Skivbroms: 180 mm skiva fram och 160 bak till XC?

Fahrrad

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att uppgradera min Scott Scale 60 med skivbormsar (Det sitter V-bromsar på nu).
Jag tränar XC året om, och hade tänkt köra någon tävling till sommarn.
De bromsar jag har kollat på, och som jag tycker verkar OK är Avid Juicy 5.

Men det jag har sett är att t.ex. Scott och Trek har monterat 180-185 mm skivor fram
och 160 mm skivor bak på sina nya XC-hojar. Frågan är: behövs det? Råder ni mig
att följa deras exempel och köpa större skiva fram?

Även tacksam för andra tips på skivbromsar som ni kan rekommendera i samma prisklass som Juicy 5.

Senast redigerad av en moderator:
160 är liiite lättare och räcker för att få stopp på cykeln. Åker du myket utför i branta backar så gör 180 att du inte behöver ta i lika hårt för samma bromsverkan plus att den kyls av lite bättre.

Är du lätt så räcker 160 definitivt. Är du ett XC-fetto så kankse 180 passar bättre.

180mm fram ett måste för XC? Absolut icke.

Lika bra att köpa 180mm om du ändå skall köpa nytt? Ja typ om man inte är rädd för några gram extra.

Jag körde DH-light med 160mm/160mm så för XC räcker det gott och väl men inte helt fel med 180mm fram.

s skrev:
-------------------------------------------------------
plus att den kyls av
> lite bättre.
> .

Varför kyls en 180 skiva bättre?

Ville skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> plus att den kyls av
> > lite bättre.
> > .
>
>
> Varför kyls en 180 skiva bättre?

Större yta.

s skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > plus att den kyls av
> > > lite bättre.
> > > .
> >
> >
> > Varför kyls en 180 skiva bättre?
>
> Större yta.

Jo, det är det argumentet man brukar få. Jag har haft denna diskutionen förut med några vänner men jag har aldirg fått någon riktig förklaring. mer än just så.

Men samtidigt har du mer material som skall kylas av. Säkert att det gör en liten skillnad. Men tror vi att den enns är teoretisk i samanhanget?

Skivan värms med samma effekt oavsett hur stor den är, däremot lämnar den mer värme (kyls av) till omgivningen om den är större, och värms upp långsammare eftersom det är mer matreal som ska värmas (högre värmekapacitet)

dvs större skivor tar längre tid att bli varma, och om du bromsar med hög effekt länge håller de lägre temperatur än omtsvarande mindre skivor som bromsas med samma effekt

Ville skrev:
> Jo, det är det argumentet man brukar få. Jag har
> haft denna diskutionen förut med några vänner
> men jag har aldirg fått någon riktig
> förklaring. mer än just så.
>
> Men samtidigt har du mer material som skall kylas
> av. Säkert att det gör en liten skillnad. Men
> tror vi att den enns är teoretisk i samanhanget?

Vad är problemet? Tror du inte på termodynamik, eller?

De stora skivorna tar ju längre tid på sig att tappa vrämen med, men jo, jag förstår teorin. Men är det enns realistiskt att ta med det i beräkningen när man köper bromsar?

Målar du skivan svart så kyls den något snababre med men så fort cykeln rullar skulle det vara försumbart så ingen gör det.

Och om man ser på hur bromsar ser ut idag så är jag skeptisk. Men jag har inte räknat på det. så kanske någon annan kan göra det åt mig?

Ser vi tex på skivor som är ventilerade så skulle man alltså enligt er teori lika gärna gjort skivan med mer material. Mycket billigare och enklare att göra.
Och ser man till Hopes ventilerade skiva där de själva säger att du kan uppnå en 15% svalare broms på en skiva som har nästan dubbla kylytan plus bättre luftflöde så borde ju den skillnad som en 185 skiva göra istället för en 165 skiva vara väldigt mycket mindre. Troligen bara någon enstaka procent.

Så frågan är..Är det något som någon har räknat på eller är gissar vi bara här?

Ville skrev:
...
> Jo, det är det argumentet man brukar få. Jag har
> haft denna diskutionen förut med några vänner
> men jag har aldirg fått någon riktig
> förklaring. mer än just så.

Förmågan att leda bort värme är direkt proportionell mot ytan.

> Men samtidigt har du mer material som skall kylas
> av.

Mängden energi som skall ledas bort är densamma. Bromsenergin efter inbromsning är lika stor i båda skivorna, men i den större skivan är energin fördelad över en större yta ( = lägre temperatur). Det är alltså en mindre mängd energi per yta som skall ledas bort.

Den större skivan har också högre periferihastighet, vilket gör att en större luftmängd passerar under ett varv. Mer sval luft som kan leda bort energin.

> Säkert att det gör en liten skillnad. Men
> tror vi att den enns är teoretisk i samanhanget?

Det går nog att mäta med en enkel kökstermometer. Men det har nog ingen praktisk betydelse.

Istället för ventilerade skivor kan man göra större skivor, svar ja
Men du kna inte göra tjockare skivor, då ökar du bara värmekapaciteten men inte kylförmågan (mer än marginellt)

Större skivor rör sig även fortare genom luften än mindre, vilket ökar avkylningen.
Tänk även på att arean ökar med kvadraten på radien, dvs dubblar du radien ökar arean med 4ggr, med andra ord är det ett effektivt sätt att öka avkylningen.

Om det sen behövs på en cykel är ju en annan historia, det vågar jag inte svara på.

