skitig kedja

skitig kedja
Varmt vatten, diskmedel, diskborste... och låter bli att vänta allt för länge mellan rengöringarna.

Senast redigerad av en moderator:
skitig kedja
Du menar så här?

100_0006_2.jpg

Läs mer i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/20537/20537

/Leo

skitig kedja
Oavsett om man kör med diskmedel, 5-56, avfettning, diesel, fotogen etc etc etc....och gnuggar med trasor, scotch-brajt el dyl så mycket det går, och då t om skiner kedjan så vackert i solen.
Men ändå så lossnar ju inte skiten MELLAN länkarna, måste väl vara viktigaste stället !?.

Där skulle man behöva köra med nåt smalt (typ piprensare indränkt i nåt rengöringsmoj)?
Men att köra mellan varje länk för sig (är väl typ 114 stycken) tar ju väldig tid, och jag gör dessutom alltid ren min cykelkamrats kedja också, för hon gör så mycket annat gott för mig ;-))
Men herrejösses, det blir ju då ingen tid alls kvar för vare sig cyklingen eller, gud förbjude, inte heller happysurfing.....

Så hur får ni rent MELLAN länkarna ?
Och kanske bäst att tillägga:
Alltså utan att ta av kedjan och lägga i badet si oder så (jo jag vet att man helst skaaaa göra så).

/Per D

skitig kedja
sprutar på lite diesel lr annan oljebaserad sak. sedan blåser ja med tryckluft och högt tryck.. får rent mellan länkarna på ett kick och tar inte alls lång tid.

gjorde de precit. kasett kedja och framdrev. blanka på kanske 7 minuter?.

skitig kedja
Pendelhojarna - tvättas inte alls. Det gäller att kapsla kedjorna med seg gucka som gör att inte skiten och vattnet tränger in, speciellt på vintern:) Bara bomba på med en skön blandning av teflonspray och xc-olja. Sedan byter man ut drivlinan till våren. Stationscommutern har nog orginalfettet från -91 kvar :o

Skogshojen - diskmedel, fälgrengöring, avfettning eller vad jag har för handen. Borsta och blås rent med fullt tryck på slangen. Avfettningsbad i samband med kedjebyten (var 50-70e mil). Tvättar väl kedjan när den ser skitig ut, dvs inte efter varje tur.

skitig kedja
Har cyklat sen ja va.. år..:)

Har aldrig någonsin tvättat kedjan på ngn av mina cyklar och växlar man rätt, inte läggar 1:an och 9:an och trampar på, så kronglar dom aldrig..

Varför tvätta kedjan? mer än de estetiska:D

skitig kedja
Tvätt kedjan är bortkastad tid. På med rikligt med olja efter turen, så får den tid att tränga in. Torka av innan nästa tur. Byt kedja ofta.

Tillbaka
Topp