Skivbromsfrågor har SM-RT70

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Halloj
Har idag SM-TR70 och tänkte skaffa nya skivor till nya hjul, tänkte att det var smart.
Eller är det bättre att flytta skivorna mellan hjulen? främst för plånkan är det trevligare.

Borde kanske skaffa nya belägg med, hur vet jag vad jag ska ha utan att plocka bort de som sitter?

ngt annat att tänka på? ja förutom sol, torra vägar, fika på fina caféer och allt annat

Sm-rt70 är skivorna, utan att veta vilka ok du har så är det svårt att rekommendera belägg. Står en benämning på oken.

Skall du ha två uppsättningar hjul? Då är det rätt skönt med skivor på båda, även om centerlock går sjukt snabbt att byta. Är de inte slitna så finns det ju ingen anledning att byta än om det inte är så att du vill byta till bättre/lättare/snyggare skivor. Skall du byta eller flytta så se till att dina nya hjul är av samma typ, dvs centerlock. Är nya hjulen 6-hål så är det ändå nya skivor som gäller

Om du skall ha 2 par hjul att växla mellan så du ha skivor på båda paren. Känns segt att plocka fram verktyg varje gång, tycker då jag.
Inte så väldans dyrt med skivor ändå.

Att byta skivor (CL) är inte hela världen om man ändå har cykeln i stället, byter hjul, kollar däcktryck osv. Men visst, slipper man så är det gött

Tyvärr så är ju inte marknaden översållad med lätta CL-skivor som inte länsar plånboken. Att gå upp till 8-serien (ultegra, xt) sparar inte många gram, 15 per skiva? Kanske bättre kylning dock. Gamla RT-81 var lättare men går nog inte att hitta längre. Funderar själv på 140 då kommer man ner till 100g per skiva. Sen rekommenderas väl 140 inte ens till racer längre, men med 73 kg på Skånes slätt så kanske man överlever

Att byta skivor (CL) är inte hela världen om man ändå har cykeln i stället, byter hjul, kollar däcktryck osv. Men visst, slipper man så är det gött

Tyvärr så är ju inte marknaden översållad med lätta CL-skivor som inte länsar plånboken. Att gå upp till 8-serien (ultegra, xt) sparar inte många gram, 15 per skiva? Kanske bättre kylning dock. Gamla RT-81 var lättare men går nog inte att hitta längre. Funderar själv på 140 då kommer man ner till 100g per skiva. Sen rekommenderas väl 140 inte ens till racer längre, men med 73 kg på Skånes slätt så kanske man överlever
Hur vet man vilken annan skiva som funkar?

Av shimanos prylar så är det väl egentligen alla skivor, då de enklare har bredare bana och därmed passar "narrow". Men då blir det ändå sämre/tyngre, så du vill ju ha något med nummer högre än det du har. Icke-shimano finns ju också men där har jag noll koll. Det mesta passar väl i teorin? Shimano har en fin pdf tabell med kompatibiliteten mellan alla ok, skivor och pads

HJulklapp idag. Hunt 34 AeroWideDisc. Framhjulet 254g lättare än Bontrager Affinity TLR Disc, bägge vägda med endast fälgtejp. flytta skivan mellan hjulen tog ju typ 15 sekunder och då var jag långsam så jag kör vidare på den så länge tills plånboken stabiliserat sig. ca 400 g lättare ska det vara totalt. Hann bara med det så bakhjulet och testcykling blir i morgon :)

Tillbaka
Topp