Skillnad komfort kolfiberhjul eller alu

twallsten

Medlem
Generellt, är det någon märkbar skillnad i komfort mellan dimensionsmässigt likvärdiga kolfiberhjul eller aluminum? Kan inte hitta så mycket om detta men här har säkert många praktiska erfarenheter.

Tänkte köpa nya hjul för att det är kul samt flytta de tunga standardhjulen till trainern, och väljer mellan ett par alu eller ett par bättre begagnade kolfiber från ett känt märke, båda 19mm innerbredd och ca 30mm profilhöjd och planerar att köra med 28-30mm däck. Jag jagar inga tider och viktskillnaden/prisskillnaden är inte jättestor, men jag verkar vara mer känslig än andra för de små vibrationerna från asfalten som gör att det börjar tingla lite i fingrarna. Så, rent komfortmässigt och främst med tanke på denna typ av vibrationer, märker man skillnad på Alu eller kolfiber?

Cykeln i övrigt är i kolfiber, så lite roligt med kolfiberhjul såklart bara för att, men inte på bekostnad av komfort.

Senast ändrad:
Generellt, är det någon märkbar skillnad i komfort mellan dimensionsmässigt likvärdiga kolfiberhjul eller aluminum? Kan inte hitta så mycket om detta men här har säkert många praktiska erfarenheter.

Tänkte köpa nya hjul för att det är kul samt flytta de tunga standardhjulen till trainern, och väljer mellan ett par alu eller ett par bättre begagnade kolfiber från ett känt märke, båda 19mm innerbredd och ca 30mm profilhöjd och planerar att köra med 28-30mm däck. Jag jagar inga tider och viktskillnaden/prisskillnaden är inte jättestor, men jag verkar vara mer känslig än andra för de små vibrationerna från asfalten som gör att det börjar tingla lite i fingrarna. Så, rent komfortmässigt och främst med tanke på denna typ av vibrationer, märker man skillnad på Alu eller kolfiber?

Cykeln i övrigt är i kolfiber, så lite roligt med kolfiberhjul såklart bara för att, men inte på bekostnad av komfort.
Jag vill påstå att luftkammaren är 99% av komforten, dvs att fälgmaterial är sekundärt.
Jag kör 21mm fälg till 28mm däck och hjulprofilen blir då optimal med riktigt bra komfort. 19mm till 28/30 kan vara snäppet smalt.

Mest nytta har du troligen av att gå tubeless för att kunna sänka trycket utan att riskera snakebites. Sedan har väl antalet ekrar (och hur de är konstruerade), sättet de är förankrade och med vilken spänning säkert en roll. Så om vi enbart pratade om aluminium- vs kolfiberfälgar, så vettifan.

Jag tycker det är enorm skillnad mellan ett par styva kolfiberhjul med högprofil tex enve, och ett par lättvikts aluhjul som tex fulcrum racing zero. Känns som att cykla på sammet när man byter till fulcrumhjulen.
Men det är två ytterligheter.

Och lufttryck gör ju ännu större skillnad såklart.

Senast ändrad:
ja det stämmer ju. liksom på mtb som också har lägre profil på kolfiberfälgarna.

dock på landsväg tycks det för många svårt köpa kol och inte samtidigt falla för frestelsen med hög profil. och det är ju de som hörs (så in i helvete) och som jag tänkte på.

övriga går under radarn. de kanske är fler än jag tror?

Tillbaka
Topp