Skivbromsproblem :-(

Trident

Aktiv medlem
Har problem med mina skivbromsar som håller på att driva mig till vansinne och jag vänder mig därför till den samlade mek-eliten här på happy.

Bromsen är en Avid Ultimate som när jag bromsar tappar trycket. Den känns stum och fin när beläggen möter skivan men när jag håller kvar trycket sjunker handtaget sakta men säkert in till styret. Jag har luftat bromsen efter konstens alla regler med Avids eget kit och jag haft ett antal olika skivbromsar förut så luftning är inget nytt för mig.

Någon som har en lösning att servera till mig ?

Har en egen teori men spar den lite så att jag inte leder in er på villovägar, lite som "fråga publiken" i det där tv-programmet (kan det heta -Vem vill bli miljonär ?).

Mvh
Markus

Du kan även kolla så att du inte fått någon liten "knäck" på bromsslangen, i metallhöljet som ser till att slangen håller formen. Prova att trycka lite på handtaget och se om slangen expanderar någonstans när du bromsar.

Det läcker inte någon stans och slangen ser hur fin ut som hellst. Kan vid det här laget avslöja att min teori är samma som mandel's, att det är något skummt med handtaget och bromsvätskan på något sätt smiter förbi i bromscylindern.

Det är helt nya bromsar så i så fall rör det sig om fabrikationsfel. Tar gladeligen emot fler ideér och tipps om det kan vara något annat !

Får väl glädja mig åt att bakbromsen i alla fall funkar klockrent.............

//Markus

Jag har ju i alla fall happy´s snyggaste adaptrar plush ;-)

OT:
Blev klar med hjulen nu i helgen också så nu är det nära. Blåa Tune King/Kong Superscharf, silvriga Sapim CX-Ray, blåa nipplar och avslutningsvis Salsa Delgado Race fälgar i silver resulterade i 1340g paret och faktiskt de snyggaste hjul jag sett på länge.

//Markus

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp