Skivbromsbelägg Shimano XT/XTR resin vs. metal

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum

JT

Ny medlem
Någon som har provat båda sorterna och kan tala om eventuella skillnader? Bromskraft? Hållbarhet? Känsla?

Senast redigerad av en moderator:
Mina helt ovetenskapliga observationer: Resin ger bättre bromsverkan men känns inte riktigt lika distinkta än metallbeläggen (dvs något svampigare än metall). Båda typerna skriker i väta. Ingen åsikt om hållbarhet ännu.

/J

Håller med både Dewe och Baltazar plus att jag tycker resin ger en bättre modulering. Dom slits säkert snabbare men det är inget större problem för just mig då jag inte kör några långa sträckor och aldrig när det är blöt och lortigt. Graniten ger nästan inget fäste om det inte är torrt och i skogen kör jag med den gamle Fishern :)

Resinbelägg är känsligare för vatten än sintrade, dom kan alltså få lite sämre bromskraft när dom blir blöta, men efter några bromsningar blir det bra igen. Dom har medel livslängd och avger värme mkt bra. Dessa belägg är oftast tystare än metallbelägg. Bra modulation.

Sintrade/metallbelägg har mkt lång livslängd, klarar vatten och lera bra. Superbra bromskraft, men gör att bromsen blir mkt varm. Låter en del, skriker ofta när dom bli blöta.

Semi-metall är en blandning av de båda, alltså bra livslängd, helt ok modulation och bromskraft, rätt tyst, låg värmeutveckling.

Verkar som om alla säger olika, men detta är iaf den almänna uppfattningen.

Bra fråga som jag också gärna hade fått svar på.
Har bara kört med resinbeläggen själv - tycker att bromsverkan och modulation är bra både i vått och torrt, livslängden är helt OK i mitt tycke. Helt tysta när det är torrt men dom skriker som stuckna grisar när det är blött. Har hört att resin skriker mindre när det är blött, men också att metall skriker mindre. Även om jag inte har någon erfarenhet av metall har jag svårt att tänka mej att dom skriker MER, det är knappt möjligt...

wallentin skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt tysta när det är torrt men dom skriker som stuckna
> grisar när det är blött. Har hört att resin
> skriker mindre när det är blött, men också att
> metall skriker mindre. Även om jag inte har någon
> erfarenhet av metall har jag svårt att tänka mej
> att dom skriker MER, det är knappt möjligt...

I den stora världen (bil/mc) så brukar sintrade värmetåligare koppling/broms-belägg väsnas mer och hugga hårdare. Det bör vara så även på mtb-bromsarna och min erfarenhet är också det. Nu tycker jag väl å andra sidan att skrikandet från sintrade grejer har en annan trevligare ton än resintjutet. Dom låter ju bara sliten Volvo 240 med sunkiga bromsar... :)

Det där skrikandet är inget stort problem för mig personligen då jag (nästan) bara kör "seriöst" på torrt stenunderlag. Att däremot tvätta hojen och sen glömma att blåsa skivorna torra med tryckluften är inget slugt. "Väcka döda" är nog rätt uttryck :D

Har bara provat XT men ska köpa XTR idag, mina XT-belägg tog slut på en vecka här nere (uppe) i Davos! 21 mil och 10000 höjdmeter sedan hörde jag metall-mot-metalljudet. Han jag köpte XT-beläggen av här nere rekommenderade XTR istället, men jag hade inte tillräckligt med pengar med mig, men nu får det bli dessa.

Shimano gör inte skillnad på LX/XT/XTR/Saint-belägg (bortsett från XT 765). Det är samma metallbelägg och samma resinbelägg till alla bromsarna. Enda varianten är att det finns resinbelägg med alu eller stålplatta. (stål=billigare)

Är det nån som vet var man köper storpak av shimano(kompatibla) bromsbelägg nånstans (billigt altså)? jag skulle vilja ha typ ett tiopack resinbelägg.

/rikard

Fick tag på ett par XTR belägg med alu-platta. Har inte provat dem än. Borde inte de överföra värme snabbare till oket. Är det bra eller dåligt?

rikard skrev:
> Shimano gör inte skillnad på
> LX/XT/XTR/Saint-belägg (bortsett från XT 765). Det
> är samma metallbelägg och samma resinbelägg till
> alla bromsarna. Enda varianten är att det finns
> resinbelägg med alu eller stålplatta.
> (stål=billigare)

Nja, tydligen så rekommenderas Resin/Alu endast för XTR, och Resin/stål för XT och Saint. Varför vet jag inte. Det är inga tydligt uttalade rekommendationer, men i manualbladen skrivs det på det viset. Fast givetvis funkar kombinationen fint ändå; beläggen ser ju identiska ut. Och CRC gör ingen skillnad på dem.

Jag såg nu att CRC säljer alternativbelägg i fyr-pack. Inte tokbilligt kanske, men i alla fall.
Fibrax: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1907
Goodridge: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7762

/Johan

Eftersom kolvarna är lika stora i alla shimanobromsar så kan det inte vara nån skillnad med hållfastet eller belastning och sånt. Aluplattan borde leda värme sämre än stålplattan, vilket borde vara bra.

Jag körde som sagt resin/alu i alperna, och det funkade fint tycker jag (utan att ha någon omedelbar jämförelse).

/Johan

rikard skrev:

> Aluplattan borde leda värme sämre än stålplattan,
> vilket borde vara bra.

Leder inte aluminium bort värme bättre, eller iallafall snabbare?

Roger skrev:
> Leder inte aluminium bort värme bättre, eller
> iallafall snabbare?

ja, eller så är det tvärt om. =) vi får se vem som lyckas googla fram värmeledningskoefficienterna för alu och stål snabbast. =)

Jag kör med fibrax beläggen från CRC och tycker att de fungerar bra, var först nere och kollade med min LBC om han kunde ta hem original XT belägg till mig. Efter 1 månads väntetid fick jag veta att de är restade till den 21 september av Hallmans. Så det fick bli Fibrex från CRC istället.

jepp. alu leder mycket bättre. Jag får skylla på koffeinbrist. =)

edit: det var den specifika värmekapaciteten per volym jag tänkte på. Så tokigt det kan bli ibland. =)

Med stålbelägget kan du säkert bromsa ett par sekunder till innan bromsen börjar koka olja. =)

viktskillnaden kan dock vara viktig om man tävlar i XC-VM, det är ju några gram till att spara in vilket blir några hundradelar till i marginal.

edit: meningsbyggnadsfel

Ok, verkar vara lite delade meningar... :-)

Jag har köpt en uppsättning av varje och ska göra ett litet test i Österrike nästa vecka. Återkommer med en liten rapport.

OK nu är jag less på att slita ut belägg efter belägg, har nu slitit ut Shimanos resinbelägg på mindre än 20 mil XC. Visst det har varit en hel del utför i (för mig) stökig terräng och ja det har varit en regnig sommar. Vad anser ni är "normalt" slitage på resinbelägg? ska man sattas på EBC guld istället?
//Henrik J

Tillbaka
Topp