Skivbroms på gammal ram?

pekkasteele

Ny medlem
Skivbroms på gammal ram?
Hej, har en gammal ram från ca. -95 som jag gillar skarpt, tänkte göra en "citybike" av den och cykla till jobbet med osv, men den har ju inte skivbromsfästen, vet att det finns adaptrar, hur fungerar sånna? Erfarenheter?

Bäst hade ju varit om det finns någon med erfarenhet av att svetsa på fästen, någon som känner till företag för det?

mvh Peter Ståhl

Skivbroms på gammal ram?
Svetsa är nog inte så bra som det låter med tanke på att ett svetsat fästa belastar rören mycket hårdare, och det är de kanske inte dimensionerade för.
Adaptertypen som fäster i QR i ena änden och cantipiggen i andra verkar överlägset bäst.

Annars (mini-)V och bra gummi. Det räcker långt så länge det inte är snöslask och minusgrader.

Skivbroms på gammal ram?
På min vinterpendlar-MTB har jag satt på en stel gaffel med skivbromsfäste, och i bak kör jag V-broms. Det fungerar tillräckligt bra.

Skivbroms på gammal ram?
Bästa gammelbygget med modifiering till skivbroms?

Det blev jättekonstigt med länken. Sök på Tjabba och Bridgestone.

Senast ändrad:
Skivbroms på gammal ram?
Konvalj skrev:
-------------------------------------------------------
> På min vinterpendlar-MTB har jag satt på en stel gaffel med skivbromsfäste,
> och i bak kör jag V-broms...

Smart!

Skivbroms på gammal ram?
Hasse#7 skrev:
> Bästa gammelbygget med modifiering till
> skivbroms?
>
> Det blev jättekonstigt med länken. Sök på
> Tjabba och Bridgestone.

Kul du kom ihåg det projektet :O) och jag kan meddela att det funkar fint fortfarande med modifieringen ,tjejen använder cykeln till och från jobbet titt som tätt.
ÅsaNisse som man är så har jag precis kommit in från garaget där min GT peace fått färg på sig(cotic:s black grape) efter att ha varit stålren behandlad med linolja som inte höll så bra som jag hade hoppats.

Senast ändrad:
Skivbroms på gammal ram?
Tjabba skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bästa gammelbygget med modifiering till
> > skivbroms?
> >
> > Det blev jättekonstigt med länken. Sök på
> > Tjabba och Bridgestone.
>
>
> Kul du kom ihåg det projektet :O) och jag kan
> meddela att det funkar fint fortfarande med
> modifieringen ,tjejen använder cykeln till och
> från jobbet titt som tätt.
> ÅsaNisse som man är så har jag precis kommit in
> från garaget där min GT peace fått färg på
> sig(cotic:s black grape) efter att ha varit
> stålren behandlad med linolja som inte höll så
> bra som jag hade hoppats.

Jodå jag kommer ihåg sånt som är intressant. Som bonus blev jag väl i tråden utsedd till inspektör från femtitalet :-)

Skivbroms på gammal ram?
Ja har ett fulsvetsat fäste på min pendlarhoj av 2 mm plåt, det funkar kanon men hade varit bättre med tjockare förstås. Har även förstärkning mellan kedje och sadelstag.

/T

Skivbroms på gammal ram?
Tack alla för svar, vill helst itne ha V-broms för ramen flexar rätt mycket där uppe, men vissa av dom där adaptrarna såg ok ut, inte så stora, men på svetsning vore ju att föredra, men verkar itne vara nått som någon direkt gjort?

Får fundera vidare lite då!

Skivbroms på gammal ram?
JO men ramen är ju inte lika flexig längst ner då navet sitter där, så jag tänkte att det skulle vara bättre då med skivbroms och "flexigheten" inte skulle påverka denna.

Skivbroms på gammal ram?
När skivbromsar var nytt var det inte ovanligt att baktriangeln sprack (ovanför skivbromsfästet) för att baktriangeln helt enkelt inte var dimensionerad för andra krafter än det fritt rullande hjulet. Att det inte flexar lika mycket nere vid hjulet behöver inte betyda att det är kraftigt. Men en gammal ram kan man ju experimentera med. Inte så stor grej om det inte håller.

Skivbroms på gammal ram?
Stötta upp v-bromsen med en break booster enligt gammalt snitt. Även jag tror att en skivbroms därbak med adapter eller svets riskerar att leda slutet på din ram.

Tror även på förslaget ovan om att köpa en stel gaffel med skivbromsfäste. Det är ju ändå där du har 70-80 ‰ av bromskraften när du hänger hårt på styret på C/G-banorna.

Skivbroms på gammal ram?
Jo jag hade en Judy SL (Köpt när det var top of the line) som var sönder som jag iten hittade delar till så har ny stel framgaffel redan med fästen för skivbroms. Skulle bara vilja ha det rent och snyggt där bak med.

Skivbroms på gammal ram?
pekkasteele skrev:
> Jo jag hade en Judy SL (Köpt när det var top of
> the line) som var sönder som jag iten hittade
> delar till så har ny stel framgaffel redan med
> fästen för skivbroms. Skulle bara vilja ha det
> rent och snyggt där bak med.

Skit i alla pessimister det fanns dom som dömde ut mitt projekt med konvertering också fast dom fick fel,och vad är det värsta som kan hända?? finns många nya hojjar som folk ojjar sig över också.... Kör på bara :O)

Tillbaka
Topp