Tänkvärt är också att eftersom hävarmen blir längre krävs mindre kraft för samma bromseffekt, dvs du behöver inte trycka lika hårt i handtaget, det kan ju vara trevligt, har dock inget med avkylningen att göra utan är bara en "bonus" :)

Är väl rätt logiskt att skivor med större diameter kyls fortare eftersom de är längre tid ute i friska luften innan de ska "in" i bromsarna igen.

Angående rubrik så är 180mm mest bara onödigt på xc tycker jag. Körde lite med 185mm skivor hösten 2006 eftersom bromsarna bara fanns med de då tar bara i lättare och större chans att de blir skeva och så.

Numera kör jag med 160mm fram och 140mm bak, fungerar helt klart bra, även i lite längre backar.

Ville skrev:
...
> Och ser man till Hopes ventilerade skiva där de
> själva säger att du kan uppnå en 15% svalare
> broms på en skiva som har nästan dubbla kylytan
> plus bättre luftflöde så borde ju den skillnad
> som en 185 skiva göra istället för en 165 skiva
> vara väldigt mycket mindre. Troligen bara någon
> enstaka procent.

En del av värmeledning består av utsrtålning och för de innre ytorna som alltså är riktade mot varandra så innebär det att de strålar på varandra och bara kan leda bort värme genom att luft passerar mellan dessa.

> Så frågan är..Är det något som någon har
> räknat på eller är gissar vi bara här?

Vi gissar inte, men som sagt, om det har någon praktiskt betydelse eller inte orkar då inte jag räkna på.

cerro skrev:
> Är väl rätt logiskt att skivor med större
> diameter kyls fortare eftersom de är längre tid
> ute i friska luften innan de ska "in" i bromsarna
> igen.

De är ute i friska luften precis lika länge om varvtalet är detsamma.

s skrev:
>
> Det går nog att mäta med en enkel
> kökstermometer. Men det har nog ingen praktisk
> betydelse.

Här tror jag du satte huvudet på spiken.

Jag tror vi alla är överens om att det finns teoretiska skillnader. Men är det värt att ta med i beräkningen när man köper bromsar. Jag tror inte det.

Men det vore intresant att få någon som kan räkna på det. Dock är inte temperatur så enkelt att räkna på alltid. Visst är förmågan att leda bort värme är direkt proportionell mot ytan. Men samtidigt inte då man kunde förlängt ytan ner mot navet istället för att göra en svår konstruktion med ventilering genom bromsytan.

Värmen tillförs ju på en punkt och det är ju på den punkten man vill ha mer yta.

Finns det inga tyska bromstester som visar vilka temperaturskillnader i oljan vi pratar om.

Ville skrev:

> Visst är förmågan
> att leda bort värme är direkt proportionell mot
> ytan. Men samtidigt inte då man kunde förlängt
> ytan ner mot navet istället för att göra en
> svår konstruktion med ventilering genom
> bromsytan.

Bra idé. Ytan ner mot navet får förvisso lite lägre periferihastighet jämfört med Hopes dubbelskiva, men lite material måste ju ändå finnas där för att hålla skivan på plats så viktökningen kanske är försvarbar i förhållande till den ökade kyleffekten. Den borde ju stråla bort värme bättre också. Ta patent!

s skrev:
> Ville skrev:
> -----
>
> > Visst är förmågan
> > att leda bort värme är direkt proportionell
> mot
> > ytan. Men samtidigt inte då man kunde
> förlängt
> > ytan ner mot navet istället för att göra en
> > svår konstruktion med ventilering genom
> > bromsytan.
>
> Bra idé. Ytan ner mot navet får förvisso lite
> lägre periferihastighet jämfört med Hopes
> dubbelskiva, men lite material måste ju ändå
> finnas där för att hålla skivan på plats så
> viktökningen kanske är försvarbar i
> förhållande till den ökade kyleffekten. Den
> borde ju stråla bort värme bättre också. Ta
> patent!

Av mina erfarenheter på att räkna på temperatur så tror jag snarare att de som gör ventilerade skivor vet något som inte jag vet. Därför tror jag som sagt att skillnaden mellan en 180 och en 160 skiva i värmeutveckling är försumbar. (ventilerade skivor slungar väll luft tex?)

Men när kommer de tyska testerna som jag efterfrågade?

Jag e fet! så jag ska beställa en 185 fram & 160 i bak, i april. Även om jag kan slå framåtvolter med mina mekaniska hayes mx2 160'or på min nuvarande hoj idag. Det är en ren principsak! :)

Skillnaden mellan 160 0ch 180 skivor är försumbar i alla lägen. Är det mer bromskraft som krävs skall du ha 200, då börjar det hända något. Framförallt i kombination med flerkolvsok.

Jag kör XT 160/160 och har laborerat med 180. Märkte ingen skillnad. När cykeln gick DH i alperna saknade jag tuffare bromsar och större skivor men aldrig annars.
-Det är skillnad på att pumpbromsa i 6-8minuter oavbrutet eller bromsa en gång var 15sec som i sverige, om ens det.

För XC och stigtrixande är det skönt med små rotorer för de klarar smällar bättre, och får färre av dem.

Tack för alla svar, och diskussionen om skillnaden i avkylning hos skivorna!
Vad jag lyckades komma fram till är alltså att det inte är särskillt stor skillnad
mellan 180 och 160 skivor; och därför är det bättre att välja en mindre skiva till XC-cykling.

Till fråga nummer två då,
Har ni några andra bra tips på skivbromsar som alternativ till Avid Juicy 5 i samma prisklass?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp