Skillnaden på rock shox revelotion och recon

hammrstrm

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Vad är skillnaden på gafflarna.

Rock Shox Recon 140mm travel, 15x110mm Boost, 1.5 tapered steerer

ROCKSHOX Revelation RC Motion Control-dämpning / OneLoc Remote / Koniskt styrrör / Boost110 / 120 mm slagläng

Bortsett från slaglängden då. Vilken gaffel är "bäst" för en 90kg Karl som ska studsa omkring i Stockholmsskogarna?

(Står och väljer mellan 2 cyklar, båda hardtail, 29" med 65 respektive 66 grader gaffelvinkel )

Har försökt googla men blir inte klok på vad som är vad...

Revalation är den bättre gaffeln. Jag tycker recon för klen om man ska stutsa runt på 140mm. Fast det verkar vara olika typer av cykel så du får välja det först kanske

Edit. Har haft recon inte revalation.

Revalation är den bättre gaffeln. Jag tycker recon för klen om man ska stutsa runt på 140mm. Fast det verkar vara olika typer av cykel så du får välja det först kanske

Edit. Har haft recon inte revalation.

Aha okej. Den med revelotion är allebikes mb31 med dropper Och den med 140 är ns bike eccentric

Ok, behöver man en eccentric med140 så behöver man också en bättre gaffel. Det är min uppfattning.

Kör msn xc ät recon ok men 120mm räcker

Revelation har väl 35 mm gaffelrör också, så den lär ju vara betydligt mer vridstyv.

Exakt, Revelation har vanligtvis Motion Control och Pike Chargerdämparen. Men Revelation går att uppgradera till Charger då det är samma chassi. Jag kör en Revelation som jag bara höjt till 150 då jag är en enkel man och vill ha så lite rattar och vred som möjligt på cykeln ? Funkar bra för allting hittills, stigcykling, svenduro och kört lite bikepark.

Kör revelation, det är samma chassi som pike men har en enklare dämparenhet. Motion control eller charger 1. Går dock uppgradera dämparenheten senare så den blir som en pike. Recon är 32mm ben (Rev har 35) å solo air etc dvs en enklare gaffel. Har även en recon på min ht å för att vara en budgetgaffel är den helt ok men milsvidd skillnad i styvhet mm mot revelation. Går inte köra tokens i recon heller om det inte är gold versionen.

Exakt, Revelation har vanligtvis Motion Control och Pike Chargerdämparen. Men Revelation går att uppgradera till Charger då det är samma chassi. Jag kör en Revelation som jag bara höjt till 150 då jag är en enkel man och vill ha så lite rattar och vred som möjligt på cykeln ? Funkar bra för allting hittills, stigcykling, svenduro och kört lite bikepark.

Okej, man kan alltså höja slaglängden? Vad gör man då för ingrepp på den? Vad kostar de?

Tillbaka
Topp