Skillnad mellan cykel klasser?

twinzer

Medlem
Blir lätt förvirrad av alla defenitioner av MTB cyklar. Och ja, jag har använt sökfunktionen utan att riktigt få alla svar jag söker. Tråden om förkortningar gav en del svar.
Ute efter en heldäpad cykel och blir lite frågande. Och inte blir det bättre av en del försäljares aningen vaga förklaringar.
Vad går gränsen mellan de olika cyklarna. Verkar som att en cykel som på ett ställe kallas för "Trail" kallas av andra för "All-mountain" för att på en tredje sida defenieras som "Enduro". Annat exempel är Cannondale Rush som hos Cykloteket kallas för en Maraton mtb men på mtbr.com finns under "All-mountan".
Vad karakteriserar de olika segmenten enligt er.

Trail vad jag vet är lite mer slag och kralligare cykel än en vanligt xccykel. 130mm slag kanske.
All Mountain och Enduro borde vara samma sak som Enduro med lite mer slag än Trail, sunrt 150mm kanske.

Cannondale Rush ligger under Marathon under All Mountain, ungefär som Trail med lite mer slag än xc men ändå väl fungerande för att köra Marathonlopp och andra lite mer tekniska långa tävlingar.

Jo gränserna har suddats ut på senaste år...
När jag började cykla mtb(halvägs till hedenhös,1999) fanns det xc,dh och landsväg.
Cerro är på rätt väg med förklaringen per definition.
Dock skulle jag säga att enduro, all mountain och trail är samma sak.

Obed: Kan du kolla in Specialized Enduro och ärligt säga att den är bra för långloppsmarathon? Då menar jag givetvis den nya.

twinzer skrev:
-------------------------------------------------------
> Ute efter en heldäpad cykel och blir lite frågande. Och inte blir det bättre av en del
> försäljares aningen vaga förklaringar.

Well, det är väl delvis en fråga om vem du vänder dig till, säljarna på de stora kedjorna brukar inte vara så insatta i vad som är vad. För dem finns det oftast bara tre sorters mtbs, helstela, heldämpade och hardtails. Heldämpade funkar för allt upp till downhill, hardtails hojar man mtb-vättern och 08xc på, och helstela köper man till ungarna så de har någonting att cykla till skolan med.

> Vad går gränsen mellan de olika cyklarna. Verkar som att en cykel som på ett ställe kallas för
> "Trail" kallas av andra för "All-mountain" för att på en tredje sida defenieras som "Enduro".

Same shit, different name. Bl a har olika tillverkare olika namn för de olika aktiviteterna. På specializediska heter det Enduro, på marchozziska heter det All Mountain. Typ.

Mitt tips är att du inte stirrar dig blind på de olika benämningarna, utan istället frågar dig själv vilken typ av cykling du tänkt använda fullgungaren till. Som du själv skrev så är det inte alltid så lätt att dra några klara gränser mellan de olika kategorierna. Cannondale-frågan är ett bra exempel på det. Cykloteket gör bedömningen att den passar för marathon, medan någon på MTBR har gjort bedömningen att den är lämplig som AM-hoj. I själva verket funkar den säkert för båda delarna. (Tror även att vissas omdömen om Cannondale färgas av deras tidigare kvalitetsproblem, då de fick öknamnet crack'nfail, eftersom de kunde ramla i bitar ibland. Vet dock inte hur det är med den saken nu, personligen får jag i alla fall känslan att de numera fokuserar mer på kvalitet än tekniknörderi.)

cerro, namnen stämmer nog inte på Specialized Enduro och epic. De borde ha bytt namn. Enduron är för episka långa skogsturer, så gör jag iaf med min Enduro. Epic är inte direkt gjord för komfortcykling för ett allmountain-fetto som jag, även om den säkert duger till det. Men komfort-optimerad är inte Epic.

Oooh, vilken spännande språkförbistring som råder här.
Specialized Enduro må vara ett olyckligt namnval men har ingenting att göra med enduro/endurance som helt enkelt är långlopp eller marathon som det även kallas internationellt.

MBR's gamla test av 'Enduro bikes' innefattade Trek Fuel 95, Specialized Epic comp, Cannondale Scalpel 900 och Orange Sub 3.

Tillbaka
Topp