Skivbromsar igen men denna gång XC version dvs lätta.

Franz

Medlem
Har köpt ett par fina hjul från < http://www.actionsports.de/shop/catalog/specials.php>
Mavic 717 disc med DT Swiss 240 disc nav från Tyskland.
Är nu på jakt efter lätta skivbromsar och har hårdsurfat nätet i jakt på rätt broms.

Vad jag kommit fram till är bla följande:

Lättast är Formula's B4 SL! Tyvärr verkar det som att den blev lite för lätt då den var i magnesium och det gick inte så bra ihop med den bromsolja som dom levererades med. Den finns fortfarande på Formulas sida men den säljs inte! < http://www.formula-brake.it/products/index.asp>
Har fått bra betyg, inte bara på mtbr.com utan även på många andra siter <http://www.mtbr.com/reviews/disc_brake_system/product_122098.shtml>
.
För att kompensera denna fadäs har Formula gjort en lightversion av sin B4 pro och kallar den B4 pro+.
Den finns inte på <http://weightweenies.starbike.com/> men enligt Formula ska de klocka in på tot 696 gram! Det är lätt! Tyvärr har jag inte funnit några direkta tester på den.
Formula skall i höst komma med en ny broms kallad ORO, http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=47125&highlight=b4+pro
Den blir nog lätt men inte lika lätt som SL’n

Den kändaste konkurrenten är populära Magura Marta SL, den väger 700g. Finns i en lite tyngre version utan SL och kostar då en hel del mindre, dock mycket pengar. Vikt 727g Vissa är nöjda medans andra är mindre nöjda..

Alternativt har man ju XTR men dom har inte fått lika bra testresultat och många har problem med att dom ligger emot skivan, inte kul. Däremot slipper jag köpa nya växelreglage om jag kör på XTR och det är ju bra.

Hope Mono Minis är ett annat alternativ men dom väger lite mer 770g dock är dom relativt billiga och favoriter i What Mountainbike....
Att tänka på om man köper ifrån England är att Engelsmännen har sina reglage spegelvänt mot oss, dvs frambromsreglaget på höger!!

Det man kan tillägga är prisfrågan, köpa här eller ute i Europa.

I Stockholm finns det en populär butik och dom tar för Marta SL 4139kr styck!! dvs 8278kr för ett set, tror jag. Jag skriver tror för det skulle förvåna mig om dom låg under Cyclecomponents som tar 5240kr för ett set. < http://www.cyclecomponents.com/cgi-...rumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=Beskr&avd=1>

Ute i Europa finns det butiker som tar ca 5300kr för ett set! dvs 36% lägre pris än Stocholmsbutiken. Ev går det att få tag på ännu billigare också om man orkar leta.

Service mässigt ligger Magura och Shimano klart bättre till, Tror inte att nån servar Formula här. (Cykelcity var agent men har upphört med det.)

Vad säger ni?
Det är mycket att fundera över och val som skall göras.
Ge mig erfarenheter generellt betr. lätta skivbromsar och snälla spara mig diskussionen om hurvida man skall ha V broms eller skiva.

/Franke!

Köpte mina Marta SL på Hi-Bike för 2100 kr för ett set. Dock en fulvariant, dvs utan kartong, manual och andra tillbehör utom broms, skruvar för skivan och skivan. Manualen kan man ta hem som PDF, resten... tja.. det kan ju kännas tryggare att få det i en retailkartong än en icke Magurakartong och några sidor ur Der Spiegel som stoppning. Ett frågetecken är ju registreringen, det följde inte med något registreringskort eller annat som referens om man vill regga produkten hos Magura. Dock är jag ganska säker på att jag och Hi-Bike kan komma bra överens den dagen det händer något. I annat fall, tja.. lite mer risk får man kanske acceptera om man kan köpa det för halva priset mot i Sverige. Marta SL varianterna i Tyskland som kostar 5300 kr för ett set är nog retail, dvs kommer i riktiga kartonger. Men maila innan och fråga om tvivel finnes.

Jag kör ingen DH eller utflykter i alpterräng. Däremot är det ganska lerigt där jag bor och jag värdesätter bra modulationsförmåga (ett par väljusterade XTR V-bromsar + handtag är en bra kombination som jag har som "referens" i det avseendet). Dessutom väger jag runt 82 kg och med cykel och resterande utrustning inkl Camelbak är det drygt 95 kg som ska bromsas in. Med detta som bakgrund tycker jag att bromsen gör ett jättebra jobb. Bra modulationsförmåga - inte i klass med XTR kombin men några snäpp under. Bromskraft finns så att det räcker för min cykling, trots att det bara är en 160 mm skiva. Den är lätt även om det inte var min största prioritet (slänger man på en 2 kilos gaffel är låg vikt inte största prioritet). Summan av det hela är att jag i dagsläget är positivt inställd till Magura och modellen Marta SL.

Det finns skivor i aluminium (säljs bland annat av "No Tubes" Stan) att köpa om man vill ha ännu lättare bromsset. De är dock dyra och kräver specialbelägg som - av en händelse - också är dyra.

OK, tack för era svar men hur är det med Hope bromsarna? När jag läser min text så här i efterhand ser det löjligt ut med ynka 70 grams skillnad! Det är inte mycket men jag vill ha lätt och sexigt.

Har haft mailkontakt med UK Bikestore under några dagar och först nu ser jag att dom säljer ett set med Mono Minis för löjliga 199 pund!! Dvs ca 2600kr! Så då känns det som att det inte är så mycket att fundera över, man har ju en viss insikt och flexibilitet.

/F

När jag "provhandlar" visar det sig att dom lägger på VAT, det är väl momsen som inte är pålagd på priserna.

/F

Jag beställde en uppsättning Hope Mono Mini från CC i dag. Har kollat in marknaden några veckor och visst fanns det lite pengar att tjäna på att plocka dem från utlandet, i USA var de ju klart billigast (150$ st). Till slut valde jag ändå att stötta CC som har skött sig utmärkt alla de gånger jag handlat av dem. Kan ju som sagt inte ge dig något betyg på hur de funkar ännu men jag valde dem på grund av att de verkar duga gott till XC och så tycker jag att de är grymmt läckra att se på !

Tja!
Har kört på mina Hope mono mini sedan i somras och är mkt nöjd. Dom gör sitt jobb mkt bra om det är xc man ska ha dom till. Körde oxå några veckor i alperna och där räcker dom inte riktigt till. Men som sagt det är rätt extrema förhållanden där jämfört med Sverige. Hyfsat lätta och till ett överkomligt pris.
Sen är det ju ingen nackdel att dom är hur snygga som helst :)

Harebra/fredde

kan säga att Magura sverige är väldigt lätta att ha o göra med, i alla fall om man köpt bromsarna i sverige, om man köpt från utlandet vet ja inte hur de reagerar, men hittills har de inte ens ifrågasatt nått när jag har haft problem me mina marta. annars är jag mycket nöjd, har haft några problem, men jag har första årgången, det vill säga har lite barnsjukdommar. de har ändrat lite under åren marta har funnits.

Hayes kan jag oxå ge possetiv kredit, kört me sånna i 2 år, funkade felfritt.

Trident: Ska bli kul att höra hur din första reaktion när du provkör dina nya "Minis".

Jtl, Baltazar: Hayes har jag också kollat in men dom är både dyra och liiite tyngre samt att många tycker att det är lite svårt med modulationen, det verkar gärna bli On/off på bromseffekten. ( Nu får jag väl halva Freeride Sverige på mig)

Ev beställer jag i morgon eller så handlar jag nästa vecka när jag blir ledig från jobbet...

Tack så mycket för era inputs!

/Franke!

Nu ser jag ju att Barracuda har den nya Formula bromsen ORO för 2.200 styck. Nog så ny att ingen testat den än eller?

God natt

Senast redigerad av en moderator:
Jag är nöjd med min XTR. Den ligger och touchar lite ibland men det är så otoligt lätt touch att det bara märks i mektället. Det är inget som påverkar cyklingen och man kan massera lite oftare så försvinner det. Jag vet inte vad totalvikten är men XTR-skivan hör väl till en av de lättaste?

/rikard

Kör på en hardtail som väger in på 9,0 kg. På den har jag en Hope Mini som frambroms. Mycket prisvärd samt mycket bra bromsprestanda. 2 olika bromsbelägg att välja mellan. Ett lite mjukare och ett lite hårdare. Det hårda håller otroligt länge. Vad gäller vikten, så är det inte frambromsen man skall spara in 70 gram på. Det finns annat tycker jag, typ slangar, sadel, däck, hjul mm.
Satsa på en Hope Mini, du kommer inte att bli besviken!
Lycka till!

Har Magura Marta fram och Marta bak med SL skivan.

Grymt bra i alla förhållanden, precis såsom man förväntar sig av en skivbroms.

Håller för övrigt med Björn om att skivbromsen kanske inte är det bästa stället att spara vikt på.

Franke!: de är lite on och off när man är van vid v-broms o går över till dem. När man vant sig vid kraften äre inte alls så. så upplevde i alla fall jag det.

skillnaderna mellan SL och vanliga Marta är handtag o skruvar tror jag

Tillbaka
Topp