erfaren och kompetent ramsvetsare i Malmö/Lund som vet vad det innebär att reparera aluminium?

Jag föreställer mig att man vill svetsa eller hårdlöda sprickan samt eventuellt lägga någon form av förstärkning/förband i det tunna godset.

Och sedan värmebehandla?

Bilagor

• IMG_6607.jpeg
    IMG_6607.jpeg
    1 MB · Besök: 282
Senast ändrad:
Tänk på att insidan av röret kan behöva slipas eller brotschas på något vis efteråt så att sadelstolpen går i. Man vill inte svetsa bara på ytan utan man vill ha ordentlig inbränning i materialet och då kan svetsen sticka ut lite åt båda hållen så att säga. Någon typ av förstärkningsplåt är nog inte heller dumt att lägga över.

Har upptäckt en spricka i sadelröret på min FS, en Vitus Escarpe VR 29” från 2018.

Försiktigt körd och inte en skråma på cykeln i övrigt så antar att det rör sig om konstruktionsfel eller utmattning. Sprickan går som en cirkel runt (nästan hela) sadelröret, precis vid en svetsfog.

Någon som känner till en erfaren och kompetent ramsvetsare i Malmö/Lund som vet vad det innebär att reparera aluminium?

Jag föreställer mig att man vill svetsa eller hårdlöda sprickan samt eventuellt lägga någon form av förstärkning/förband i det tunna godset.

Och sedan värmebehandla?
Jigga upp. Skära ut och svetsa i.... Och svetsa på en hylsa över .... Eventuellt Kryo behandla om man har den möjligheten annars låta tiden lösa härdningen.... Frågan är om arbete/kostnad rättfärdigar lagning...

Ajdå, ja tiden går.

Nästa är https://www.olofssonssmedja.se/ i Staffanstorp. Har svetsat rätt mycket aluminium till mig men det har varit i tjockare gods så ingen egen erfarenhet av de tunnare sakerna där.
Alternativ tre är Hapab. Samma erfarenhet som av Olofsson.

Ja jag har haft sönder mycket i aluminium ;)

återupplivar tråden här lite :)

Någon som känner till ett ställe i malmö? Ramen på min el cykel har gått itu

Bilagor

• 20260119_000557.webp
    20260119_000557.webp
    148.8 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp