Skillnad i motorkaraktär mellan dom olika tillverkarna?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Hur skiljer sig motorkaraktärerna mellan dom olika tillverkarna som t.ex. Bosch CX Performance, Brose 2.2, Shimano EP8, Yamaha PW-X3, och ev. andra motorer som ligger ungefär i samma nivå effektmässigt?

Har någon tillverkare valt att satsa på hög effekt i bottenregistret, men att det planar ut mot toppen när man närmar sig 25 km/h?
Har någon annan valt att begränsa effekten på så vis att man måste trampa fortare på lägre växel för att få ut full effekt?
Har någon tillverkare valt att låta motorn vara ett kraftmonster genom hela registret?
Uppfattas effekten i motorerna likvärdig i praktiken, eller känns det fysiskt lättare att cykla med en viss motor än med ett annat fabrikat?

Jag har endast erfarenhet av Bosch CX Performance med 75nm, så det vore jätteintressant att höra hur ni andra uppfattar just era cyklar med era motorer! 😃

För min del, om jag skulle skaffa en cykel med elassistans, så vore det helt avgörande att det är lågt motstånd (mekaniskt eller elektromagnetiskt) när motorn inte driver. Min fru har en Bosch Performance CX (75 Nm, 2017) och den har ett tydligt motstånd när motorn är avstängd eller över 26 km/h.

Om någon hittar mätningar på motstånd eller beskrivningar av konstruktioner med någon form av koppling, så vore jag intresserad av att läsa.

För min del, om jag skulle skaffa en cykel med elassistans, så vore det helt avgörande att det är lågt motstånd (mekaniskt eller elektromagnetiskt) när motorn inte driver. Min fru har en Bosch Performance CX (75 Nm, 2017) och den har ett tydligt motstånd när motorn är avstängd eller över 26 km/h.

Om någon hittar mätningar på motstånd eller beskrivningar av konstruktioner med någon form av koppling, så vore jag intresserad av att läsa.
Fazua bör ligga bra till:

Jag har en Fazua 60 och märker inget extra motstånd alls när den inte driver. När man trampar snabbare än 25 fasar den ut assistansen på ett väldigt mjukt sätt. Diggar den skarpt!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp